Tuntemukset juurihoidetussa HAMPAASSA.
Onko kenelläkään ollut tuntemuksia juurihoidetussa hampaassa? Mistä se johtui?
Mulla on vielä lääkeaineet hampaassa ja se täytetään tammikuussa. Hammas on periaatteessa tunnoton, sitä porailtiinkin purennan vuoksi kerran ja ei tuntunut miltään.
Silti hammaskalustossa on jotain eloa, juurihoidetussahampaassa ja sen alapuolella olevassa hampaassa. Kaikki on kuvattu ja mitään epänormaalia ei pitäisi olla.
Kuvittelenko vain, vai mistä tämä johtuu?
Kommentit (20)
mikään tuntunut kipeältä (yritti etsiä mahdollista kipeätä juurenkohtaa). Mikään ei sattunut siellä hammaslääkärissä.
Tulee itselle välilllä mieleen, että olenko luulosairas, mutta kyllä se hammas vaan oikeasti on kipeä :( Hammaslääkäri on hieman ihmeessä, että mikähän on vikana. Nyt hampaassa todellakin on lääkepaikka ja se on niin matala ettei ota vastahampaaseen. Hammaslääkäri sanoi, että katsotaan auttaako tämä. Jos ei auta niin sitten revitään kokonaan auki, ja se ei todellakaan kuulosta houkuttelevalta.
t:6 eli 14
Pitää vissiin lähteä terapiaan ;)
T: Ap.
Vierailija:
mikään tuntunut kipeältä (yritti etsiä mahdollista kipeätä juurenkohtaa). Mikään ei sattunut siellä hammaslääkärissä.Tulee itselle välilllä mieleen, että olenko luulosairas, mutta kyllä se hammas vaan oikeasti on kipeä :( Hammaslääkäri on hieman ihmeessä, että mikähän on vikana. Nyt hampaassa todellakin on lääkepaikka ja se on niin matala ettei ota vastahampaaseen. Hammaslääkäri sanoi, että katsotaan auttaako tämä. Jos ei auta niin sitten revitään kokonaan auki, ja se ei todellakaan kuulosta houkuttelevalta.
t:6 eli 14
Katsotaan miten kauan taas selviän. Ap.
Mutta juuri eilen yksi työkaveri kertoi, että hänellä oli jäänyt juurihoidon jälkeenkin vahingossa pala hermoa hampaaseen, se oli vain täytetty päälle. Piti avata uudelleen kun alkoi vaivata.
Voithan soittaa hammaslääkärille ja kysyä, mutta mielestäni tuo on ihan normaalia vielä. Kyllä ne ennen täyttöä vielä rassaavat ne kanavat auki.
juurihoidon tarkoitus on elvyttää hammas, ehkä ne lääkeaineet toimivat siellä. vain silloin, jos hammas on täysin kuollut, se ei tunne mitään
Vierailija:
juurihoidon tarkoitus on elvyttää hammas, ehkä ne lääkeaineet toimivat siellä. vain silloin, jos hammas on täysin kuollut, se ei tunne mitään
Oikeasti, välillä meinaan tulla hulluksi, kun lietson itseni kauhuun. Hampaassa ei tunnu miltään, kun on tekemistä, mutta iltaisin kun istun sohvalle, alkaa kuhina.
Ehkä mä sitten vain itse tein kärpäsestä härkäsen?
Ap.
Juurihoidettu hammas saatiin valmiiksi vajaa vuosi sitten. On ollut arka siitä lähtien, eli voin syödä toisella puolella aina välillä, välillä hammas taas tulee niin araksi ettei syöminen onnistu ollenkaan. Lisäksi välillä kun se on tosi arka, niin kuuma/lämmin ottaa hampaaseen aivan törkeän kipeätä.
Olen ollut hampaan takia monta kertaa uudelleen hammaslääkärissä, mutta siinä ei kuulemma ole mitään vikaa. Nyt viime kerralla se hiottiin niin alas ettei se ota ollenkaan vastahampaaseen. On ehkä vähän taas rauhoittunut, muttei todellakaan ole kunnossa.
Olen aivan kypsänä tilanteeseen ja jos ei mikään auta niin se revitään kokonaan auki, juuritäytteitä myöden. Kuulemma pari kymmenestä hampaasta joudutaan ottamaan auki ja laittamaan juuritäytteet yms. uudelleen.
Vierailija:
Lisäksi välillä kun se on tosi arka, niin kuuma/lämmin ottaa hampaaseen aivan törkeän kipeätä.
ja näyttäisikin siltä, että alunperinkään vika ei ollut itse hampaassa, vaan poskiontelossa! (kyseessä on siis ylähammas). minulla todettiin krooninen poskiontelotulehdus, joka ilmenee hammassärkynä. kiva kun kärsin todennäköisesti sen kamalan juurihoidon ihan turhaan....
toisinaan tuntuu, että lääketiede on varsinaista arvailua välillä....
Mulla kanssa tehty vierekkäisiin hampaisiin ja toinen niistä vaivaa. Olen melko varma että jäänyt pieni määrä hermoa juureen, koska ennen täyttöä kun rassattiin niin tuntui vielä pientä vihlontaa yhden juurikanavan päässä, mutta hammaslääkäri meinasi että meni vain liian pitkälle sen teränsä kanssa ja täytti kanavan. Koitan kärvistellä vielä hetken ja jos se tarvitsisi avata niin poistatan sen mieluummin kun annan rassata niitä kanavia. YÖK!!!
eka lääkäri arveli että juuri halki. Ei kuitenkaan ollut, vaan toinen lääkäri löysi juuresta tulehduspesäkkeen. Ien avattiin ja juuri hoidettiin ja lääkittiin. Ei kannata jäädä arvailemaan ja odottelemaan että hampaat putoo. Jos juuri menetetään et saa siihen edes kruunua vaan implantin. Sikakallista.
Ja miten se hoidettiin siitä eteenpäin? Mäkin epäilen mun poskionteloita. Kun multa poistettiin viisaudenhammas niin siitä tuli reikä sinne poskionteloon ja siitä eteenpäin on ollut ties mitä tuntemuksia juurihoidetuissa ja terveissä hampaissa.
Siellä on tulehdus juuren alla. Juurihoidettu hammas on kuollut, joten siihen ei satu. Juuren alle on tullut tulehduspussi. Antibiootit, ja vahvat!, tulet saamaan heti. Ien pitää avata ja tulehdus hoitaa pois!
Tämä ei siis ole mutua. Lääkäriin mars! Ja vaihda hammaslääkäriä jos eivät sua heti usko. Juurihoidetun hampaan hionta tai sorkkiminen on tilanteessasi aivan turhaa.
Terveisin, asiasta jotain tietävä
mutta jo juurihoidon aikana hammaslääkärikin epäili, että poskionteloilla saattaa olla osuutensa asiassa. kuulemma joka hampaan juuressa on pieni reikä, josta on suora yhteys onteloihin. minulla se reikä taitaa olla tavallista suurempi, sillä kun juureen puhallettiin ilmaa (kiva kokemus....), ilma tuli ulos.... sieraimesta!
poskiontelotulehdusta olen hoitanut antibiooteilla, kortisonisuihkeilla ja antihistamiineilla. ei vaan tunnu tehoavan, kipua on aina vaan sekä poskessa että hampaissa. pitäisi kai punkteerarta tms. olen vaan aika kyllästynyt lääkäreillä käyntiin.
Minulla otettiin yksi kerta röntgen kuvat juurista. Eikä siellä näkynyt mitään tulehdusta. Mutta hammas on jatkaa kuitenkin arkana oloaan edelleen. Nyt hampaassa on lääkepaikka.
t:6
koska poraaminen ei satu. Eikö se olekaan niin? Poratessa mulla ei ollut mitään tuntoja.
Muuten mulla on kyllä aivan ihana hammaslääkäri. Olen kivusta valittanut vasta kerran, joten jospa hän tutkii tarkemmin, kun menen ensi kuussa käymään toisen hampaan paikkauksen takia.
Mutta 14, kerrotko vielä lisää!
T: Ap.
Vierailija:
Siellä on tulehdus juuren alla. Juurihoidettu hammas on kuollut, joten siihen ei satu. Juuren alle on tullut tulehduspussi. Antibiootit, ja vahvat!, tulet saamaan heti. Ien pitää avata ja tulehdus hoitaa pois!Tämä ei siis ole mutua. Lääkäriin mars! Ja vaihda hammaslääkäriä jos eivät sua heti usko. Juurihoidetun hampaan hionta tai sorkkiminen on tilanteessasi aivan turhaa.
Terveisin, asiasta jotain tietävä
Vierailija:
Mulle sanottu, että juurihoidettu hammas voi hyvinkin olla kipeä, eikä juurihoito takaa sitä, etteikö hammasta joutuisi myöhemmin kuitenkin poistamaan. Jos muu ei auta, se siis otetaan pois.
Toinen hammas, joka juurihoidettiin jo vuosia sitten, ei ole oireillut juuri ollenkaan. Minkäänlaista kipua siinä ei siis ole ollut, mutta kyllähän se " joltakin" tuntuu; sellaiselta tunnottomalta tms..