Vanhemmat! On teidän vastuullanne että ne teininne käyttävät pyöräilykypärää!
Onhan se Janicoiden mielestä vähintäänkin noloa pitää se kypärä päässä ja sitten se roikotetaan koulumatkoilla siinä pyörän sarvessa.
On kuitenkin vanhempien vastuulla, että ne kypärät pysyvät niiden teinien päässä ja jos teini ei syystä tai toisesta halua sitä kypärää pitää, on vanhempien vastuulla pitää myös se pyörä kotona.
Mikä siinä on niin vaikeaa? Pelottaako, että se lapsi suuttuu tai loukkaantuu verisesti? Varmaan sekin parempi, kuin että se lapsi makaa verisesti loukkaantuneena pää auki tienposkessa.
Lapsia ei voi suojella aina ja kaikelta, mutta vähintäänkin sen voitte suojelemisen eteen tehdä, että pakotatte ne kypärät päähän!
t. kahden teinin äiti
Kommentit (28)
En usko koko hommaan, aikuiset eivät kaatuile satunnaisessa pyöräilyssä eivätkä ainakaan päälleen jos ovat ihan normi-ihmisiä. Olen itsekin koheltanut pyörän kanssa pariinkin otteeseen tässä viime vuosina enkä ole ikinä sellaisiin nopeuksiin pyörällä päässyt että olisi pää asvalttiin kolissut.
Entäs sitten jos mun ajotaito pettää ja ajan päälle? Kiitos luottamuksesta, mutta laittaisin silti sinuna sen kypärän.
T: satakiloinen mies.
tiedän onko omani siellä. Nimittäin mun lapseni käyttää kypärää.
Noin tyhmä ei voi olla edes koulun siivooja.
tiedän onko omani siellä. Nimittäin mun lapseni käyttää kypärää. Noin tyhmä ei voi olla edes koulun siivooja.
että teinisi käyttää... Vai seuraatko lastasi joka päivä kouluun ja pois sieltä ? Jos teet niin, olet hoidon tarpeessa. Ihan oikeasti !
Mielestäni koko kypärän käyttö polkupyörräillessä on ihan turhaa. Pikkulapsilla se saattaa olla perusteltua ja sellaisilla ihmisillä jotka polkevat vaikka pitkää työmatkaa mutta muuten ihan turhaa.
Meillä on kolme teiniä enkä ikinä saisi niitä enää laittamaan pyöräilykypärää päähänsä :D Johan siinä menee kampaus sekaisin ja kaikkea :D
En usko koko hommaan, aikuiset eivät kaatuile satunnaisessa pyöräilyssä eivätkä ainakaan päälleen jos ovat ihan normi-ihmisiä. Olen itsekin koheltanut pyörän kanssa pariinkin otteeseen tässä viime vuosina enkä ole ikinä sellaisiin nopeuksiin pyörällä päässyt että olisi pää asvalttiin kolissut.
Kypärän käyttö ei mielestäni ole turhaa, mutta kaikelta ei voi suojautua eikä lapsiakaan suojella. Olisin iloinen, jos kulttuuri olisi sellainen, että kaikki aikuisetkin käyttäisivät pyöräillessään kypärää. Eihän se satunnainen kaatuilu siinä ongelma ole, vaan se, että päälle tulee vaikka auto, ja lennät kaaressa ja pää edellä asfalttiin, niin kuin minun yhdelle tutulleni kävi. Kypärä olisi pelastanut. Meillä lapset käyttivät keskimääräistä pitempään kypärää, ja tiesin myös oikeasti, että käyttivät, koska kantelivat heti toisistaan, jos näkivät sisaruksia ilman kypärää. Ihan reilusti tulivat sitten kysymään, että onko ihan pakko käyttää. Selitin, miksi haluaisin heidän käyttävän kypärää, ja jätin päätöksen heille. Pidän tätä kuitenkin parempana vaihtoehtona kuin, että valehtelevat minulle käyttävänsä kypärää, ja ottavat sen kulman takana pois päästä. Tällaisessa asiassa en liioin katso tarpeelliseksi, että he tuntisivat itsensä nolatuiksi, jos kyttäämällä pakottaisin heidät käyttämään kypärää. Joitakin ehdottomia asioita on, mutta tämä ei ole sellainen.
Omassa lapsuudessa ei kypäriä käytetty, en edes omistanut sellaista.
AP on oikeassa; on vanhepien vastuulla, että toimitaan oikein ja fiksusti.
Meillä käyttää kaikki kypärää; myös teinit. Muutama ystäväni ajelee työnsä puolesta autolla samoissa ympyröissä, kuin meidän teinit ja alakoululainen ajalevat pyörillään kouluun. Heiltä olen usein kysynyt teiniemme kypärän käytöstä. Kaikki kolme ovat useasti kertoneet, että teineillämme on kypärät päässä. Tosin he taitavat olla koulunsa ainoita... Sääli sinäänsä.
Mielenkiintoista, ettei kukaan ole nostanut esille perheen aikuisten kypärän käyttöä. Meidän perheessä kaikki (=isä, äiti ja 3 lasta) käyttävät kypärää. Myös mummot ja papat ajavat kypärä päässä. Tosin minun isäni ymmärsi aloittaa kypärän käytön vasta, kun esikoisemme ojenti sen hänelle syntymäpäivälahjana ollessaan 3v.
Itse siis uskon tässä(kin) asiassa esimerkin voimaan.
Terveiset sille kirjoittajalle, joka kertoi olevansa niin hyvä pyöräilijä, ettei kaadu koskaan tai ainakaan lyö päätään. Älä käytä myöskään autoillessa turvavyötä, sillä olet varmasti myös niin hyvä kuski, että et aja kolaria. Lisäksi terkkuja sille 100 kg miehlelle, että me käytämme kypäriä ja turvavöitä juuri sen vuoksi, että sinä voit törmätä meihi tai me voimme törmätä sinuun.
Kypärät (ja turvavyöt kunniaan!)
meillä KAIKKI on käyttäneet kypärää sen jälkeen kun tuttavaperheen äiti kaatui sivuttain maahan pyörällään kun viereisestä pysäköidystä autosta lapsi yht´äkkiä avasi autonoven ja se kopsahti suoraan päin pyörää. Kypärä meni halki kunn pää osui asfattiin. Ambulanssimiehet sanoivat että ei olis lapsilla enää äitiä ilman kypärää päässä.
Ja kaikki jotka ovat tämän tapauksen "piirissä" pitävät kypärää, jopa teinit.
ei oltu mistään kypäristä kuultukaan - saati niitä keksittykään. Ihan hengissä selvisimme kaikki!
Markkinamiesten kikkailua koko touhu - kohta myydään kypäriä sauvakävelijöille ja vanhuksille. Etteivät vaan satuta itseensä kaatuessaan. Niin ja kaunoluistelijatyttösille. Ja keilailijoille. Ja ja....
monesti näkee, että kypärä roikkuu pyörän tangossa tai on päässä muttei kiinni.
Ja meilläpäin tätä tekee jo kolmosluokkalaiset!!!
Minä kerron kauhukuvia lapselleni, miten voi käydä/käy jos ei ole kypärää. Joskus ehkä vähän liiottelenkin :O! Niin kuin tämäkin juttu. Sanoin että tyttö olisi pelastunut jos sillä olisi ollut kypärä (mutta mistäpä sitä tietää olisiko sittenkään). Kyseessä 10-vuotias, kohta se alkaa se kapinointi kypäränkäyttöä vastaan. :(