Miten YT-neuvottelut etenevät - mitä tehdään?
Kutsutaanko ihan kaikki työntekijät kuulemaan / "neuvottelemaan", vaikka heitä ei oltaisikaan irtisanomassa (mutta periaatteessa kaikki on yt:n piirissä).
Ja mitä siellä neuvottelussa sitten tehdään, pitääkö jotenkin valmistautua.
Kommentit (16)
Nykyisessä firmassa on oma YT-toimikunta (joka kokoontuu muutenkin 4 kertaa vuodessa työnantajan edustajien kanssa), samainen toimikunta on edustanut myös kolmessa YT-neuvotteluissa, joissa on yritetty löytää kompromissia ja tuoda ehdotuksia. Eihän se tietenkään loppupeleissä auta, vaan työnantaja sanelee ehdot. Mutta meillä on nuo asiat aina hoituneet hienosti ja työntekijääkin on oikeasti kuunneltu. Näiden neuvotteluiden merkeissä on kokoonnuttu vähintään kolmesti.
Edellisessä oli yksi kokoontuminen ja seuraavassa sitten kerrotiinkin henkilöt. Tosi huonosti toimittu myös noita irtisanottuja kohtaan.
Mutta kyseessä olikin suomalainen firma, kun tuo nykyiseni on ruotsalainen.
vaan luottamusmies on heidän edustajansa yt-neuvottelukunnassa, yleensä niissä on myös työsuojeluvaltuutettu.
Yksittäiset henkilöt eivät neuvottele yhtään mistään.
Karkeasti ottaen näin: yt-neuvottelukunta kutsutaan koolle, työnantaja kertoo virallisesti sille yt-neuvottelujen alkamisesta ja yleensä kertoo myös miksi yt-neuvotellaan, tarve voi olla uudellenjärjestelyt, varautuminen tiukkaan taloustilanteeseen tai mitä jargonia ne nyt milloinkin viljelevät.
Sitten neuvotellaan henkilöstön vähennystarpeesta, työnantaja ilmoittaa omat tarpeensa ja voidaan ehkä keskustella, onko mahdollista päästä tavoitteeseen ilman irtisanomisia jne. Sitten selvitetään liittojen tekemien sopimusten mukaan irtisanomisjärjestys, pikkufirmoissa osapuolina ovat työnantaja ja luottari. Sitten työnantaja esittää ketä irtisanotaan ja sitten aletaan vääntää, että kaikki menee lain ja sopimuksen mukaan.
Sinä et voi oikeastaan tehdä muuta kuin koittaa mielistellä pomoa ja hoitaa hommasi hyvin. Tai hankkiutua kiireesti raskaaksi, sillä silloin et kuulu yt-neuvottelujen piiriin.
YT - neuvottelupöydässä ovat työnantajan edustajat ja työntekijöiden edustajat (luottamusmies, varaluottamusmies). Luottamusmiehellä onirtisanomissuoja, varaluottamusmiehellä ei. Itse olin kerran YT - neuvotteluissa varaluottamusmies ja sain kenkää.
Työntekijoiden edustajat pitävät työntekijät ajan tasalla järjestämällä tiedotustilaisuuksia. Niissä voidaan keskustella mahdollisista työnantajan ehdotuksista.
Neuvottelu on väärä nimi prosessille. Yleensä työnantaja sanelee sen mitä tulee tapahtumaan. Työntekijöiden edustajat voivat toki kysyä ja ehdottaa mutta loppupeleissä työnantaja päättää.
Neuvotteluvaraa voi olla irtisanomispaketeissa ja mahdollisessa työllistymiseen liittyvässä koulutuksessa jne. asioissa.
Googlaa Miten toimia yt-nevotteluissa.
Vähän off topic, mutta mites on kun oon hoitovapaalla (en vanhempainvapaalla/äitiyslomalla), ja työpaikalla alkoi kuulemma yt:t, niin onkohan tästä hoitovapaalla olosta nyt hyötyä vai haittaa? Onko mitään lainsäädännön suojaa vai voiko lappu tulla kouraan ihan normaalisti?
Vähän off topic, mutta mites on kun oon hoitovapaalla (en vanhempainvapaalla/äitiyslomalla), ja työpaikalla alkoi kuulemma yt:t, niin onkohan tästä hoitovapaalla olosta nyt hyötyä vai haittaa? Onko mitään lainsäädännön suojaa vai voiko lappu tulla kouraan ihan normaalisti?
Ei irtisanota hoitovapaalla mutta voit saada lapun ensimmäisenä päivänä kun palaat töihin. Sen enempää suojaa ei saa.
1,5 vuotta olis vielä tarkotus olla kotona, saa nähä sit onko työpaikkaa odottamassa... Ikävä kyllä en taida olla ainoa joka joutuu näitä näinä päivinä miettimään.
Jos et ole jo muuten hakenut muita töitä.
Olen olllut suurissa firmoissa töissä ja yhdessäkään ei ole työsuojeluvaltuutettu ollut neuvottelupöydässä. Työnantaja saneleee säännöt, edes varaluottamusmmies ei pääse pöytään jos työnantaja niin haluaa. Ainoastaan pääluottamusmies on pakollinen.
Nimiä ei ssaa pöydässä olla ennenkuin on päätetty lopetettavista positioista.
Sinänsä naurettavaa, koska nimilista on aina olemassa jo kun neuvottelut alkavat. Mutta laillisesti nimistä ei neuvotella, nimiä ei saa mainita.
Sinne menee luottamusmies, mutta yleensä oikeasti hänellä ei ole mitään neuvotteluvaraa. YRitys on jo päättänyt paljonko potkitaan ulos, eikä siitä neuvotella.
Joskus neuvotellaan työaikojen muutoksista. Tai muista vastaavista, ei pelkästään irtisanomisista.
Sitten selvitetään liittojen tekemien sopimusten mukaan irtisanomisjärjestys, pikkufirmoissa osapuolina ovat työnantaja ja luottari. Sitten työnantaja esittää ketä irtisanotaan ja sitten aletaan vääntää, että kaikki menee lain ja sopimuksen mukaan.
Muuten hyvä, muttei sinne päinkään. Ammattiyhdistys ja tes eivät sano mitään irtisanomisjärjestyksestä, vaan antavat pelkkiä suosituksia, ja loppujen lopuksi TYÖNANTAJA YKSIN PÄÄTTÄÄ kuka lähtee, kuka jää. Työsopimuslain mukaan on ensin irtisanottava koeajalla olevat ja ne määräaikaiset, jotka on palkattu sijaiseksi vakituiselle työntekijälle, jonka työtehtävät ovat vähennyksen kohteena. KAIKKI MUUT "vakituisessa työsuhteessa" olevat ovatkin sitten samalla viivalla riippumatta siitä, onko osa-aikainen, kokopäiväinen tai onko ollut talossa 6kk vai 10v6kk. Työnantajalla ei siis ole enää pitkään aikaan ollut MITÄÄN velvollisuutta hyysätä niitä loivaliikkeisiä vellihousuja, jotka ovat vielä siinä uskossa, ettei : "mulla mitään hätää ole, mä oon ollu talossa pitempään kuin muut..."
Työsopimuslaki sanoo yksiselitteisesti, että työnantaja palkkaa ja EROTTAA työntekijän, eikä siihen ole ammattiliitoilla eikä työntekijöillä mitään sanottavaa. Mutta ei huolta: kun teet tuottavaa työtä palkkasi eteen, ei YT-neuvotteluissa tarvitse oman työpaikkansa puolesta pelätä, sillä työnantaja kyllä näkee, kuka OIKEASTI tekee ne työt, ja kuka vain kehuu tekevänsä...
Otin itse jo 15 vuotta sitten asiasta selvää, kun pienyrittäjänä jouduin kilpailutilanteen takia ajamaan alas erään yritykseni palvelumuodon ja tulin tilanteeseen, jossa jouduin vähentämään väkeä. Otin lakimieheltäni selvää, onko minun pakko pitää töissä kaveria, joka oli ollut talossa pisimpään, mutta joka oli viimeisinä aikoinaan laiskistunut (=teetti työt muilla) ja joka oli todistetusti työssään syyllistynyt epärehelliseen toimintaan. Ei tarvinnut. Kaveri kyllä oli toista mieltä asiasta ja yritti liittonsa kautta riitauttaa asian, mutta koska kaikki meni pykälien mukaan, juttu kuivui kokoon...
Työnantaja ei saa irtisanoa raskauden VUOKSI, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että tiimistä / toiminnosta ainoa irtisanottava ei saa olla se äitiyslomalainen / sairauslomalainen tms.
Muuten on ihan samalla viivalla muitten kanssa.
Neuvotteluissa on luottamusmiehet ja työnantajan edustajat. Ja työnantaja sanelee ja muut kuuntelee. Nähty on.