Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pojittelu yhtä väärin kuin tytöttely?

Vierailija
22.05.2015 |

Nuoret naiset valittaa aina "tytöttelyn" kohteeksi joutumisesta työpaikoilla. Itseäni ja (muita nuoria miehiä) on yleisesti pojiteltu kaikilla tähänastisilla työpaikoilla. En ole kokenut sitä millään tavalla negatiivisena asiana. Vaan enemmänkin hyvin positiivisena. Nuoria ja opissahan me ollaan, ja vielä viriilejä :D Ja motivaatiota sekä jaksamista nuorilta löytyy...

Miksi naiset on niin herkkiä tälle? Pitäisikö heti päästä samaan "arvostukseen" kuin kymmeniä vuosia kokemusta omaava? Vai onko sana tyttö omassa päässänne niin negatiivisesti latautunut?

Nuori mies = poika
Nuori nainen = tyttö

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, että mua ottaa nuppiin tämä pojittelu ja tytöttely. Nykyään tulee kyllä sanottua jo takaisinkin, mutta siis se että jollain vielä vanhalla ihmisellä on tarve julistaa että "minä olen parempi ihminen kuin sinä ja sinun yläpuolellasi". Sitähän tuo pojittelu ja tytöttely vain on. Eikö me voida vain kohdata toisemme tasa-arvoisina ihmisinä? Mistä se kumpuaa että joillain vanhoilla ihmisillä on tarve pojitella ja tytötellä ja ihan erikseen vielä korostaa sitä?

Vierailija
2/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies tytöttelee. Hän koettelee alaisensa paineensietokykyä ja ärsytysherkkyyttä. Saattaa olla tärkeä kyky esimerkiksi asiakastapaamisessa.

Tytöttelystä tulistuminen työpaikalla saattaa hieman lyödä lyttyyn uraputkea. Kannattaa hieman siis varoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisista ei saa käyttää mitään termiä. Ei saa sanoa tyttö, eikä missään nimessä täti. Neitiä ei saa rouvitella, eikä rouvaa neiditellä.

Vierailija
4/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset? Olen 40 v ja mua tytötellään :D Olen kyllä nuoremman näköinen mutta tuskin tytöksi sanoisivat jos tietäisivät ikäni.

Vierailija
5/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä tytöttely että pojittelu on seksististä ja alentavaa. Ensinnäkään mitään sukupuoliviittauksia ei työpaikalla kuulu käyttää, jokaisella on nimi. Toiseksi tuolla nimittelyllä viitataan henkilön ikään, joka sekään ei ole työpaikalle sopivaa. Noille nimityksille ei ole mitään tarvetta työelämässä, joten ne voi ihan hyvin kitkeä sieltä pois.

Vierailija
6/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minua tytöteltiin aikoinaan kesätyöpaikassa vaikka olin nuori mies. Vaikka nimi ja asia muutenkin oli kaikkien tiedossa. Se vasta omituista olikin, en voi suositella :D

Vierailija
7/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työpaikalla pitää ketään tytötellä tai pojitella? Mitä tarkoitusta se ajaa? Sillä on vain tarkoitus saada toinen tuntemaan olonsa alempiarvoiseksi.

Vierailija
8/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan nuo liittyy tilanteiseiin jossa ei viitsitä opetella henkilön nimeä, eli kyse kesäapulaisesta tms, jota vähätellään. 

Vierailija
9/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan täysin tilanteesta.

Olen melkein 30 ja ei haittaa, jos minusta puhutaan tyttönä. Silti, jos minulle joku sanoisi työpaikalla, että "keitäppäs tyttö meille kahvit", saattaisin hieman ärsyyntyä.

Ja siinä balettikuva-kohussa valtaosaa suututti sen esiin ottaneen naisen saama huorittelu, ei se kuva itsessään!

Vierailija
10/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely-käsite ei liity ikään, vaan vähättelyyn. 

Minua on nelikymppisenäkin tytötelty asiantuntijapalaverissa. "mitäs se nätti tyttö sanoo seuraavaksi"... DI siis olen ja muu popula äijiä. 

Et nyt yhtään ymmärrä, mistä on kyse. Ei todellakaan siitä, etteikö tytöksi tyttöä saa sanoa. Tasa-arvo ammatillisissa tilanteissa on toinen juttu. 

Vierailija
11/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan huonola itsetunnolla varustetut ihmiset loukkaantuvat tytöttelytä ja pojittelusta. Paras kokemukseni on, kun eräältä putkityöntekijältä kysyttiin että loukkaantuuko hän jos joku tytöttelee. Tämä nuori naine tuumadi että en, on häntä puhuteltu söpöksi pojaksikin.

Vierailija
12/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ainakin mun miestäni (31v) ärsyttää kovasti jos joku ukko töissä pojittelee.

Vierailija
13/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan ole koskaan tytöttely haitannut, miesvaltaisella alalla olen. Sen sijaan kissoitteluun älähdin, en ole kissa :D

Vierailija
14/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:10"]

Useinhan nuo liittyy tilanteiseiin jossa ei viitsitä opetella henkilön nimeä, eli kyse kesäapulaisesta tms, jota vähätellään. 

[/quote]

Itse sanon mielummin, että "hei sinä", jos minulla on asiaa jollekin, jonka nimeä en tiedä.

Vierailija
15/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:03"]

Nuoret naiset? Olen 40 v ja mua tytötellään :D Olen kyllä nuoremman näköinen mutta tuskin tytöksi sanoisivat jos tietäisivät ikäni.

[/quote]

Tuskin kovin vaativassa työssä olet. Akateemisissa piireissä kyllä ollaan varovaisia. Tytöksi sanotaan vain tyttöjä -- eli 25 on varmasti ehdoton ikäraja. 

Eiköhän jokainen täyspäinen ja normaalilla näkökyvyllä varustettu erota nelikymppisen "tytöstä", mutta näitä itseään kaksikymmentä vuotta nuoremmaksi tyrkyttäviä tietysti riittää ja siihen vastataan flirttaillen toiveen mukaan. 

Itsekin teen tätä. 

Vierailija
16/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:10"]

Ainoastaan huonola itsetunnolla varustetut ihmiset loukkaantuvat tytöttelytä ja pojittelusta. Paras kokemukseni on, kun eräältä putkityöntekijältä kysyttiin että loukkaantuuko hän jos joku tytöttelee. Tämä nuori naine tuumadi että en, on häntä puhuteltu söpöksi pojaksikin.

[/quote]

Kysymys on isommasta asiasta kuin yhden ihmisen huonosta itsetunnosta tai loukkaantumisesta. Kyse on asenteesta, jolla naisiin ollaan vuosisatojen aikana työpaikoilla suhtauduttu, ja sen asenteen muokkaamisesta.

Vierailija
17/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen on oikeassa. Tytöttely ja pojittelu on vähättelyä. Naiset kokevat tytöttelyä, vaikka olisivat edenneet urallaan eli eivät enää mitään "kesätyttöjä". Varmasti naisvaltaisilla aloilla miehillä on samaa ongelmaa ja yhtä väärin sekin on. Ehkä nuorena miehenä voit suhtautua asiaan kevyesti, mutta asiantuntijatehtävissä oleva nainen (tai mies) ei ota sitä hyvällä.

Vierailija
18/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle ovat ainakin nuoremmat miehet monta kertaa suutahtaneet, kun olen pojitellut heitä. Jostain syystä se, että olen vedonnut viattomaan läpänheittoon ja vihjaillut heidän huumorintajuttomuudestaan ja tiukkapipoisesta sovinistisuudestaan, ei ole auttanut, vaikka tätä metodia usein keskustelupalstoilla käytetään väheksyttäessä tytöttelyä. Ja siis tilanne on se, että olen itse vanhempi ja korkeammassa asemassa.

Vierailija
19/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sitä 60 vuotiasta tytönhupakkoa pitäisi kutsua?

Vierailija
20/40 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää jo vähän sitä nutturaasi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi