Kuinka kauan vauvaa voi itkettää kun vieroittaa rintakumista?
Vauva siis nyt 6 vk ja yritän vieroittaa rintakumista. Otan kumin imetyksessä aina silloin tällöin pois, vauva ottaa säkällä pari imaisua tissistä ja alkaa parkumaan. Laitan kumin heti takaisin kun käy sääliksi pikkuparka, eli vieroituksesta ei ole vielä tullut yhtään mitään. Mieheni sanoi, että minun pitäisi vaan olla antamatta kumia. Hänen mielestään vauva kyllä loppuviimein syö rintaa, vaikka itkisi tunnin putkeen. Miehen sisko on myös tätä mieltä. Sanoi, että kerran se kirpaisee, vauva itkee varmaan tunnin, kaksi, mutta loppuviimein tulee syömään rinnasta. Itseäni tällainen vieroitus tuntuu hieman radikaalilta.
Mitä mieltä olette? Onko kellään kokemuksia/vikkejä kumista vieroitukseen?
Kommentit (14)
Itse stressasin hulluna rintakumivieroituksen kanssa ja pelkäsin maidon loppuvan. Ei se mihinkään loppunut. Relax! :)
2
Mutta meillä vauva ei huolinut tuttipulloa. Sanottiin juuri samoin, huutaa ehkä tunnin tai pari mutta kyllä se huolii kun oikein nälkä tulee. No eipä huolinut, en edes kehtaa sanoa kuinka kauan huudatin pientä. Eli niin tapauskohtaista. Tuo on edelleenkin niin tempperamenttinen ja periksiantamaton kaveri vaikka ikää jo 2.v
Mutta eihän tunti ole pahakaan. Pysyt itse rauhallisena, lohduttelet ja vähän väliä tarjoat sitä tissiä uudestaan. Mitä jos puristat sieltä tissistä aluksi käsin sitä maitoa vauvan suuhun? Auttaisiko se asiaa?
lasteni kohdalla alkuun rintakumia. Kun rinnanpää oli parantunut, tarjosin rintaa ensin joka kerralla ilman rintakumia. Jonkin aikaa aina annoin huutaa, yritin istullaan ja makuullaan. Jos ei vartin jälkeen ottanut niin kumi paikalleen ja seuraavan kerran uusi yritys. Sitten se yhtäkkiä nappasikin tissin suuhun ja söi vatsansa täyteen ja sen jälkeen en kumia enää tarjonnut vaikka huusikin. Minusta tuntuu kamalalta että noin pientä huudatettaisiin tunti-kaksi koska noin pienen ihmisen kärsivällisyys kestää muutamia sekunteja. Varttikin jo tuntuu pahalta. Ja jotkuthan syöttää vauvaansa loppuun asti kumin kanssa, ei siinä mitään pahaa ole. T: terveydenhoitaja
Kannattaa tarjota ilman, kun on joskus todella nälkäinen. Puristaa pisara maitoa, että pieni pääsee heti makuun. Tai sitten käytätte sitä kumia, vielä sen ehtii jättää pois myöhemmin. Tärkeintä, että et nyt stressaa MISTÄÄN, vaan nautit vauvasta ja imetyksestä! Onnea perheenlisäyksestä :)
Vauva herpaantuu heti kun tarjoan tissiä ilman kumia, vaikka kuinka puristaisin pisaraa tai lypsäisin vähän ennen imetystä. Imetys ei muutenkaan ole alkanut mitenkään oppikirjojen mukaisesti, päivittäin saa taistella jostain. Jos jätän vieroituksen myöhemmäksi pelkään, että sitten se olisi vieläkin vaikeampaa.
siis onko siitä jotain haittaa, vai ylimääräistä vaivaa?
Jos on pakkotilanne niin kyllä vauva aikanaan syö vaikka mitä tai mistä, mutta mielellään eivät muuta tapojaan. Allergioiden takia olen joutunut vierottamaan imetetyn vauvan erityiskorvikkeelle, eikä päästänyt helpolla. Viikon verran taisi elää soseilla ja vedellä, kunnes viimein pullo kelpasi. Eikä sitten aikanaan olisi luopunut siitä pullosta...
Siitä on tosi paljon vaivaa käytännöllisistä syistä ja lisäksi se on epähygieeninen, saatta vähentää maidon tuloa ja esim vauva ei saa samalla tavalla vastustuskykyä siitä kuin paljaalta rinnalta.
lapsia niistä tulee vaikka imisivät rintakumin kanssa. Itsellä kolme kokemusta: ainoa joka oppi syömään ilman rintakumia sairasti korvatulehduksia (putket) sekä pari isompaa allergiaa. Nää kaksi muuta söivät rintakumin kanssa reilun vuoden eivätkä saaneet ruoka-aine allergioita eikä muutenkaan mitään kummoisia sairauksia (ei korvatulehduksia tms vaivalloista)
ole epähygieeninen (oikein huollettuna), eikä vaikuta maidontuloon! Vaivaa siitä tietenkin on, kun se on aina oltava mukana ja sitä on keiteltävä.
-3 lasta rintakumilla onnistuneesti ruokkinut
Eli meillä toinen rintakumilapsi kasvoi ja kasvaa edelleen +2-3 käyrällä, toinen on kyllä pikkukirppu eli tästäkään ei voi vetää mitään johtopäätöksiä... Kannattaa syöttää siten, miten imetys sujuu mahdollisimman vähällä stressillä!
silloin voi helposti imettää kaupugilla ym. kun voi otttaa puhtaan käyttöön. Puhdas rintakumi on ihan hygieeninen, mutta onhan niiden pesemisessä/keittelyssä tietysti ylimääräistä vaivaa.
Maidon riittävyydestä en olisi huolissani. Eniten maidontuloon vaikuttaa imetyksen määrä eli tiheä imetystahti. Kyllä rintakumin kanssa voi hyvin imettää, jos imetys onnistuu hyvin kumin kanssa. Pääasia on, että lapsi saa tarpeeksi maitoa. Vauvasi ei varmastikaan ole tajunnut, että "kumittomastakin" rinnasta tulee maitoa ja siksi protestoi. Itse en huudattaisi kauaa lasta. Tarjoaisin rintaa ilman kumia ahkerasti, mutta jos lapsi hermostuu niin en huudattaisi vaan tarjoaisin kumin kanssa. Kyllä lapsi joskus homman oivaltaa ja kuten moni tuossa jo sanoikin, silloin kumin käyttö on helppo lopettaa. Moni sanoo, että yöllä vauvat eivät ole niin tarkkoja, silloin kannattaa kokeilla. Samoin kesken imetyksen, kuten olet jo tehnytkin. Vauvasi on vasta piene, joten älä turhaan stressaa asiassa. Pääasia on, että imetyshetket ovat mukavia teille kummallekin, sillä turvaat maidontulon parhaiten.
Mä imetin lastani 6 kuukauden ikäiseksi kumilla, sitten vauva oppi imemään ilman. En ottanut mitään paineita tuosta kumista, ainoa, joka mulle siitä jotain sanoi, oli neuvolalääkäri (väitti kumin aiheuttavan ilmavaivoja, mitä se ei tehnyt - terkka käski jatkaa käyttöä, jos se tuntuu musta hyvältä). Mä käytin kumia pienten nännien takia, vauva ei saanut pienempänä niistä otetta. Nyt ne ovat venyneetkin vähän, lapsi on nyt vähän yli 1-vuotias.
Mulla oli 6 kpl rintakumeja. Pesin ja valelin kiehuvalla vedellä käytön jälkeen. Joskus saatoin käyttää 2 - 3 krt. pelkästään huuhtelemalla kylmällä vedellä välillä.
Oon kuullut, että rintakumit vähentäisivät maidontuloa, mutta koskaan en ole kuullut syytä siihen! Mulla onnistui imetys niiden kanssa tosi hyvin, ei mitään ongelmaa! Kannusta sua jatkamaan niillä ja kokeilemaan välillä ilman.
Mä jätin ne pois, kun vauva alkoi elehtimään rinnalla, otti välillä rintaa ja saattoi näprätä käsilläkin, silloin kumi saattoi täyttyä ja sitten vauva tökkäsi täyden kumin irti rinnasta ja sotkua tuli.
imetyksen aluksi. En edes joka kerralla. Sitten kerran (yöllä) vauva vaan sai kunnon otteen rinnasta ja imi koko aterian ilman kumia, eikä sitä sen koommin tarvittu. Itse uskonkin siihen, että vauva alkaa syödä rintaa ilman kumia kun on valmis. Ei se rintakumin käyttö ole mitään vauvan hemmottelua mistä pitää oppia pois kärsimyksen kautta. Ja oma vauvani oli tuolloin n. 2 kk ikäinen.
En muutenkaan huudata vauvaani.