Paljonko olette saanut voittoa talo/asunto kaupoissa ?
Itse edellisen myynnistä reilut 100000mk ,kerrostalo huoneisto.
Kommentit (25)
koska voittoa ei ole se, että ostaa vuonna X hinnalla xx ja myy vuonna X+n hinnalla yyy. Voittoa tulee vasta sitten, jos myy sen asunnon kalliimmalla kuin mitä siitä vuonna X+n yleisesti maksetaan.
Tuollaista teoreettista voittoa laskiessaan pitää muistaa rahan arvon vaihtelut, palkkojen ostovoiman muutokset sekä se, mitä on vuosien mittaan asunnosta maksanut erilaisina kuluina kuten vastikkeina.
Niin voihan tuosta toki puhdistaa inflaation pois ja toki voi miettiä sitäkin, että miten paljon asuntojen hinnat ovat ylipäätään nousseet. Oleellista tämä on ainakin silloin, jos muuttaa itse kalliimpaan asuntoon.
Toisaalta itse olen esim. ostanut asunnon ja myynyt sen myöhemmin ja muuttanut vuokralle tämän jälkeen. Tällöin se voitto on ihan oikeasti euroja, joita voin vaikka sijoittaa pörssiin.
Samoin kun ostin asunnon toukokuussa ja myin sen saman vuoden heinäkuussa ja hinta nousi tuossa ajassa sen noin 20 000 euroa, niin ei siinä tarvitse laskea mukaan mitään inflaatioa tai muutakaan. Ihan euroja nuokin rahat olivat, toki verottaja halusi siitä myös osansa, kuten yllä jo kirjoitinkin.
Rivarista saatiin voittoa 30 000e mutta rempattiinkin se täysin, sitten alettiin rakentaa taloa jonka piti jäädä itselle mutta nälkä kasvoi syödessä ja myytiin se, voittoa tuli 70 000e, seuraava rakennettiin ihan tarkoituksella myyntiin ja osattiin säästää materiaaleissa joten voittoa tuli vähän yli 90 000e, kolmas talo rakennettiin ihan itselle ja tässä asutaan edelleen, rakentaminen maksoi n.220 000e ja arvo on yli 300 000e.
Ostettiin v.2005 243,000€ ja myytiin v.2012 €296,ooo. Remppoihin, pihan laittamiseen ym. meni vamasti parikymppiä.
Maksoin talosta 1200 markkaa kuinna 1962 ja myin sen viime vuonna vähän yli 3 miljoonalla markalla.