Omenamehua viinihapolla?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2012 klo 21:06"]
hei, löysin tämmöisen ohjeen eräästä blogista
"
Maailman paras omenamehu, noin 5 litraa.
3 kiloa omenoita
4 litraa vettä
2,5 kg sokeria
kahden sitruunan mehu tai 50g viinihappoa
Huuhtele omenat ja pilko pieniksi palasiksi. Kuoria tai kotia ei tarvitse poistaa. Laita palat suureen astiaan (ämpäri) jossa kansi. Kiehauta vesi ja kaada kiehuvanan omenoiden päälle. Anna jäähtyä ja laita kansi kiinni.
Pidä kylmässä 2-3 vuorokautta. Siivilöi mehu harson tai tiheän siivilän läpi.
Lisää sokeri ja puristettu sitruunan mehu tai viinihappo. Sekoita kunnes sokeri on liuennut. Kaada puhdistettuihin pulloihin ja sulje tiukasti. Säilytä kylmässä. "
ajattelin kokeilla ehkä itse tätä. tai sitten teen samalla tavalla kuin muita mehuja viinihapolla, eli sillä ohjeella mikä on meiran viinihappopussin kyljessä. sillä ainakin oon tehnyt tosi hyvää puolukka, mustikka ja raparperimehua :).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2012 klo 21:06"]
"
3 kiloa omenoita
4 litraa vettä
2,5 kg sokeria
Huuhtele omenat ja pilko pieniksi palasiksi. Kuoria tai kotia ei tarvitse poistaa. Laita palat suureen astiaan (ämpäri) jossa kansi. Kiehauta vesi ja kaada kiehuvanan omenoiden päälle. Anna jäähtyä ja laita kansi kiinni.
Lisää sokeri ja puristettu sitruunan mehu tai viinihappo. Sekoita kunnes sokeri on liuennut. Kaada puhdistettuihin pulloihin ja sulje tiukasti. Säilytä kylmässä. "
[/quote]
Kiva ohje! Tosin itse käytän viinihapon tilalla pari pakettia hiivaa..
"
3 kiloa omenoita
4 litraa vettä
2,5 kg sokeria
ajattelin kokeilla ehkä itse tätä. tai sitten teen samalla tavalla kuin muita mehuja viinihapolla, eli sillä ohjeella mikä on meiran viinihappopussin kyljessä. sillä ainakin oon tehnyt tosi hyvää puolukka, mustikka ja raparperimehua :).
"
Maailman paras omenamehu, noin 5 litraa.3 kiloa omenoita
4 litraa vettä
2,5 kg sokeria
kahden sitruunan mehu tai 50g viinihappoaHuuhtele omenat ja pilko pieniksi palasiksi. Kuoria tai kotia ei tarvitse poistaa. Laita palat suureen astiaan (ämpäri) jossa kansi. Kiehauta vesi ja kaada kiehuvanan omenoiden päälle. Anna jäähtyä ja laita kansi kiinni.
Lisää sokeri ja puristettu sitruunan mehu tai viinihappo. Sekoita kunnes sokeri on liuennut. Kaada puhdistettuihin pulloihin ja sulje tiukasti. Säilytä kylmässä. "ajattelin kokeilla ehkä itse tätä. tai sitten teen samalla tavalla kuin muita mehuja viinihapolla, eli sillä ohjeella mikä on meiran viinihappopussin kyljessä. sillä ainakin oon tehnyt tosi hyvää puolukka, mustikka ja raparperimehua :).
ohjeesta, en ole tiennyt tälläisestä ohjeesta ennen, pitääpä kokeilla kun omenoita on pilvin pimein.
5 litraa omenaa pilkottuna
2-2,5 litraa vettä keitettynä
25g viinihappoa
Sekoita 1 litra vettä ja viinihappo
Lisää seos omppuämpäriin. Vesi
Lisää vettä niin että omput peittyy.
Voit surauttaa seosta vähän pamixilla.
Anna seistä kylmässä 2-3 vrk
Siivilöi ja sokeroi. Askorbiinihapolla saa lisää säilyvyyttä. Voi myös pastoroida. Hyvää ja omenaista.
Toimii ja tulee hyvää. Jos pakastaa voi laittaa vain vähän sokeria.
Teen sokerittomana ja laitan mehun pulloon niin että ei jää yhtään ilmatilaa
Sokeroin kun otan käyttöön
Tämä on kyllä hyvää mehua jos ei halua tuorepuristettua
Kamala sokerimäärä siis 2,5 pakettia !?