Salilla kävijät/muut urheilijat: käytättekö palautusjuomia?
Olen käynyt nyt puolisen vuotta salilla ja ruvennut miettimään, pitäisikö ruveta hörppimään jotain muutakin kuin vettä treenin jälkeen. Käyn myös juoksulenkeillä. Toisinaan olen juonut maitoa tuoreeltaan harjoituksen jälkeen, mutta ei sekään kuulemma mikään erinomainen palkkari ole. Ajattelin, jos ensin kokeilisin noita valmiiksi sekoitettuja, lähinnä olen miettinyt Fastin tuotteita Muscle+ tai Reco2.
Käyttääkö joku palkkareita ja mitä tarkalleen ottaen?
Kommentit (9)
käytin sekä proteiini- että hiilihydraattilisiä. Leader Malto (pitkäketjuinen hiilihydraattivalmiste)
Leader 100% Whey+ whey protein (heraproteiinivalmiste)
Proteiinipirtelö aamulla ja treenin jälkeen hiilari+ proteiini. Määrät ovat yksilöllisiä, pyydä ohjeet personal trainerilta.
Kiitos vastauksesta. Tähän mennessä olenkin käyttänyt raejuustoa ja maitorahkaa proteiinin lähteinä päivittäin, mutta mietin vain, toisivatko nuo palautusjuomat jotain extraa tähän palettiin. Tavoitteena minulla on lihaksikkaampi ja vähärasvaisempi vartalo, mutta en tähtää mihinkään ammattimaisuuteen.
ap
Jos käytät lisiä, on myös liikuttava. Oletko laskenut kuinka paljon saat proteiinia päivässä? Aloitin saliharjoittelun tosi isokokoisena ja tarkoituksena oli laihtua samalla. Päivän proteiiniannokseksi laskettiin 125g (yli 1,2g/painokilo, mutta hiilihydraatien osuutta rajoitettiin. Sinulla noiden kahden suhde voi olla erilainen.
Voisitko pyytää jotkuta laatimaan sinulle ruokavalion? Kuuluuko neuvonta salijäsenyyteesi?
Kiitos kaikille vastauksista. Käyn Satsilla ja ekaan vuoteen kuuluu 3 pt-ohjausta. Yhden olen vasta käyttänyt, missä mulle tehtiin ohjelma. Toisella kerralla voisinkin kysellä ravinnosta vähän enemmän ja noista palautusjuomista. En tullutkaan itse ajatelleeksi. :-)
ap
Ja muitakin samanmerkin proteiinituotteita.
Mun PT laski, ettei mulla proteiinit riitä (en juo maitoa ja syön aika paljon kasviksia, ehkä siksi).
Periaatteessa tykkäisin syödä oikeita ruokia (en ravintovalmisteita), mutta pakko myöntää, että nyt olo on parempi kuin aikaisemmin.
Paljon parempi kuin moni palautusjuomana myytävä sokerilitku. Itse en oikeastaan mitään muuta käytäkään ja toimii ainakin mulle.
otan kolmesti päivässä heraproteiinijuomaa, käytän Fastia ja tuota Profeelin juomaa. Aina treenin jälkeen juon protskun ja syön jotakin hiilaripitoista.
tai kaakao. Banaanin kanssa täydellisiä.
jos sinulla on jotkut tietyt tavoitteet (esim. maraton tai ammattimainen kehittyminen jossain lajissa) niin lukisin silloin sinuna, mitä lisäravinteita tarvii ja katsoisin sitten, sopivatko palautusjuomat tuohon sapluunaan.
Jos taas olet normikuntoilija, jonka tavoite on vain liikkua x määrä viikossa ja pitää yllä peruskuntoa, et välttämättä tarvitse palautusjuomia. Palautusjuomissa ym. tuotteissa voi olla turhaa sokeria. Jos ihan vaan haluat lisää proteiinia niin voit syödä rahkaa ja raejuustoakin. Eli ei niistä haittaakaan ole mutta välttämättömyyden kyseenalaistaisin.