Mitä 12kk lapsen kanssa voi tehdä?
Ideoita mitä tehdä siinä välissä kun sapuskat on syöty, on ulkoiltu, on nukuttu ja luettu kirjoja ja kuunneltu lastenlauluja. Palikoiden pinoamisesta ei jaksa kiinnostua eikä nuppipalapeleistä. Minkä ikäisen kanssa voi ruveta kokeilemaan piirtämistä? Ja mielellään jotain muuta vinkkiä kuin "ota arkiaskareisiin mukaan". Mitenköhän se käytännössä tapahtuu? Ei tuosta oikein leipojaksi tai ruuanlaittajaksi vielä ole, pyykkejä ei ylety kiskomaan ulos eikä lappamaan koneeseen kun on päältä täytettävä ja astianpesukone on liian riskiä hommaa kun ei ole edelleen kiinnitetty seinään (kippaa siis heti jos nojailee siihen luukkuun kun se on auki).
Kommentit (13)
koska se on tässä ikävaiheessa mielestäni aika laaja käsite, on eri asia ehdotella tekemisiä 12kuukautiselle joka on tasan sen 1v kuin vaikkapa 1v10kk ikäiselle, josta myöskin voidaan sanoa vain "1v" :)
Lapsi kyllä leikkii myös itsekseen, yleensä pläräilee kirjojaan, mutta varsinkin iltapäivisin kaipaa kovasti jotain yhdessä tekemistä:)
omaa samanikäistä lastani tekemään jotain: ajamaan autolla, laittamaan palikoita purkkiin jne. Se kiinnostaa.
Olen myös aloittanut sen kuuluisan askareisiin mukaan ottamisen kokeilemalla pöydän pyyhkimistä. Molemmille oma rätti, lapselle puhdas, jotta sitä voi panna vaikka suuhun. Minä pyyhin edellä ja lapsi voi kokeilla matkia. Samoin kokeilin ruuanlaitossa avustamista, näytin lapselle, että voi panna jotain pilkkomiani kasviksia pataan - tosin lapsi söi ne, mutta tähän olin varautunutkin :)
ja mehiläisvahaliiduilla piirtämistä on kokeiltu myös. Ihan hetken onnistuu, mutta kovin kauaa MÄ en jaksa, koska lapsi panee liitua koko ajan suuhun.
Samoin kokeilin ruuanlaitossa avustamista, näytin lapselle, että voi panna jotain pilkkomiani kasviksia pataan - tosin lapsi söi ne, mutta tähän olin varautunutkin :)
Oonkohan vähän väsynyt kun tämä aiheutti hirvittävän hihityksen:D
Menkää ulos kävelylle, leikkipuistoon tai perhekerhoon. Kavereiden kanssa on kivempi leikkiä.
omaa samanikäistä lastani tekemään jotain: ajamaan autolla, laittamaan palikoita purkkiin jne.
ajamaan autolla....=D
omaa samanikäistä lastani tekemään jotain: ajamaan autolla, laittamaan palikoita purkkiin jne.
ajamaan autolla....=D
on äiti autokoulussa ja lapsi leikkiautokoulussa!
Ton ikäininen ei tarvitse ohjattua virikettä tai mitään kavereita seuraksi.. Kodin pienet ilot riittää ja mene vaikka metsään ja näytä käpy sille se oikeesti riittää.. En ymmärä tätä nykypäivää kun pitää tehä kaikki pelletemput noin pienen kanssa.. Niitä kyllä kerkee aikanaan.. Kuulostaa enemminki että äiti tarvitsee virikkeitä..
Sormiväreillä on kans kiva läträtä, sen voi tehhä vaikka suihkun lattialla vaippasilteen niin siivoominen on helppoa. Myös vesivärejä voipi kokeilla, lapset kehittyy tässäkinmasiassa vähän eri tahtiin, nopeasti huomaat kyllä onko lapsesi vielä valmis noihin juttuihin. Jokatapauksessa mielenkiinto pysyy ehkä 5min..
Ihan totta mitä tuolla aiemmin sanottiin että anna lapsen puuhailla omiaannja puuhaile sinä omia juttujasi.
Parhaiten lapsi oppii uusia juttuja kun näkee toistennlasten leikkejä, hiekkalaatikolla tai perhekahvilassa tms.
Perhekerhoon tai avoimeen päiväkotiin ja anna lapsen touhuilla sieltä löytyvillä leluilla vapaasti. Voit huomata yllättäen lapsen olevan kiinnostynut jostain uudesta leikistä. Meilläntuossa iässä iso hitti oli duplojen lajuttelu ja tutkiminen.
Iltapäivällä voi myös mennä vaikkapa ruokakauppaan, metsäretkelle, kirjastoon, syöttämään sorsia, bussilla vähän kauemmas leikkipuistoon, naapuriin leikkimään jne.
Piirtäminen onnistuu helpoimmin syöttötuolissa, itse voi samalla silmäillä lehteä ja piirrellä lapsen kanssa. Litujen syöminen loppuu aikanaan, jatka sitkeästi.
Kattilakaapista löytyy kivoja leluja ruoan laiton oheen :-)
Tiedän että tässä lähellä olisi joku seurakunnan perhekerho, joka kokoontuu kylläkin vain tiistaisin, mutta kun kyselin neuvolasta sen toiminnasta sain vähän sen käsityksen että se on perheille jotka eivät ihan pärjää omin avuin.. Neuvolan terkka puhui vähän siihen malliin että siellä käy lähinnä jotkut "erityistapaukset" niin olen arastellut sinne mennä. Neuvolan terkka on muutenkin kyllä vähän persoonallinen tapaus, joten tiedä sitten onko tuo ihan todenmukainen kuva..
-ap
Mun kohta vuoden ikäinen tyttöni tykkää esim. näistä jutuista:
- latoo palikoita purkkiin, ottaa pois, latoo taas
- "pukee" eli möyrii vaatekasassa ja asettelee sukkiksia päähänsä yms.
- ajelee isoveljen pikkuautoilla
- istuskelee isosta pahvilaatikosta askarrellussa mökissä :)
- painelee karmeaa metakkaa pitävien patterilelujen nappeja
- tyhjentää laukkuja ja laatikoita.
Pitkäksihän se aika silti kotona käy. Viihtyy onneksi jonkin aikaa myös vaunukävelyillä, hiekkiksellä istumassa (ei herkkähermoisille, syö hiekkaa kilokaupalla), kahvilassa ihmisiä katsomassa.
lapsen leikkiä välillä ihan rauhassa.
Mielikuvitus kehittyy kun saa itse keksiä. Lue itse lehteä ja ole saatavilla tarvittaessa.
Lapsi ei tarvitse jatkuvaa ohjelmapalvelua. Tylsistyminen on luovuuden alku... ja sitä kannattaa harjoitella pienin askelin.
Eikä niitä kotihommia 'oikeasti' tuon ikäisen kanssa tarvitse tehdä.
Kun sinä teet ruokaa, anna lapselle lattialle kulho ja puuhaarukka.
Kun sinä viet astitoita pöydästä tiskiin, anna lapselle pari lusikkaa kannettavaksi.
Pyykkiä laittaessasi anna lapsen 'viikkailla' omiaan. Pelleile pyykkien kanssa, äiti meni piiloon, kukkuu.