Lastenhoitajan palkka lomamatkalla?
Olemme lähdössä ensi kesänä Sveitsiin lomalle. Mieheni, minun ja lasten (silloin 1v ja 4v) lisäksi mukaan lähtee meillä jo pari vuotta lapsiamme hoitanut (n.10h/vk) kokenut ja ihana nuori hoitaja. Maksamme toki hoitajan matkan ja asumisen (vuokratalossa oma huone ja kylppäri) sekä ruuat, mutta jotakin palkkaakin pitää mielestämme maksaa, sillä hän ei ole matkalla ihan niin lomalla kuin me muut.. :D Luulen, että hän on päivisin jokusen tunnin itsekseen, mutta on meidän apunamme ison osan päivästä. Esim. hoitaa yhdessä kanssamme lapsia aamupäivän, on iltapäivällä muutaman tunnin omissa oloissaan ja illalla muutaman tunnin yksin, kun me olemme ulkona. Työtunteja siis ehkä 5-10/pvä, mutta osan ajasta meitä on kolme aikuista paikalla eli hän ei tosiaankaan ole yksin lapsista vastuussa.
Mitä te maksaisitte per tunti tai viikko? Matka kestää luultavasti kaksi viikkoa. Tavallisesti maksamme hoitajalle 11e/h, joskin usein vielä ekstraa päälle.
Kommentit (53)
Ja nämä yhteiset ruokailut ei tarvitsisi sisältyä siihen neljään tuntiin, mutta silloin niihin osallistuminen tulisi olla omasta tahdosta riippuvaa. Eli ei olisi pakosti oltava perheen kanssa syömässä.
Minä kyllä lähtisin ilman hoitajaa lomalle.
Meillä on aikuisten matkat ja lasten matkat.
Aikamoisia työpäiviä lastenhoitajalle. Ettekö
voi hoitaa kersojanne 2 vkoa keskenänne.
Meilläkin olisi tuohon varaa. mutta kuullostaa
aika sairaalta. Lomalla tarvitaan lastenhoitajaa.
Arjessä ymmärrän. Tietty rikkaat tekee mitä haluavat, mutta eivät ulise täällä tuntipalkasta.
Toi tuntipalkka on aika paska.
Itseasiassa jos olisin nuori niin 20e vosi olla sopiva extra + jokunen vapaa päivä mikäli työtunteja olisi enemmän päivässä. Toi 50 e oli enempi ajateltu niin, et mitä itse ottaisin jos tulisin teidän mukaan. Mutta mä nyt en olekaan enää nuori :D
kuinka pitkään tyttö on ollut teillä hoitajana? minkä ikäinen hän on? (en ainakaan muista enää, että olisit maininnut..)
onko tyttö minkälaisista oloista? matkustaako paljon muutoinkin, vai onko tämä reissu luxusta?
asuuko tyttö jo omillaan vai vanhemmilla?
tyttö taitaa olla tällä hetkellä opiskelija? ja kesällä siis lomalla opiskeluista, ilman opintotukea?
kirjoitat, että tarkoitus on "hengailla" yhdessä hoitajan kanssa. Onko teillä niin tuttavalliset välit, että tuo aika on tosiaan "hengailua", vai työtä sekin tytölle? Luuletko, että lapset repivät häntä enemmän tekemisiin kuin teitä vanhempia?
jos tyttö asuu vielä kotona (ei juoksevia kuluja kuukaudessa) ja reissu on hänelle luxusta ja harvinaista herkkua, niin minusta reissun ja syömisten lisäksi kahdelta viikolta riittää esim.200e palkkaa.
Jos taas tyttö asuu omillaan ja on ilman opintotukea kesän, niin totta kai palkan pitää olla riittävä kuluihin. Vaika sitten määritellä, mitä se olisi.. puolen kkn palkka, 700e?
kyllä hieman ihmettelen, että mihin tarvitaan lasten hoitajaa lomamatkalla? Eikö ne lapsetkin ole oikeutettuja lomailemaan vanhempien kanssa yhdessä. Ihan kuin lapset olisi teille rasite.
ulkomaankomennusta, niin kuin jotkut täällä asian näkevät, työnantaja usein kustantaa silloin asunnon, matkan ym. muuttoon liittyviä kustannuksia. Työntekijä saa palkan työstään ja kustantaa lopun osan elämisestään itse. Jos tekee työmatkan ulkomaille, työnantaja maksaa matkan, palkan ja on velvollinen maksamaan ulkomaanpäivärahaa taulukon mukaisesti matkan vuoksi aiheutuneiden mm. ruokakulujen peittämiseksi. AP ottaa matkalle mukaan nuoren lastenhoitajan, jolle maksetaan matkat, majoitus ja ruuat ja kaikki tekeminen, jonka perhe tekee yhdessä. Lastenhoitajalle aiheutuu toisin sanoen kuluja ainoastaan ja vain niistä tekemisistä, jotka hänen tekee omalla ajallaan ja omasta halustaan. 11e verottamana per tunti palkkaa tuohon lisäksi, jos työtehtävänä EI ole hoitaa perheen lapsia kokopäiväisesti yksin ja omalla vastuulla, on mielestäni yläkanttiin. AP, sopikaa lastenhoitajan kanssa jokin taskurahaluontoinen korvaus kahdesta viikosta ja sopikaa varmuuden vuoksi myös etukäteen montako tuntia hänellä on keskimäärin vapaata ja montako tuntia työtä per päivä/viikko. Itse varmaan ehdottaisin, työnluonteesta ja työntekijästä riippuen 200-400e käteen / 2vkoa. Jos mukanani matkustaisi vakituinen, kokopäivätyötä tekevä ammattimainen lastenhoitajani (ei ns. perheenjäsentittelillä kulkeva henkilö), joka ulkomailla/lomallakin toimii täysin itsenäisesti työajan ulkopuolella, olisi palkkaus työmatkasäännösten mukainen. Tosin silloin en olisi velvollinen kustantamaan päivärahojen, palkan, ylityökorvausten ja matka-ja majoituskustannusten lisäksi hänelle ruokia.
pahimmillaan 10 tuntia päivässä 14 vrk ajan, ei siis lainkaan omaa aikaa ja omaa lomaa, jolloin saisi tehdä, mitä tahtoo.
Itse ehdottaisin töitä noin 2 tuntia päivässä, muu aika olisi vapaata. Silloin ehdottamasi korvaus 200 - 400 e tuntuisi inhimilliseltä eikä nuorelta odoteta orjatyötä vaan reissu on hänellekin lomaa.
kuinka pitkään tyttö on ollut teillä hoitajana? minkä ikäinen hän on? (en ainakaan muista enää, että olisit maininnut..) onko tyttö minkälaisista oloista? matkustaako paljon muutoinkin, vai onko tämä reissu luxusta? asuuko tyttö jo omillaan vai vanhemmilla? tyttö taitaa olla tällä hetkellä opiskelija? ja kesällä siis lomalla opiskeluista, ilman opintotukea? kirjoitat, että tarkoitus on "hengailla" yhdessä hoitajan kanssa. Onko teillä niin tuttavalliset välit, että tuo aika on tosiaan "hengailua", vai työtä sekin tytölle? Luuletko, että lapset repivät häntä enemmän tekemisiin kuin teitä vanhempia? jos tyttö asuu vielä kotona (ei juoksevia kuluja kuukaudessa) ja reissu on hänelle luxusta ja harvinaista herkkua, niin minusta reissun ja syömisten lisäksi kahdelta viikolta riittää esim.200e palkkaa. Jos taas tyttö asuu omillaan ja on ilman opintotukea kesän, niin totta kai palkan pitää olla riittävä kuluihin. Vaika sitten määritellä, mitä se olisi.. puolen kkn palkka, 700e?
eli jos asut töissäkäyvän puolison kanssa, riittää palkaksi 1500 e/kk, mutta jos asut omillasi ja sinulla on iso asuntolaina, tarvitaan 3000 e/kk samasta työstä.
Suomessa on tapana maksaa palkkaa työn vaativuuden ja vastuun mukaan, ei sen mukaan, millaista elämää työntekijä elää työn ulkopuolella.
ja vain 5 päivänä viikossa, viikonloput vapaat. Maksatte 50 e/pv ja annatte lastenhoitajan olla lomalla hänenkin, koska varmasti voitte olla suurimman osan ajasta keskenänne ilman lastenhoitajaa. Se, että olette paikalla, ei tee hoitajan työstä yhtään sen vapaampaa vai ajattelitko, että osan ajasta hän ei ole vastuussa lapsista vaan saa ottaa rauhassa aurinkoa takapihalla ja sinä ynnä miehesi huolehditte lapsista?
pahimmillaan 10 tuntia päivässä 14 vrk ajan, ei siis lainkaan omaa aikaa ja omaa lomaa, jolloin saisi tehdä, mitä tahtoo.Itse ehdottaisin töitä noin 2 tuntia päivässä, muu aika olisi vapaata. Silloin ehdottamasi korvaus 200 - 400 e tuntuisi inhimilliseltä eikä nuorelta odoteta orjatyötä vaan reissu on hänellekin lomaa.
ap on teettämässä nuorella lastenhoitajalla 10t/vrk 14pv putkeen lastenhoitotyötä. Tuossa oli ainakin minun ymmärtääkseni laskettu yhteen kaikki yhdessä vietty aika. Itsellä on kokemusta niin au pair-tyttösistä kuin ammattitaitoisista lastenhoitajista ja olen hyvin tarkka siinä etten kenelläkään teetä orjatyötä. Väittäisin silti, että joku ero on myös korvauksessa ja vastuussa. Nuori tyttö, joka asuu kanssamme ja jonka kulut lähes kaikkinensa maksetaan kun hän matkustaa kanssamme, ei tee samaa työtä vanhempien ollessa lähes koko ajan läsnä kuin koulutettu lastenhoitaja, joka todellakin tekee itsenäisesti töitä sen 8t/pv eikä esim. ota aurinkoa rantatuolissa tai uima-altaalla silloin kuin lasten vanhemmat leikkivät lasten kanssa tai edes lue nuokkuen kirjaa tai katso televisiota silloin kuin lapset nukkuvat, vaan tekee oikeasti pieniä hommia senkin ajan.
Ymmärrän hyvin, että joku ottaa lastenhoitaja mukaan lomalle. Jos haluaa viettää kaksin aikaa puolison kanssa, harrastaa jotain yhdessä eikä raahata esim. väsyneitä tenavia illalliselle (josta kukaan ei nauti), mieluummin jätän silloin lapseni tutun hoitajan huomaan kuin tilaan jonkun tuntemattoman paikallisen hoitajan tai hotellin tarjoamaa palvelua. Lapseni tuskin edes jäisivät ventovieraan kanssa. Jos ap olisi sanonut, että jättää lapsensa Suomeen 2vkoksi lähtiessään miehen kanssa aikuisten lomalle, niin siitä vasta olisikin riemukas keskustelu täällä syntynyt. ;D
pahimmillaan 10 tuntia päivässä 14 vrk ajan, ei siis lainkaan omaa aikaa ja omaa lomaa, jolloin saisi tehdä, mitä tahtoo. Itse ehdottaisin töitä noin 2 tuntia päivässä, muu aika olisi vapaata. Silloin ehdottamasi korvaus 200 - 400 e tuntuisi inhimilliseltä eikä nuorelta odoteta orjatyötä vaan reissu on hänellekin lomaa.
ap on teettämässä nuorella lastenhoitajalla 10t/vrk 14pv putkeen lastenhoitotyötä. Tuossa oli ainakin minun ymmärtääkseni laskettu yhteen kaikki yhdessä vietty aika. Itsellä on kokemusta niin au pair-tyttösistä kuin ammattitaitoisista lastenhoitajista ja olen hyvin tarkka siinä etten kenelläkään teetä orjatyötä. Väittäisin silti, että joku ero on myös korvauksessa ja vastuussa. Nuori tyttö, joka asuu kanssamme ja jonka kulut lähes kaikkinensa maksetaan kun hän matkustaa kanssamme, ei tee samaa työtä vanhempien ollessa lähes koko ajan läsnä kuin koulutettu lastenhoitaja, joka todellakin tekee itsenäisesti töitä sen 8t/pv eikä esim. ota aurinkoa rantatuolissa tai uima-altaalla silloin kuin lasten vanhemmat leikkivät lasten kanssa tai edes lue nuokkuen kirjaa tai katso televisiota silloin kuin lapset nukkuvat, vaan tekee oikeasti pieniä hommia senkin ajan. Ymmärrän hyvin, että joku ottaa lastenhoitaja mukaan lomalle. Jos haluaa viettää kaksin aikaa puolison kanssa, harrastaa jotain yhdessä eikä raahata esim. väsyneitä tenavia illalliselle (josta kukaan ei nauti), mieluummin jätän silloin lapseni tutun hoitajan huomaan kuin tilaan jonkun tuntemattoman paikallisen hoitajan tai hotellin tarjoamaa palvelua. Lapseni tuskin edes jäisivät ventovieraan kanssa. Jos ap olisi sanonut, että jättää lapsensa Suomeen 2vkoksi lähtiessään miehen kanssa aikuisten lomalle, niin siitä vasta olisikin riemukas keskustelu täällä syntynyt. ;D
niin sitten hänen ei oleteta olevan perheen kanssa kuin muutaman tunnin päivässä, muu on vapaa-aikaa, jolloin hänen ei tarvitse olla perheen kanssa lainkaan. Tällöin ap:n ei pidä laskea hoitajalle työaikaa kuin se 2-3 tuntia päivässä, muuten hoitaja saa kulkea omia polkujaan. Tosin silloin ap:n päivät eivät ole yhtä helppoja kuin hoitajan ollessa mukana "ilman vastuuta".
Mitä iloa sille tytölle on ulkomaanmatkasta, jonka aikana hän ei saa nähdä sitä ulkomaata lainkaan vaan on sidottu palkatta olemaan perheen kanssa?
Mitä iloa sille tytölle on ulkomaanmatkasta, jonka aikana hän ei saa nähdä sitä ulkomaata lainkaan vaan on sidottu palkatta olemaan perheen kanssa?
Itsellä on vain kokemuksia sellaisista nuorista tytöistä "lastenhoitajina", jotka eivät millään edes tahdo mennä omille teilleen ja nähdä "ulkomaita" omin päin. Ei vaikka kuinka ehdottelisi, että mene ja näe maailmaa. Mieluummin pysyttelevät sen täysihoidon ja muiden etujen lähellä, oli työaika tai ei. Eli kyllä se "työmatka" enemmän lomaa on nuorelle tytölle, vaikka joutuisi rannalle tai huvipuistoon tai muulle retkelle perheen kanssa.
Eri asia toki on, jos kyseessä on hyvin autonominen henkilö, joka todellakin on töissä ollessaan töissä ja vapaalla tekee omia juttujaan eikä perään tarvitse katsella tai kantaa huolta.
Itse ainakin olen ollut vastuussa lapsistani kaikissa tilanteissa, vaikka mukana matkustava tyttö välillä on pitänyt vauvaa sylissään, kun puen toisen lapsen. Työaikaa on ollut selkeästi ne hetket, kun hän on jäänyt vaikka illallisen ajaksi yksin lasten kanssa tai ollessani tunnin tai pari itse muuten muualla. Mutta jos ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, ap:n kysymystä on ehkä vaikea hahmottaa. "Lastenhoitajan" ja lastenhoitajan ero on valtava. ;)
Itsellä on vain kokemuksia sellaisista nuorista tytöistä "lastenhoitajina", jotka eivät millään edes tahdo mennä omille teilleen ja nähdä "ulkomaita" omin päin. Ei vaikka kuinka ehdottelisi, että mene ja näe maailmaa. Mieluummin pysyttelevät sen täysihoidon ja muiden etujen lähellä, oli työaika tai ei. Eli kyllä se "työmatka" enemmän lomaa on nuorelle tytölle, vaikka joutuisi rannalle tai huvipuistoon tai muulle retkelle perheen kanssa. Eri asia toki on, jos kyseessä on hyvin autonominen henkilö, joka todellakin on töissä ollessaan töissä ja vapaalla tekee omia juttujaan eikä perään tarvitse katsella tai kantaa huolta. Itse ainakin olen ollut vastuussa lapsistani kaikissa tilanteissa, vaikka mukana matkustava tyttö välillä on pitänyt vauvaa sylissään, kun puen toisen lapsen. Työaikaa on ollut selkeästi ne hetket, kun hän on jäänyt vaikka illallisen ajaksi yksin lasten kanssa tai ollessani tunnin tai pari itse muuten muualla. Mutta jos ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, ap:n kysymystä on ehkä vaikea hahmottaa. "Lastenhoitajan" ja lastenhoitajan ero on valtava. ;)
tarvitset lastenhoitajaa avuksesi? Kai sitä aikuinen ihminen kestää muutaman hankalan hetken ilman apulaista? Jos kerran hoitaja ei ole vastuussa mistään, ei tarvitse tehdä mitään, ei viitsi käydä missään niin miksi sitä ottaa edes mukaan?
Eli olisin mielellään lähtenyt mukaan matka/ruoka palkalla mikäli vapaaaikaa olisi huomattavasti enemmän kuin ehdotelmassa. Eli siis jos katsoisin lapsia jonkun tunnin päivässä esim. 4 h, mutta saisin pitkälti myös omaa aikaa. Mikäli minut olisi suurimman osan ajasta sidottu perheen menoihin niin kaipaisin jotain extraa hoitamisesta. Silloinhan se kävisi enempi työstä. Jos esim lasten luona olisi oltava 8 h päivässä niin suunnilleen max 50e ottaisin per päivä. Riippuu tietenkn tytön iästä.