Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pojittelu yhtä väärin kuin tytöttely?

Vierailija
22.05.2015 |

Nuoret naiset valittaa aina "tytöttelyn" kohteeksi joutumisesta työpaikoilla. Itseäni ja (muita nuoria miehiä) on yleisesti pojiteltu kaikilla tähänastisilla työpaikoilla. En ole kokenut sitä millään tavalla negatiivisena asiana. Vaan enemmänkin hyvin positiivisena. Nuoria ja opissahan me ollaan, ja vielä viriilejä :D Ja motivaatiota sekä jaksamista nuorilta löytyy...

Miksi naiset on niin herkkiä tälle? Pitäisikö heti päästä samaan "arvostukseen" kuin kymmeniä vuosia kokemusta omaava? Vai onko sana tyttö omassa päässänne niin negatiivisesti latautunut?

Nuori mies = poika
Nuori nainen = tyttö

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:10"]

No kyllä ainakin mun miestäni (31v) ärsyttää kovasti jos joku ukko töissä pojittelee.

[/quote] Ukottelet miestäsi. Hyi miten seksististä ja alentavaa :D

Vierailija
22/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:10"]

No kyllä ainakin mun miestäni (31v) ärsyttää kovasti jos joku ukko töissä pojittelee.

[/quote] Ukottelet miestäsi. Hyi miten seksististä ja alentavaa :D
[/quote]
Luetunymmärtäminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuressa firmassa töissä rivi-insinöörinä ja nainen.

Yksi päivä olin menossa lounaalle ruokalaan ja ohi mennessä huusin neukkariin, että 'lähteekös pojatkin lounaalle' . Neukkarissa istuivat meidän organisaation vice president ja director, molemmat 42v miehiä. VP hiukan punastui ja sanoi mulle että 'juu, juu tulen justiinsa'.

Että en tiedä oliko pojittelu epäsovinnaista vaiko rikkoiko vaan jäätä ylemmän johdon ja perusinsinöörin välillä

Vierailija
24/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:03"]

Nuoret naiset? Olen 40 v ja mua tytötellään :D Olen kyllä nuoremman näköinen mutta tuskin tytöksi sanoisivat jos tietäisivät ikäni.

[/quote]

Tuskin kovin vaativassa työssä olet. Akateemisissa piireissä kyllä ollaan varovaisia. Tytöksi sanotaan vain tyttöjä -- eli 25 on varmasti ehdoton ikäraja. 

Eiköhän jokainen täyspäinen ja normaalilla näkökyvyllä varustettu erota nelikymppisen "tytöstä", mutta näitä itseään kaksikymmentä vuotta nuoremmaksi tyrkyttäviä tietysti riittää ja siihen vastataan flirttaillen toiveen mukaan. 

Itsekin teen tätä. 
[/quote]

Ihan kuinka vaan haluat :)

Vierailija
25/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista tytötellä työpaikalla, jos on yhtään korkeammassa asemassa kuin kesätyöntekijänä. En itse kokenut tytöttelyä loukkaavana nuorena, koska olin nuori ja kokematon.

Aina silloin, kun joku tytöttelee minua työpaikallani nykyään (olen DI), vastaan kovaan ääneen SEDÄLLE/TÄDILLE samalla mitalla takaisin: "Keitäppä tyttö meille kahvia!" "Setä on hyvä ja keittää itse!" Jos olen "nuori tyttö", hän on sitten "vanha setä". Ehkä menee viesti perille.

Vierailija
26/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha keskustelu, tiedetään. Ei kenenkään tarvitse sietää pojittelua/tytöttelyä, se on todella alentavaa! On ihan omakohtaista kokemusta, mua pojiteltiin ja aikani kuunneltuani sanoin asiasta esimiehelleni ja vasta sitten loppui pojittelu. Jokaisella meillä on nimi, joten miksi sitä on niin vaikea käyttää?

Vierailija
27/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha keskustelu, tiedetään. Ei kenenkään tarvitse sietää pojittelua/tytöttelyä, se on todella alentavaa! On ihan omakohtaista kokemusta, mua pojiteltiin ja aikani kuunneltuani sanoin asiasta esimiehelleni ja vasta sitten loppui pojittelu. Jokaisella meillä on nimi, joten miksi sitä on niin vaikea käyttää?

Minä olin juoksutyttönä yhdessä paikassa, ja työni oli keittää kahvia ja kuunnella tytöttelyä. Se ei varsinaisesti kuulunut työnkuvaani. No, työni kesti pari kuukautta jonka jälkeen lähdin pois. Kyselivät myöhemmin takaisin, mutta sanoin ei kiitos.

Vierailija
28/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojittelu on todella raivostuttavaa. En siedä enkä hyväksy sitä. Itsekään en tytöttele enkä pojittele ketään. Jos 90 vuotias pojittelee niin sen jollain tasolla ymmärrän mutta kenenkään työikäisen en anna sitä tehdä.

Vierailija
29/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on se ero että miehet mielellään mieltävät itsensä pojankoltiaisiksi mutta naiset eivät itseään tytöntylleröiksi.

Vierailija
30/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut naisen valittavan siitä. Tai kenenkään tytöttelevän ketään.

Vierailija
31/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko pojittelijat työkavereita vai ylempiä henkilöitä?

Vierailija
32/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me ollaan jonkun poikia/tyttöjä /oletettuja.

Vierailija
33/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole pahemmin näistä loukkaantunut, mutta pakko myöntää että termeihin "tyttö" ja "nainen" monesti näissä tilanteissa liittyy negatiivinen sävy. Perheenäitinä en varsinaisesti miellä olevani työpaikallakaan "tyttö", ja myös esimerkiksi lausahduksessa "kuulehan nainen" on jotenkin ikävä sävy, en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän näitä termillä mies. Yleensä pojittelukin on sellaista hyväntahtoista "tulkaahan pojat tekin".

Loppupeleissä ratkaisevaa on nimenomaan se sävy ja asenne puhuteltavaa kohtaan, tuossa viimeisessä se tytöttely lienisi ihan yhtä ok, valitettavasti vain sitä käytetään useammin negatiivisemmalla sävyllä höystettynä. Vrt. jokin "minä olen mies enkä mikään hiiri!" tyyppinen lausahdus jossa mies on aina synonyymi jollekin mahtipontiselle ja mahtavalle.

Vierailija
34/40 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työhuoneeseen saa ihan vapaasi tutut huikkailla "Mitäs tytöt?" tai "Lähdettekö tytöt messiin lounaalle/oluelle?" ja saatan vastaavassa tilanteessa itsekin ihan luontevasti miehiä pojitella.

Sen sijaan on aivan eri tilanne, jos asemaani asiantuntijana pyritään häivyttämään tytöttelyllä. Antamani lausunto tai puheenvuoro eivät todellakaan ole kuitattavissa esim. "Toi tyttö sanoi... tms".

Eli kaikki on kiinni sävystä ja käyttötilanteesta. Positiivisia ja mukavia sanoja tyttö ja poika voidaan molempia käyttää ivallisesti, vähättelevästi ja toisen osaamista ja kokemusta mitätöivästi. Jos tätä ei hyväksy, se ei tarkoita, että koko sana pitäisi työpaikalla kieltää. 

Jotkut tosin vaatinevat tätäkin, mutta sitä pidän sosiaalisen ja kielellisen älyn puutteena. 

Vierailija
35/40 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä tytöttely että pojittelu on seksististä ja alentavaa. Ensinnäkään mitään sukupuoliviittauksia ei työpaikalla kuulu käyttää, jokaisella on nimi. Toiseksi tuolla nimittelyllä viitataan henkilön ikään, joka sekään ei ole työpaikalle sopivaa. Noille nimityksille ei ole mitään tarvetta työelämässä, joten ne voi ihan hyvin kitkeä sieltä pois.

Voi että kun kaikki sukupuoliin viittaavat sanat pitäisi kriminalisoida kun se on niiiiiiiiiin seksistisiä. Naurettavaa tämä 2000-luvun sukupuolineutraaliuspelleily

Vierailija
36/40 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräässä työpaikassa, jossa vanhempi nainen pojittelu minua, ja sanoin hänelle monta kertaa, että minulla on nimi ja sitä saa käyttää. Hän ei ottanut sanomaani kuuleviin korviin, vaan jatkoi pojittelua. Sitten sanoin aika napakasti hänelle, että minä en ole hänelle mikään poika ja että minulla on nimi, joten miksi hän ei voi opetella sitä. Vasta sitten hän tajusi ja lopetti pojittelun. Pojittelu/tytöttely ei kuulu millekään työpaikalle, se on yksinkertaisesti alentavaa.

Vierailija
37/40 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demari pojittelee persua

Demari pilkkaa persua koska ammatti pintakäsittelijä

Alhaista käytöstä.

RRRRRRRR HÄVETKÄÄ!

...jos osaatte

Vierailija
38/40 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ihana pomoni, vanhempi mies huuteli aamuisin "huomenta tytöt, eiköhän aloiteta". Liittyy kai siihen miten ja kuka tytöttelee, itseäni ei häiritse.

Vierailija
39/40 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely on kehu.

Vierailija
40/40 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minua tytöteltiin aikoinaan kesätyöpaikassa vaikka olin nuori mies. Vaikka nimi ja asia muutenkin oli kaikkien tiedossa. Se vasta omituista olikin, en voi suositella :D

Tämä kertookin vastauksen siihen, että onko tytöttely vai pojittelu pahempaa. He tajusivat, että pojitteluakin loukkaavampaa oli kutsua sinua tytöksi... I rest my case.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän