Avaisitko yhteisen tilin raha-asiansa sotkeneen puolison kanssa,
siis jos selviäisi, että hänellä onkin maksamattomia velkoja (joustoluottotyyppisiä) ja jopa yksi käräjäoikeuden kautta mennyt luottokorttilasku?
Asia selvisi minulle muutama päivä sitten, kun näin käräjäoikeuden kirjeen. Suomessa on kirjesalaisuus, mutta avasin kirjeen kuitenkin. Sen jälkeen menin ja hain puolison työpöydän laatikosta kaikki laskunsa, avasin ne, tutkin ja järjestelin mikä on mistäkin. Otin vihkon ja tein kaikista eri tahoille olevista veloista ja rästiin jääneistä laskuista merkinnät. Piti tietää, missä mennään ja saada kokonaiskuva.
Olin pyörtyä, huimasi ja ahdisti. Mies kun tuli kotiin, arvelin, että suuttuu kamalasti. Ei suuttunut, oli häpeissään. Puhuttiin, hän soitti kaikki paikat mitkä olin vihkoon listannut. Olin tehnyt helpoksi, kirjannut mikä taho / lasku / summa kyseessä, mikä tilanne (perintä, myöhässä tms.) ja laitoin puhelinnumeronkin siihen. Sanoin, että hoitaa ne tai tää on tässä tää perhe.
Eräällä tavalla poden huonoa omaatuntoa. Mies ei ole puhunut raha-asioista, ja hänen hoidettavanaan on suurin osa laskuistamme. Itse ansaitsen paljon vähemmän kun minulla ei ole kokoaikatyö. En ole kuitenkaan tajunnut, että miehellä on noin kovat rahavaikeudet, ennen kuin nyt omin päin menin nuuskimaan kirjeitään. Luottotiedotkin menneet muutamaksi vuodeksi.
Itse olen hoitanut säntillisesti asiani, yhteiset ja omat laskuni. Meillä siis eri tilit. Sain heti samana päivänä tilanteen paljastuttua pienen parin tonnin lainan, ja maksoin pois miehen kiireellisimpiä sotkuja, ne olivat perinnässä ja perintään menossa. Sanoin, että hän sitten mun kanssa maksaa sen ottamani lainan.
Ehtoni sille, että katson vielä tuollaista sotkua on se, että avaamme omien tiliemme sijaan yhteisen tilin, johon laitetaan kaikki tulomme tulemaan. Tilille ei oteta pankkikorttia, ainoastaan pankkitunnukset, ja niistä huolehdin MINÄ. Rahaa siirretään tililtä tarpeellinen molempien omille tileille, joista voi sitten nostaa rahaa pankkikortilla. Mies ei yhteiseen tiliin saa koskea ilman lupaani. Kaikki menot siltä tililtä sovitaan yhdessä. Olen yrittänyt laskea nyt miten saamme palkat riittämään, mutta yritettävä on, muutamassa kuukaudessa saamme jo homman rullaamaan jotenkin.
Mies ei ollut uskaltanut kertoa minulle, koska pelkäsi menettävänsä minut ja lapset ja häpesi ettei pysty paremmin elättämään perhettä. Voi hölmöä, en mä hänen kanssaan ole siksi, että etsin itselleni elättäjää. Pieni palkka mulla on, mutta pystyn edes jotenkin osallistumaan. Yhteinenhän tämä konkurssi on.
Nyt vaan on ihan tyhjä olo. Onko yhteinen tili typerä suunnitelma, vai mitä tässä tekisi. En ainakaan halua, että miehen palkka menee hänen tililleen ja hän sen kanssa sitten sotkee samaan malliin kuin ennenkin. Haluan kontrollin tämän perheen taloudesta, että näen missä mennään. Nyt pahinta on tämä epätietoisuus ja pelko, mitä vielä, miten näistä selvitään. Selvitään kyllä, mutta miehen ei auta nyt ryhtyä väittämään vastaan tai mulla loppuu ymmärrys.
Mitä te tekisitte? Vastaus "heitä se pihalle" ei ole vaihtoehto. :-)
Kommentit (24)
Peliongelma, tuhlailu, liian iso asunto...?
Vaan miehen palkkatiliksi muutetaan sun tilisi, josta siirrät miehellesi sopivan summan käyttöä varten. Sinun tililtäsi sitten maksetaan laskut ja velkojen lyhennykset ( jotka tietty kirjaat ylös). Näin toimitaan niissä parissa perheessä jotka tiedän ja joissa toinen ei oikein hallitse raha-asioita. Uudesta tilistä tulee vain lisäkuluja.
Vaan miehen palkkatiliksi muutetaan sun tilisi, josta siirrät miehellesi sopivan summan käyttöä varten. Sinun tililtäsi sitten maksetaan laskut ja velkojen lyhennykset ( jotka tietty kirjaat ylös). Näin toimitaan niissä parissa perheessä jotka tiedän ja joissa toinen ei oikein hallitse raha-asioita. Uudesta tilistä tulee vain lisäkuluja.
elämme kuin meillä olisi yhä kaksi täyspäiväisessä työssä kävijää. Asuntolaina otettu silloin, asuminen vie aika paljon. Sitten on mies jossain vaiheessa ottanut jonkun lainan, sen maksu vaikeutunut kun vaan ei hallitse raha-asioita, ottanut uuden paikkaamaan sitä jne.
Nyt mä otan hallintaan tän kuvion, piste.
mutta mietin onko mahdollista laittaa kokonaan toisen henkilön tili toisen henkilön palkkatiliksi? Tai siis miksi ei olisi, mutta mietin miten se menee.
Menemme joka tapauksessa ensi viikon alussa pankkiin keskustelemaan tilanteesta, varasin ajan. Kysyn mitä suosittelevat.
tarkka, ettei oma luottoni mene. Laskin tuon pienen lainan saavani maksettua vaikka vain omasta palkastani. Tarkoitus siis yhdistää kokonaan tulomme ja sitten ryhtyä selvittämään sotkua. Nyt on toisen ainakin pysyttävä luottotietoisena.
Harmittaa, mutta mitä tälle muuta voi tehdä kuin mennä sitkeästi eteenpäin.
Mun mies oli kans sekoittanut raha-asiansa ja mulle valkeni totuus. Syynä ei ollu pelihimo tms vaan yksinkerataisesti holtiton rahankäyttö. Mä otin asiat käsiini ja järjestin kaiken niin että nyt rahat riittää ja homma toimii. Miehellä on oma tili mutta mä tarkkailen tilannetta koko ajan ja annan ympäristön luulla et mies hoitaa kaiken mut todellisuudessa se olenkin minä, mutta mieheni saa edelleen kaiken kunnian perheen huollosta jottei miehisyys tai muukaan kärsi. ;) Mieheni on kaikinpuolin ihana ja hyvin tienaavakin vaan ei järjenjättiläinen raha-asioissa ja häpeissään tuokin oli kun asia paljastui mutta eteenpäin ja rakkautta riittää ja hyvä vaan että sillä on luottotiedot menny niin ei ainakaan tee uutta velkaa. Nyt on kaikki velat maksettu ja säästössäkin jo paljon. =) Voimia ja aurinkoa sinulle!
ja kaikissa pankeissahan tuo ei ole edes maksullista. Jos on maksullista, niin voihan teidän jomman kumman (varmaan sen miehen...) nykyiseen tiliin lisätä toisen haltijan (eli sinut).
Tosi harmillinen tilanne, mutta ihailtavan selväjärkisesti ja tyynesti tunnut kuitenkin asiaan suhtautuvan. Joskus voi oikeasti käydä niin, että muiden huolien tai murheiden takia kyky huolehtia raha-asioista hetkellisesti heikentyy, eli älä siis suotta heitä kirvestä kaivoon, kyllä mieskin voi tästä taas tsempata. Ehkäpä jo parin vuoden päästä luotat mieheesikin raha-asioissa ihan uudella tavalla ja liittonne on saanut tästäkin vastoinkäymisestä lisäliimaa :).
Tsemppiä ap!
tuossahan sinä vain holhoat miestä eikä mies joudu kantamaan vastuuta.
Et voi loputtomiin holhota ja valvoa miehen rahankäyttöä, hänen tulee opetella se itse.
Omat tilit, mutta sinulle täysi valvontaoikeus näin alkuun.
Ihana lukea, että asiat voivat järjestyä. Meillä samanlainen tilanne, rahankäytöstä ei mitään tajua miehellä, ei siinä mitään pelejä tai muuta tarvita. Kun ei vaan osaa, antaa laskujen kasaantua ja tunkee ne avaamattomina jonnekin ja kohta onkin sotku valmis.
Mieheni haluais olla se perheen elättäjä ja sen sellaista, joten hänelle tämä on kamala paikka. Mietin kyllä samaa, hyvä kun meni luottotiedot niin ei enää pysty sotkemaan asioitaan lisää. Hänen tuloillaan ei pitäisi olla tämmöisiä ongelmia, jotenkin vaan on mennyt vinoon asiat. Toivottavasti vuoden kuluttua meilläkin tää kaaos on vain kurja muisto ja ollaan jo selvitty pahimmasta.
Äsken juteltiin ja sovittiin, että mä alan hoitaa raha-asiat, mies sanoi, että jos haluat niin kyllä hän mielellään antaa koko homman pyörittämisen mulle. Mä olen aina ollut semmoinen tarkka penninpyörittäjä, niin mieluummin hoidan kaiken kuin annan miehen sekoilla jatkossakin...
mutta mietin onko mahdollista laittaa kokonaan toisen henkilön tili toisen henkilön palkkatiliksi? Tai siis miksi ei olisi, mutta mietin miten se menee.
Menemme joka tapauksessa ensi viikon alussa pankkiin keskustelemaan tilanteesta, varasin ajan. Kysyn mitä suosittelevat.
Mun käsityksen mukaan palkkaa ei saa maksaa eri henkilön tilille.
verkkomaksulla menee vähän rahaa, mutta kannattaa olla todella perillä asioista.
Mun käsityksen mukaan palkkaa ei saa maksaa eri henkilön tilille.
Ei ol täälaista sääntöä.
Joskus voi oikeasti käydä niin, että muiden huolien tai murheiden takia kyky huolehtia raha-asioista hetkellisesti heikentyy
Miehellä siis on rankkojen läheisiin ihmisiin liittyvien juttujen takia ollut masennusta, oli ihan lamaantunut vähän aikaa sitten. Nyt jo vähän alkaa kirkastua lääkityksen avulla, eikä tämä läheisten tilanne ole enää niin katastrofi eikä mies huolehdi asiasta yötä päivää. Uskon sen vaikuttaneen jaksamiseensa.
Jotenkin teemme niin, että mulla on käyttöoikeus miehenkin palkkaan ja huolehdin hommat kuntoon. Mies on nolo, mutta jotenkin olemme nyt läheisempiä kuin muutama viikko sitten. Hän on ollut kamalan äkäinen ja etäinen, ehkä juuri näiden huolien vuoksi. Nyt kun mä tiedän, ei meidän välillä ole tuommoista salailua ja mieskin voi olla rennompi. Heti paljon mukavampi mies. :-)
joissa ilmoitettu asiasta, joten olen tietoinen mistä merkintä tullut, samoin olen lukenut käräjäoikeuden päätöksen, josta tullut luottomerkintä.
Miehen mukaan hänen mielestään muuta ei ole, luotan tähän. Riittää kun tiedän, että jotain merkintää on, ei koko listaa tarvitse.
Sen haluan tietää, mitä velkoja on, minkä verran ja miten niitä lyhennetään, sitä selvitellään juuri.
Vaikutat fiksulta naiselta.
Itse sanoisin seuraavaa:
Kaikki perheen raha-asiat sinulle hoidettavaksi ja mies siirtää tilin tullessaan SINUN (ei yhteiselle) tilille rahat ja sinä et kerro miehelle käyttäjätunnusta. Miehelle voi maksaa sit jonkin verran käyttörahaa ja miehen luottokortit yms. kannattaa leikata poikki.
Oleellista on tietää, että miksi näin tapahtui. Onko kulutus ollut vain suurempaa kuin tulot vai pelasiko mies rahat?
tuossahan sinä vain holhoat miestä eikä mies joudu kantamaan vastuuta.
Et voi loputtomiin holhota ja valvoa miehen rahankäyttöä, hänen tulee opetella se itse.Omat tilit, mutta sinulle täysi valvontaoikeus näin alkuun.
Mä haluan yhteisen tilin muutenkin, ja mies myös, kun aikanaan otettiin asuntolaina piti niin tehdä, mutta se vaan jäi silloin. Nyt sit ei olla puhuttu asiasta, mutta näköjään ymmärrän syyn miksi ei... miestä on nolottanut raha-asiansa.
Mä haluan rahat niin, ettei mies voi niiden kanssa säätää yksinään. Olkoonkin holhoamista, mutta hän ei nyt oikein nauti mun luottamusta ja haluan ottaa homman haltuun. Vähän kuin entisajan emännät, joilla oli kaikki avaimet ruokakomeroa myöten vyöllään... Kun tästä pahimmasta selvitään, katotaan sitten.
Vastuunsa mies kantaa siinä, kun ilmoitin ettei rahoja yhteiseltä tililtä nosteta kuin sen verran, että töihin pääsee autolla ja ruuat saa perheelle. Miehen töissä heillä tapana käydä ravintolalounailla (omakustanteisesti), nyt sitten mies saa luvan ottaa eväät töistä ja käydä vain silloin tällöin ravintolassa syömässä. Muutenkin nyt alkaa tiukka linja ja pennin... sentinvenytys.
Vaikutat fiksulta naiselta.
Itse sanoisin seuraavaa:
Kaikki perheen raha-asiat sinulle hoidettavaksi ja mies siirtää tilin tullessaan SINUN (ei yhteiselle) tilille rahat ja sinä et kerro miehelle käyttäjätunnusta. Miehelle voi maksaa sit jonkin verran käyttörahaa ja miehen luottokortit yms. kannattaa leikata poikki.
Oleellista on tietää, että miksi näin tapahtui. Onko kulutus ollut vain suurempaa kuin tulot vai pelasiko mies rahat?
Kulutus ylittänyt tulot. Mies sanoi ahdistuneensa laskuista, ottaneensa luottoa, maksut myöhässä, tuli myöhästymismaksuja, alkoi laittaa laskut sivuun avaamatta jne. Ei vaan halunnut ajatella niitä. Sittenhän sen tietää miten siinä käy. Nyt kun alkaa masennuslääke purra, alkaa tajuta juttujaan ja on tosi ahdistunut ja nolo sitten tilanteesta, mihin on tultu.
Katsotaan mitä pankissa neuvovat. Ajattelin, että avaamme yhteisen tilin, mutta olen jo miehellekin ilmoittanut minun ottavan pankkitunnukset haltuuni. Korttia tilille ei tule, vain nettipankkitunnukset, ja salasanalistan mä pidän itselläni. Jos rahoja siirretään mulle tai miehelle, se tehdään yhdessä tai mä siirrän kun sovitaan mitä siirretään ja miksi. Eli miehen en ainakaan alkuun anna yhtään käyttää tiliä, en luota lainkaan. Katsotaan miten se toimii, ja toimiiko. Parasta toimia, koska sanoin miehellekin, että yksi vaihtoehto on, että minä ja lapset etsitään sitten oma asunto ilman häntä.
Ollaan käytetty liikaa rahaa. Olen itsekin ollut aika huoleton, vaikka omat tuloni ovat merkittävästi laskeneet. Samoin miehen tulot olivat väliaikaisen työttömyyden takia välillä pienet, oli reilut kaksi vuotta työttömänä muutama vuosi sitten. Silloin hän otti ensimmäisen kerran luottoa, kun jouduimme odottamaan tolkuttoman kauan päivärahapäätöstä. Ilmeisesti siinä sitten lähti tämä kierre liikkeelle.
Nyt kun rahaa taas tulee, miehellä hyvä palkka ja minulla edes jotain, elellään kuten ennenkin. Mies tykkää ostella liikuntatarvikkeita, kirjoja, tekniikkaa sun muuta, ja mun mielestä on kiva matkustaa edes kotimaassa muutaman kerran vuodessa. En ole itsekään mikään maailman fiksuin rahankäyttäjä ollut, tykkään mukavasta elämästä. Olisi pitänyt miehen kanssa keskustella tarkemmin mihin käytetään rahaa ja minkä verran. Nyt pistetään pystyyn kunnon perhebudjetti, ei fiilispohjalla. Ollaan tiimi, joten toimintaan tiiminä, tosin mä oon joukkueenjohtaja noissa pankkiasioissa. ;-)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:22"]
""Luottotietoja kun ei ole, ei voi lisää velkaakaan tehdä"""älkää menkö tähän ansaan.
jos ihminen on henkisesti sairas hän voi ja tekee velkaa mitä kummallisimmin keinoin pika vauhtia. ikävä kyllä et voi pysäyttää velkaantumista ilman pätevää diagnoosia tms jolla voisi velkojille näyttää että tämä heppu ei ole täydessä ymmärryksessä sopparia tehnyt. nykyään saa tilattua mitä tahansa paskaa omiin nimiin ilman sen kummempia luottotietoja ja sitten lainaillaan ympäriinsä. ja kukaan ei auta.
[/quote]
No ei pidä kyllä ihan paikkansa. Olin ostamassa läppäriä, ja ajattelin maksaa käteisellä. Myyjä kuitenkin suositteli korotonta osamaksua. Luottokunta ei hyväksynyt osamaksusopimusta, koska kerroin rehellisesti, että olin juuri jäänyt työttömäksi. Niinpä maksoin läppärini käteisellä niin kuin olin suunnitellutkin.
Toki netistä voi tilailla kaikenlaista, mutta ne pitää myös maksaa joko luottokortilla tai pankkikortilla. Jos tunnuksia ei ole käytössä, tilaaminenkaan ei ole mahdollista. Pitää olla melkoinen velho rikolliseksi, jos yrittää tilata roinaa maksamatta, ja tästähän alkuperäisessä tarinassa ei ollut kysymys vaan siitä, että ap:n mies oli velkaantunut jäätyään työttömäksi ja sitten masennuttuaan lakannut hoitamasta pankkiasioitaan. Siis ihan tavallinen tarina nykyään. Tunnen tämän kuvion omakohtaisesti, vaikkakin ilman luottotietojen menetystä. (Onneksi ei ollut ihan niin paha tilanne.)
Tossa tilanteessa olet ajatellu homman ihan järkevästi. Ole varovainen, ettei omat luottotietosikin mene miehen rahasotkujen takia. Pitää olla tarkkana elinkustannusten jakamisessa tai muuten joudut elättämään sitä miestä omalla kustannuksellasi.