Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko täällä astmaatikkoja joilla koiraa/kissaa?

Vierailija
29.09.2012 |

Mikä on nykyisen se viimeisin tieto, haittaako koira astmaa vai ei? Olen itse astmaatikko ja lapsellani on puhkeava astma (vaatii vasta ajoittaista lääkehoitoa). Oma astmahistoriani on siitä erikoinen, että minulla on ollut lapsesta asti koiria, ja olin terve 25 vuotiaaksi asti. Silloin koirat poistuivat elämästäni, ja sen jälkeen meni puoli vuotta kun astma räjähti päälle. Tästä on nyt siis 10v.

Omalla lapsella astma on alkavassa vaiheessa, lapsi 6v. Minulla eikä lapsella kummallakaan ole koira/eläinaltistustestistä (brick) tullut mitään tuloksia, eli emme sen mukaan ole allergisia.

Itse haluaisin koiran perheeseen, juuri siksi kun itse sain lapsuuden viettää koiran kanssa, ja haluaisin lapseni kokevan saman. Onko ihan järjetöntä jos talossa kaksi astmaatikkoa, haaveilla edes koirasta?

Ennenvanhaan lääkärit sanoi suoraan että koirat tapetaan ensin, sitten vasta aletaan hoitamaan astmoja, mutta nykyään tutkimustieto on käsittääkseni enenmmän siinä valossa myönteinen että syy-yhteyttä koiran ja astman välillä ei kai enää ole?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

allerginen koiralle. Astmaa ei ole, eikä kyllä oireita koirastakaan. Sukulaisella on astma ja koira-allergia, mutta siitä huolimatta on omistanut koiria jo 20 vuotta. Nämä on valintoja, toisten on mahdollista pärjätä lääkkeillä tai ilman, osa joutuu eläimestä luopumaan. Nykyään suositellaan kuitenkin enemmän tuota siedätystä kuin perinteistä "ei missään tapauksessa lemmikkejä"-linjaa. Kannattaa perehtyä rotuihin, niissä on eroja vaikka monet muuta väittävät. Siivous yms auttavat asiaa.

Vierailija
2/3 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa, vaikka itsellä astma ollut lapsesta saakka. Olen hyvin eläinrakas ja en ole pystynyt olemaan erossa eläimistä vaikka urtikarianäppylöitä tai hengenahdistusta tullut.

Nykyään hyvät lääkkeet ja olen vuosien varrella siedättynyt kissaamme. Noin 10v sitten olin pahan flunssan yhteydessä ensiavussa hengittelemässä spiiraa. Silloin sisätautilääkäri sanoi suoraan,että kissa piikille.

Nyt itsellä lapsi ja olen erittäin tyytyväinen, että lapsi saa kasvaa eläimen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehella astma. Hänellä ei ole ollut lapsuudessa eläimiä (äitinsä on todellinen siivoushullu, eikä halunnut eläimiä "sotkemaan" kotiaan) toisin kuin minulla, joka olen aina elänyt koirien, marsujen yms. keskellä. Yhteenmuutettuamme n. 5 vuotta sitten hankimme koiran ja nyt taloudessamme asuu 3 perhoskoiraa. Miehellä astmalääkityksenä piippu, jota hyvin harvoin tarvitsee (lähinnä vain kylmillä talvikeleillä). Meillä ei todellakaan siivota hulluna vaan koirien karvoja ja pölyä löytyy. Koirat myös nukkuvat kanssamme makuuhuoneessa ja usein myös samassa sängyssä.

Miehen astma ei siis elämäämme juuri häiritse. Oikeastaan elämme niin kuin hänellä ei sitä edes olisi. Ensimmäistä koiraa hankkiessamme mietimme kyllä, mikä on suunnitelmamme jos astma pahenee koiran tullessa taloon. Asiaa on mielestäni tarpeellista miettiä ihan koirankin takia. Puhuimme myös kasvattajan kanssa asiasta. Lopulta kaikki kuitenkin sujui hyvin, eikä mies oireile yhtään enempää koirien kanssa eläessä kuin ilman niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän