Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitajan palkka lomamatkalla?

Vierailija
26.09.2012 |

Olemme lähdössä ensi kesänä Sveitsiin lomalle. Mieheni, minun ja lasten (silloin 1v ja 4v) lisäksi mukaan lähtee meillä jo pari vuotta lapsiamme hoitanut (n.10h/vk) kokenut ja ihana nuori hoitaja. Maksamme toki hoitajan matkan ja asumisen (vuokratalossa oma huone ja kylppäri) sekä ruuat, mutta jotakin palkkaakin pitää mielestämme maksaa, sillä hän ei ole matkalla ihan niin lomalla kuin me muut.. :D Luulen, että hän on päivisin jokusen tunnin itsekseen, mutta on meidän apunamme ison osan päivästä. Esim. hoitaa yhdessä kanssamme lapsia aamupäivän, on iltapäivällä muutaman tunnin omissa oloissaan ja illalla muutaman tunnin yksin, kun me olemme ulkona. Työtunteja siis ehkä 5-10/pvä, mutta osan ajasta meitä on kolme aikuista paikalla eli hän ei tosiaankaan ole yksin lapsista vastuussa.

Mitä te maksaisitte per tunti tai viikko? Matka kestää luultavasti kaksi viikkoa. Tavallisesti maksamme hoitajalle 11e/h, joskin usein vielä ekstraa päälle.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on 21-vuotias ja meille melko läheinen. Hoitanut lapsia jo pari vuotta ja on meillä usein töissä myös niin, että minä tai mies olemme kotona. Hän saattaa esim. syöttää ja kanniskella vauvaa, kun minä kylvetän esikoista tai leikkiä lasten kanssa kun minä laitan ruokaa. Hoitaa hommansa oikeen moitteettomasti ja pärjää totta kai hyvin lasten kanssa yksin ollessaankin. Kuitenkin kun olemme koko perhe kotona, isompi valitsee luonnollisesti usein äidin avukseen, kun kerran olen paikalla. Uskon siis, että kun olisimme porukalla vaikka rannalla, hoitaja saisi vapaammin ottaa aurinkoa kuin minä. Minusta on myös eri juttu, että hoitaja on kanssamme yhdessä vaikka omalla pihalla syömässä ja viettämässä aikaa, kuin että hän on yksin kotona lasten kanssa ja me olemme muualla. Siksi laskisin työtunneiksi sen ajan (noin 4h/pvä) kun hän on lasten kanssa yksin. Aika, jolloin haluamme häneltä apua mutta olemme itsekin paikalla, olisi siihen lisää, mutta hiukan eri palkkauksella kuitenkin...

Hoitaja ei ole meille sukua ja maksamme hänelle mielestäni ihan kelvollista palkkaa. Teen myös aina hänen ruokarajoitteidensa mukaista ruokaa ja usein hän vie lapset ulos lounaalle tai päivälliselle meidän kustannuksellamme. Tiedän kyllä, että matka ei ole hoitajalle lomaa, mutta uskon hänen nauttivan siitä ihan eri lailla kuin meillä kotona Suomessa hoitamisesta.. Hän ehtii kyllä katsella Sveitsiä itsekseenkin, jos haluaa. :)

Lisää kommentteja!

Vierailija
2/53 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on kuitenkin aikuinen, ja aikuiselle maksetaan aikuisen palkkaa, vaikka sitten saisikin sen pimeänä. Itse (suunnilleen samanikäisenä) suostuisin mukaan tuollaiselle matkalle jossa työtä olisi n. 4h/pv niin että saisin 400-500e/vko puhtaana käteen(+ matkat ja ylläpidon). Matkalla kuitenkin ollaan teidän perheenne ehdoilla. Ei loma töissä ole kuitenkaan normaali loma kavereiden kanssa, vaan työntekijänä hän kuitenkin joutuu käyttäytymään teidän odottamallanne tavalla, vaikka kuinka kokisitte olevanne läheisissä väleissä. Aidosti omaa aikaa ei siis kuitenkaan matkan aikana ole. Ja voittehan ajatella että on parempi maksaa vähän yläkanttiin jotta saatte pitää hyvän, luotettavan hoitajanne jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mahdolliset päivärahat päälle. Muu on riistoa.

Vierailija
4/53 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta on tosi monta nuorta jotka lahtisivat innoissaan mukaan - paasevat matkustamaan ulkomaille ja turvallisesti jonkun perheen mukana. En usko etta he sita rahasta tekisivat. Lennot ja majoitus on jo monta sataa euroa.

En oikeasti kasita tahan ketjuun vastaajia, 11e/tunti VEROTTOMANA on jo aika hyva palkka, varsinkin nuorelle.

Itse vanhempana olisin ihan innoissani lahettamassa nuoreni tuollaiselle keikalle - kuten jo sanoin, turvallinen tapa tutustua uuteen maahan.

Paivarahojen ja muiden vetaminen tahan keskusteluun on jo ... hmmm... omituista.

että heidän kanssaan työskentely olisi arvostettua ja että siitä pitäisi maksaa palkkaa?

Koska ollaan vastuussa ihmishengistä?

Koska sinua ei ole arvostettu?

Koska sinä et arvosta itseäsi?

Vierailija
5/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miettisin sitten päälle jonkin korvauksen siitä, että on sidottu matkalle 24/7, vaikka tietysti vapaa-aikaakin löytyy. Työmatka se hänelle kuitenkin on, vaikka varmasti keskimääräistä työmatkaa rennompi, mutta silti.

Vierailija
6/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman tuntipalkan kuin muutenkin, niin ei mielestäni enää tarvitse sen päälle mitään ekstraa maksaa siitä, että on sidottu matkalle 24/7. Matkat, ruoat ja yöpymisethän jo maksattekin, eli itse ajattelen, että tuntipalkka voisi matkalla olla tavallista pienempi.

Vierailija
7/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se kuulostaa ihan hyvältä, ja eiköhän hoitsu ole siihen myös ihan tyytyväinen.

Tietysti voitte heittää siihen jonkun könttäsumman päälle mikäli siltä tuntuu, vaikka viiskymppiä? (oletan ettei ole rahasta pulaa kerta on varaa majoittaa ylimääräinenkin) :)

Vierailija
8/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaanpäivärahan päälle. Ei kai tuo ole sen kummallisempaa kuin kenelläkään muulla, joka joutuu ulkomaankomennukselle. Te maksatte matkat, ruuat jne. ja palkan tehtyjen työtuntien mukaan ja siihen päivärahat verottomana päälle.

Lisäksi kaikki tunnit, joista ei makseta palkkaa, ovat hänelle aidosti vapaita eli ei tarvitse päivystää, jos haluattekin apua.

Vierailija
9/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pienempää palkkaa työstään kuin Suomessa, koska ulkomailla on aina vähän kuin lomalla?

Vierailija
10/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstalla tosin pitää saada myös päivärahat ja ylityökorvaukset

Vierailija
11/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykaa paljonko han haluaa palkkaa. Tuon matkan maksaminen on jo iso juttu - paasee ulkomaille. "Au pairina" jos tuotte mukananne niin Sveitsissa pitaa maksaa n. 400e /kk palkkaa, eli siihen suhteutettuna varmaan joku 200e tuosta matkasta (2vkoa) on jo hyvin. Onhan tytolla varmasti jokunen vapaapaivakin matkan aikana, eikos vaan?

11e/tunti jos matkat, ruuat sun muut on maksettu on aika hulppeaa. Ilmeisesti Suomessa ei ole rahasta pulaa.

Vierailija
12/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykaa paljonko han haluaa palkkaa. Tuon matkan maksaminen on jo iso juttu - paasee ulkomaille. "Au pairina" jos tuotte mukananne niin Sveitsissa pitaa maksaa n. 400e /kk palkkaa, eli siihen suhteutettuna varmaan joku 200e tuosta matkasta (2vkoa) on jo hyvin. Onhan tytolla varmasti jokunen vapaapaivakin matkan aikana, eikos vaan? 11e/tunti jos matkat, ruuat sun muut on maksettu on aika hulppeaa. Ilmeisesti Suomessa ei ole rahasta pulaa.

eikä ulkomailla makseta huonompaa palkkaa siksi, että on "iso juttu päästä ulkomaille". Samaa lastenhoitoa se työ on sielläkin.

Vai meneekö tyttö kielikurssille, jonka ap maksaa? Silloin voisi ajatella, että tyttö on au pair, siihen systeemiin kun kuuluu myös koulutusta.

Vierailija
13/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstalla tosin pitää saada myös päivärahat ja ylityökorvaukset

olet työmatkalla vaikka Ruotsissa? Kyllä työstä on tapana maksaa, oli se työpaikan sijainti missä tahansa.

Samalla tavalla ajateltuna kaikki kotimaan työmatkat olisivat palkattomia, sillä saahan se työntekijä yöpyä ihan hotellissa, eikö olekin hienoa! Ja joskus jopa lentää lentokoneella!

Vierailija
14/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai varmistatteko orjatyön ottamalla asiakirjat pois?

Vierailija
15/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää maksaa kunnon palkka niinkuin suomessakin. Ei se ole sille tytölle lomamatka lomamatkan varsinaisessa merkityksessä.

Kun lähdetään lomalle, sinne ensinnäkin lähdetään omien ystävien kanssa. Ollaan rauhassa, tekee mitä tahtoo ja ennenkaikkea ei ole vastuussa kuin itsestään.

Tämä tyttö ei ole lomalla vaan töissä. Ei pitkiä aamuja, ei biletysiltoja.

Onhan matkustus aina kivaa ja mukavaa mutta kun lähtee matkalle työnantajan kanssa niin se on työmatka, ei loma.

Mulla oli joskus työnantaja joka kuittasi ylityöt sillä että vei iltaisin ravintolaan syämään. Itse olisin halunnut olla illat rauhassa omien ystävieni kanssa, ottanut ruokarahan mielummin rahana ja valinnut itse seurani ravintolassa.

Vierailija
16/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eri kuin normisti palkkatyötä tekevä.

Mutta jos tyttö on normaali palkollinen, niin sitten kaikki tunnit ylös pilkulleen ja maksu sen mukaan, kukaan ei estä.

Mutta tiedän monia, joille riittää se matka maksuksi, kun ei muuten ole mahdollisuutta matkustaa.

Vierailija
17/53 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta on tosi monta nuorta jotka lahtisivat innoissaan mukaan - paasevat matkustamaan ulkomaille ja turvallisesti jonkun perheen mukana. En usko etta he sita rahasta tekisivat. Lennot ja majoitus on jo monta sataa euroa.

En oikeasti kasita tahan ketjuun vastaajia, 11e/tunti VEROTTOMANA on jo aika hyva palkka, varsinkin nuorelle.

Itse vanhempana olisin ihan innoissani lahettamassa nuoreni tuollaiselle keikalle - kuten jo sanoin, turvallinen tapa tutustua uuteen maahan.

Paivarahojen ja muiden vetaminen tahan keskusteluun on jo ... hmmm... omituista.

Vierailija
18/53 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itsekin olen jutellut hoitajamme kanssa, että hän saattaa lähteä kanssamme viikon-parin reissulle mukaan. saamme silloin välillä olla vaimon kanssa ihan kaksin, käydä vaikka rauhallisella lounaalla tai ostoksilla ja toisaalta muun ajan kun olemme lasten kanssa, ei lisäkäsistä ole haittaa. lapsia on meilläkin kaksi, mutta kun vauva vaatii jonkun 24/7 ja isomman kanssa olisi kiva jonkun leikkiä, kerkeää toinen meistä esim. käydä uimassa tai laittaa ruokaa rauhassa. tiedän olevamme hyvässä tilanteessa, ei kaikilla ole varaa palkata hoitajaa, kun itse on paikalla, joillakin ei muulloinkaan. miksi en hyödyntäisi tätä? lapset saavat leikkiseuraa muistakin kuin väsyneistä vanhemmista ja vanhemmat saavat arjessakin pieniä hengähdyshetkiä. hoitaja onkin meille enemmänkin au pair tai "mummo", melkein kuin perheenjäsen.

Vierailija
19/53 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on 21-vuotias ja meille melko läheinen. Hoitanut lapsia jo pari vuotta ja on meillä usein töissä myös niin, että minä tai mies olemme kotona. Hän saattaa esim. syöttää ja kanniskella vauvaa, kun minä kylvetän esikoista tai leikkiä lasten kanssa kun minä laitan ruokaa. Hoitaa hommansa oikeen moitteettomasti ja pärjää totta kai hyvin lasten kanssa yksin ollessaankin. Kuitenkin kun olemme koko perhe kotona, isompi valitsee luonnollisesti usein äidin avukseen, kun kerran olen paikalla. Uskon siis, että kun olisimme porukalla vaikka rannalla, hoitaja saisi vapaammin ottaa aurinkoa kuin minä. Minusta on myös eri juttu, että hoitaja on kanssamme yhdessä vaikka omalla pihalla syömässä ja viettämässä aikaa, kuin että hän on yksin kotona lasten kanssa ja me olemme muualla. Siksi laskisin työtunneiksi sen ajan (noin 4h/pvä) kun hän on lasten kanssa yksin. Aika, jolloin haluamme häneltä apua mutta olemme itsekin paikalla, olisi siihen lisää, mutta hiukan eri palkkauksella kuitenkin... Hoitaja ei ole meille sukua ja maksamme hänelle mielestäni ihan kelvollista palkkaa. Teen myös aina hänen ruokarajoitteidensa mukaista ruokaa ja usein hän vie lapset ulos lounaalle tai päivälliselle meidän kustannuksellamme. Tiedän kyllä, että matka ei ole hoitajalle lomaa, mutta uskon hänen nauttivan siitä ihan eri lailla kuin meillä kotona Suomessa hoitamisesta.. Hän ehtii kyllä katsella Sveitsiä itsekseenkin, jos haluaa. :) Lisää kommentteja!

Niin varmaan ymmärrät, että hoitaja saa olla 20 tuntia ihan missä tahansa muualla kuin perheenne kanssa. Tai hän voi ottaa aurinkoa ja sanoa sille huomiota kinuavalle isommalle lapsellenne, että mene äidin luokse, en viitsi. Hoitajan ei tarvitse mitenkään osallistua ruuanlaittoihinne, ei tarvitse huolehtia lasten pyykeistä, talon siisteydestä jne., koska ne eivät hänelle kuulu. Hän on lasten kanssa 4 h/vrk, kun sinä ja miehesi ette ole paikalla. Muuten hoitajan ei tarvitse tiskata, ottaa vauvaa syliin jne.

Uskon, että et edes tajua, miten paljon se hoitaja tekee, kun olette kaikki paikalla. Ja sydämestäni toivon, että hoitaja tajuaa jättää perheenne keskenään ja viettää tärkeää omaa aikaa, jolloin huomaat, miten kiva olisi ollut maksaa 8 tunnista ja saada apua, vaikka sinä ja miehesi olette molemmat paikalla.

Vierailija
20/53 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on 21-vuotias ja meille melko läheinen. Hoitanut lapsia jo pari vuotta ja on meillä usein töissä myös niin, että minä tai mies olemme kotona. Hän saattaa esim. syöttää ja kanniskella vauvaa, kun minä kylvetän esikoista tai leikkiä lasten kanssa kun minä laitan ruokaa. Hoitaa hommansa oikeen moitteettomasti ja pärjää totta kai hyvin lasten kanssa yksin ollessaankin. Kuitenkin kun olemme koko perhe kotona, isompi valitsee luonnollisesti usein äidin avukseen, kun kerran olen paikalla. Uskon siis, että kun olisimme porukalla vaikka rannalla, hoitaja saisi vapaammin ottaa aurinkoa kuin minä. Minusta on myös eri juttu, että hoitaja on kanssamme yhdessä vaikka omalla pihalla syömässä ja viettämässä aikaa, kuin että hän on yksin kotona lasten kanssa ja me olemme muualla. Siksi laskisin työtunneiksi sen ajan (noin 4h/pvä) kun hän on lasten kanssa yksin. Aika, jolloin haluamme häneltä apua mutta olemme itsekin paikalla, olisi siihen lisää, mutta hiukan eri palkkauksella kuitenkin... Hoitaja ei ole meille sukua ja maksamme hänelle mielestäni ihan kelvollista palkkaa. Teen myös aina hänen ruokarajoitteidensa mukaista ruokaa ja usein hän vie lapset ulos lounaalle tai päivälliselle meidän kustannuksellamme. Tiedän kyllä, että matka ei ole hoitajalle lomaa, mutta uskon hänen nauttivan siitä ihan eri lailla kuin meillä kotona Suomessa hoitamisesta.. Hän ehtii kyllä katsella Sveitsiä itsekseenkin, jos haluaa. :) Lisää kommentteja!

Niin varmaan ymmärrät, että hoitaja saa olla 20 tuntia ihan missä tahansa muualla kuin perheenne kanssa. Tai hän voi ottaa aurinkoa ja sanoa sille huomiota kinuavalle isommalle lapsellenne, että mene äidin luokse, en viitsi. Hoitajan ei tarvitse mitenkään osallistua ruuanlaittoihinne, ei tarvitse huolehtia lasten pyykeistä, talon siisteydestä jne., koska ne eivät hänelle kuulu. Hän on lasten kanssa 4 h/vrk, kun sinä ja miehesi ette ole paikalla. Muuten hoitajan ei tarvitse tiskata, ottaa vauvaa syliin jne.

Uskon, että et edes tajua, miten paljon se hoitaja tekee, kun olette kaikki paikalla. Ja sydämestäni toivon, että hoitaja tajuaa jättää perheenne keskenään ja viettää tärkeää omaa aikaa, jolloin huomaat, miten kiva olisi ollut maksaa 8 tunnista ja saada apua, vaikka sinä ja miehesi olette molemmat paikalla.

enkä ole ap, mutta mietin, että jos hoitaja on on-off joko paikalla tai pois, palkka maksettaisiin siltä ajalta kun hän on perheen kanssa ja muulloin hänen ei tarvitsi edes ajatella koko perhettä, maksaisiko hän itse asumisensa, ruuat ja matkat? kun kerran on itsenäinen aikuinen joka tekee työaikana työtä ja huolehtii täysin itsestään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän