Kävin verikokeessa ja hemoglobiini oli 85
Lääkäri määräsi rautatabletteja. Kuinka kauan yleensä kestää että nuo alkavat vaikuttaa?
Kommentit (33)
eli vaikka hetkellisesti paranisikin, voiko romahtaa uudelleen?
Minulla on suolistosairaus ja sentakia hemoklobiini on
alhanen pahimmillaan se on ollut 47 nyt en tiedä
paljonko se on vatsakin on ollut kipeä
noin alhainen synnytyksen jälkeen. Lääkäri määräsi rautatabletteja ja että pitäisi syödä sellaista jota tukee raudan imeytymistä. Ja c vitamiini auttaa raudan imeytymistä. Nousi se huomaamatta normaalin lukemiin.
Selvisikö syy anemiaan myös?
Minulla aikoinaan anemian syynä oli keliakia. Ei muita oireita.
ja lääkäri ihmetteli kuinka edes pystyssä pysyin, kun monet ovat noilla lukemilla jo sairaalahoidossa. En koskaan pyörtynyt vaikka välillä huippasikin ja silmissäkin hetkeksi musteni. Syynä oli todella runsaat kuukautiset ja hemoglobiini ampaisi nousuun kyllä hyvinkin nopeasti rautatableteilla.
Kävelin synnytyssalista huoneeseen. Huonekaveri sanoi että hän ei pysynyt pystössä 95 hb:llä.
Mutta sitä rautaa pitää syödä ensin niin että se hb palaa entiselleen ja sitten vielä ainakin yksi paketti niin että ne rautavarastot on syöty täyteen.
C-vitamiini noupeuttaa raudan imeytymistä ja maitotuotteet heikentää.
Mä luovutin verta joulukuussa jollooin hemoglobiini oli 135. 4 kk myöhemmin olin mens uudelleen luovuttasmaan mut en päässy ku hemoglobiini kolmel testillä oli 124 (125 on raja luovutuksee naisel).
Vasta nyt viikko sitten ku toisen kerran kävin kokeilee jsokso ois tarpeeks iso hemoglobiini, pääsin luovuttaa, nyt se oli 130.
tosine n käyttäny rautatabuja :P
mut ainakin mul on se käsitys et kyl se ainmakin pari kuukautta kestää tableteillakin nostaa noin alhaalta oikeelle arvolle..
esim. marjoja, marjamehua tms. Ja kalsiumin ja raudan välillä pitäisi olla vähintään kahden tunnin väli.
Eikö sinua huippaa?
Ei oikeastaan, mitä nyt välillä voi tulla huippauskohtauksia. Mua on kyllä väsyttänyt aivan järkyttävästi pitkän aikaa (sellainen nuutunut olo, kuin en olisi "täysillä" mukana) ja koko ajan on kylmä. Ajattelin noiden liittyvän vain siihen kun tulee aina valvottua aika myöhään.
Selvisikö syy anemiaan myös?
Ei ole vielä selvinnyt. Nyt ensin tutkitaan keliakian mahdollisuutta... Synnytyksestä ei voi johtua, koska en ole synnyttänyt.
Eikö tuo ole jo varsin vakavan tila kun noin alhaalla on?
Lääkärikin vähän ihmetteli kun voin periaatteessa ihan hyvin, vaikka hb onkin noin alhainen. Sanoi ettei verensiirtoa nyt harkita vaan otetaan rautatabletit käyttöön, koska olen ihan ok kunnossa.
Rautatabletin kanssa kannattaa ottaa jotain c-vitamiinipitoista
Otan rautatablettirakeet mansikkakiisseliin sekoitettuna, siinä pitäisi olla aika paljon C-vitamiinia. Pelkäsin vähän ettei toi kiisseli sopisi, koska mulla on refluksitauti minkä takia monet ruoka-aineet närästävät, mutta ihan hyvin on näin alkuun ainakin tuntunut sopivan.
ap
Otan rautatablettirakeet mansikkakiisseliin sekoitettuna, siinä pitäisi olla aika paljon C-vitamiinia. Pelkäsin vähän ettei toi kiisseli sopisi, koska mulla on refluksitauti minkä takia monet ruoka-aineet närästävät, mutta ihan hyvin on näin alkuun ainakin tuntunut sopivan.ap
ai sulla on refluksitauti? Onko tähystetty? Refluksitauti ja noin matala hb niin pitäisi lääkärinkin pohtia, vuodatko mahahaavasta tai pohjukaissuolihaavasta. Paljonko sulla oli MCV?
Se, kuinka nopeasti hb nousee riippuu tosi paljon siitä, miksi se on matala. Syö myös B-vitamiineja, etenkin b12 vaikuttaa punasolujen tuotantoon.
ai sulla on refluksitauti? Onko tähystetty? Refluksitauti ja noin matala hb niin pitäisi lääkärinkin pohtia, vuodatko mahahaavasta tai pohjukaissuolihaavasta. Paljonko sulla oli MCV?
Mulla alkoi ekat närästysoireet 5 vuotta sitten ja koska PPI-salpaaja oli ainoa mikä noihin oireisiin auttoi, lääkäri diagnosoi vaivan refluksitaudiksi. Tähystystä ei tehty koska lääkäri koki sen olevan turhaa.
Helicobakteeritesti otettiin ennen PPI-salpaajan ottamista mutta näytti negatiivista.
Ei lääkäri noista maha- ja pohjukaissuolihaavasta mitään maininnut.
MCV oli 58.
ap
Todella outoa ettei ole tähystetty eikä tehty ultraa. Onko mustia ulosteita?
Todella outoa ettei ole tähystetty eikä tehty ultraa. Onko mustia ulosteita?
Lääkäri sanoi ettei ole tarpeellista tehdä refluksin takia tähystystä kun olen vielä sen verran nuori. Uloste on ihan normaalia.
Huomasin muuten että olen laittanut vahingossa väärän lukeman. Hemoglobiini on siis 58.
ap
Mutta kyllä sitä rautaa pitää syödä pitkään että rautavarastot täydentyy.
Pelkkä keliakiakoe on kyllä aika suppea reitti lähteä hommaa selvittämään... Oliko verenkuva muuten kunnossa?
siitä voi saada sydänoireitakin, kun sydän ei saa tarpeeksi happea. Itse en kyllä tyytyisi rautalääkkeiden syömiseen vaan vaatisin lisätutkimuksia. Syövät, reumasairaudet, munuaisten vajaatoiminta ja suolistosairaudet voivat aiheuttaa anemiaa.
Pelkkä keliakiakoe on kyllä aika suppea reitti lähteä hommaa selvittämään... Oliko verenkuva muuten kunnossa?
Ei kai siksi pidetä kiirettä kun olen ihan ok kunnossa. Verikokeita kyllä otettiin mutta tulokset saa tietää vasta viikon päästä.
Lääkäri sanoi ettei ainakaan mitään veritautia ole.
johtuu sit varmaan nuoresta iästäsi ja hyvästä yleiskunnostasi, ettei tutkita, mutta tuolla Hb:lla ainakin vanhuksilta poissuljetaan syövät ja suolistovuodot sairaalassa. Raudanpuuteanemia on tosi harvinainen nykyään, koska ravitsemus on yleensä ihmisillä hyvä.
Mut laitettiin sinne kun hb oli noin 95.
Toisaalta en halua pelotella mutta refluksitauti yhdistettynä anemiaan viittaa vuotavaan mahahaavaan tms.
Mielestäni lääkärit vähättelevät vakavaakin anemiaa naisilla, hankkikaa aina toinen mielipide, ei ne suomalaiset lääkärit niin hyviä ja osaavia ole kuin me luullaan!