Teinien rajoista: Moneltako 15-16 vuotiaillanne on kotiintuloaika viikonloppuisin?
Kun oman teinini mukaan "kaikki muutkin" saavat olla kylillä viikonloppuöisin niin pitkään kuin huvittaa...
Kommentit (49)
Mutta jos 15v Ei ole kotiintuloaikoja , niin ajautuu väärään porukkaan. Ei kannata löysätä kun 18v , kun on pakko ja silloinkin näyttää että on edelleen kiinnostunut.
osalla kavereista on kotiintuloaika, osalla ei ole, saavat rellestää (ja ryyopätä) vaikka koko yön ulkona.
Muutin kotoa pois jo 16 vuotiaana koska kävin jo töissä ja opiskelin. Sitä ihmettelen miten holhottuja nämä nykyjampat/lissut oikein ovat?
Olen pärjännyt elämässäni hyvin vaikka ollessani 15 sain olla niin myöhään kun halusin yms...
Olen kolmekymppinen nyt ja kun omat poikani ovat tuossa iässä katson asiaa tietysti uudestaan ;) siis että miten myöhään saavat olla pihalla ja kennen kanssa :) mutta jos kaikki on ok niin luultavasti meillä ei tarvitse kelloon tuijotella jos luottoa löytyy.
teinit ei jaksa koulussa, jos kotiintuloaika arkena on klo 22. Joku vuoden äiti taas vauhdissa...
Vaikka olisivat kotonakin. Meillä ainakin arkena venyy tonne 23 ennen kuin valot sammuu ja silloin sammuu nettikin :)
että perheissä, joissa on sovitut rajat ja vanhemmat valvovat lastensa tekemisiä, on myös paremmat valmiudet puuttua mahdollisiin ongelmiin.
Ja 17 vuotaias on alaikäinen ja tarvitsee vielä aikuisen ohjausta!
Mitä luulette, että 17 vuotias tekee ulkona puoliltaöin kun ei pääse ravintoloihin, nutat on kiinni ja kaikki huolehtivien perheiden lapset jo kotona, mitä jää jäljelle?
T: sossu ja itsekin murkkujen äiti
Todellakin olemme huolehtivat vanhemmat. Jos tytär lauantai-iltaisin on seurakunnan riennoissa ja ABC:llä puoleenyöhön, niin hienoa!
pitää olla kotona koko ajan paitsi mitä hän on koulussa. Mieheni vie kouluikäiset lapsemme aamulla kouluun, hakee heidät sieltä kotiin ja vapaa-ajat (illat, lomat jne) lapsemme viettävät kotona lukittuina huoneisiinsa, joissa on valvontakamerat, että me mieheni kanssa voimme vahtia heitä. Lasten tulee pysyä kotona vanhempien valvonnan alaisena.
eikä mulla ole ala-asteen jälkeen ollu minkäänlaisia kotiintuloaikoja. Mun porukat on luottanu muhun tosi paljon, enikä sitä luottamusta edes kehtaa mennä rikkomaan. Olen aina vain ilmotellu tekstiviestillä, että missä olen, kenen kanssa ja monen aikaan tuun suurinpiirtein kotiin.
Arkipäivät olen suurimmaksi osaksi kotona, amiksen jälkeen saatan käydä muutaman hyvän ystävän kans kahvilla, huolehdin kyydit kaupungista kotiin itse eikä porukoitten tarvitse olla huolissaan.
Jos vanhemmat ois pitäny kovan kurin kotona ja rääkyny pää punasena jos myöhästyn vartin kotiintuloajasta, olis se alkanu ärsyttämään ja tästä johtuen luonnollisesti (teinille) jonkinlainen kapinointi. (Ja jos kapinointia ei tule, nuori saattaa pelätä vanhempiaan tai sit vaan totella heitä ja luvata että tulee seuraavalla kerralla ajoissa)
Mutta jos vanhemmat kertovat tarpeeksi ajoissa mielipiteensä esim. juomisesta/kavereitten kanssa hengailusta yms. ja eivät pidä niin kovaa kuria, uskon sen olevan nuorelle helpompaa, jolloin myös oppii ymmärtämään sen, mikä on oikein ja mikä ei.
> Luottamus on tärkeä ja pitää vain uskaltaa luottaa lapseensa (ellei se ole jo sit menny aijemmin). Itse en ole kertaakaan ollu ryyppäämässä kavereitten kanssa, mitä nyt vähän maistellu joitain alkoholijuomia. Eikä se ole niin vaarallista, ei siihen kuole.
> Itse ainakin osaan ajatella omilla aivoillani, ilman että porukat on niskassa 24/7 neuvomassa/kyttäämässä.
Vamhempien komentelu saa vaan veren kiehumaan ja syntyy se reaktio, että haluaa väittää vastaan, syntyy vaan riitaa. Ymmärrän että joillain vanhemmilla huoli on kova, mutta sen voi kertoa lapselle, niin että se ymmärtää sen.
viikonloppuna pitää olla kotona klo 23 ja arki-iltana klo 21. Samat ajat muillakin häenen kaveripiirissään.