Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuudesta ja ystävän sanomisista

Vierailija
25.09.2012 |

Aihe on kulunut ja lapseton saa aina roppakaupalla syytöksiä niskaansa, mutta sillä uhallakin teen taämän aloituksen.

Olen kärsinyt lapsettomuudesta kahdeksan vuotta. Paras ystäväni jo lapsuudesta ekalta luokalta tietää tämän ja on hienosti tukenut minua erityisesti alkuvaiheessa. Nyt olen jo sinut asian kanssa enkä esim. ole kertonut ystävälleni, että olemme taas aloittaneet hoidot (lopetimme, kun alkoi olla liian raskasta henkisesti).

Tänä aikana (kuusi vuotta sitten) ystäväni sai lapsen, jonka kummi olen. Tuolloin hän ei tiennyt vielä lapsettomuudestani ja kerroin hänelle siitä aika pian sen jälkeen, kun hän oli kertonut raskaudestaan. Taisi olla shokki hänelle, koska hän totesi siihen, että ei hänellä ole ollut vaikeuksia tulla raskaaksi vaan tuli ihan toisesta kierrosta ehkäisyn lopettamisen jälkeen.

Nyt ystäväni soitti ja kertoi olevansa raskaana, ja jälleen heti ilmoittamisen jälkeen hän ilmoitti, että raskaus alkoi ekasta kierrosta ilman ehkäisyä ja että kyllä he ainakin ovat tosi hedelmällisiä.

Miksi hänen piti kertoa tuo? Onko ihan normaalia kertoa ihmisille, miten nopeasti vauva on saanut alkunsa tai kuinka hedelmällinen hän on? Kerrotteko te raskauden yrityksestä heti sen jälkeen, kun kerrotte raskaudesta?

Itse pidän tätä aika outona ja vähän loukkaavanakin. En siis usko, että ystäväni ihan tahallaan loukkaisi, mutta en vain käsitä, miksi tuo hedelmällisyys pitää tuoda esille noin korostuneesti. Olen tietysti jo ajat sitten käsitellyt lapsettomuuttani niin, että en hätkähdä ja kadehdi muiden raskauksia, mutta kyllähän se aiheuttaa pientä haikeutta eli vähän kirpaisee. Eikö se ole luonnollistakin? Onko sitten pakko hieroa suolaa haavoihin vai onko niin, että hedelmällinen ihminen ei tule edes ajatelleeksi, että sen kertomisessa olisi jotain loukkaavaa ja että hedelmälliset ihmiset ilmoittelevat tyypillisesti toisilleen siitä, miten lapsi on saanut alkunsa eivätkä siksi osaa "varoa" lapsettoman seruassa?

Olenko siis turhan herkkä asian suhteen? Vai yrittääkö ystäväni kenties viestiä jotain?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tiedä yrittääkö ystäväsi viestiä jotain, mutta tyhmä hän ainakin on tai sitten ilkeä. Ei ole ainakaan itsellä ollut tapana kertoilla, että kauanko piti yrittää ja sillä asialla kehuskella enkä ole kyllä kenenkään muunkaan moisia jutelleen. Ja koskaan ei ole puhuttu mitään asiaan liittyvää porukoissa jos paikalla on joku, jolla on ollut asian suhteen ongelmia vaikka lapsia olisi tullutkin. Musta aika moukkamaista ystävältäsi ja kyllä se minustakin kuulostaa suolan hieronnalta, että et ole varmaankaan tunteinesi yksin.

Vierailija
2/4 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa on yritetty. Olisiko se sun lapsettomuus vaan jotenkin kaverille niin vaikea asia, että sun kanssa puhuessa tulee aina tämä näkökulma esiin ja jotenkin sitten vahingossa möläyttää ton. Luulis, että jos haluis olla sulle ilkee, näkyis sitten muussakin käytöksessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain puhutaan nykyään niin paljon että on vaikeuksia tulla raskaaksi. Sitä on sitten itsekkin vähän ihmeissään, kun se käykin itsellä helposti. Saattaa möläyttää jotain tuollaista. Ehkä en nyt jos tietäisin että toiset ovat vuosikausia yrittäneet, mutta muille. Ystäväsi on kai vain aika ajattelematon.

Vierailija
4/4 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ihan kyynelet silmissä kuunnellut alkuaikoina omia vaikeuksiani. Kiistatta silti mietityttää, miksi molempien raskauksien yhteydessä on ilmoittanut tuosta hedelmällisyydestä.

Ajattelin jopa, että yrittäisi jotenkin vihjailla, että olen puhunut liikaa tästä omasta lapsettomuudestani, mutta kun totuus on, että olemme pitäneet jo monta vuotta taukoa emmekä ole aiheesta keskustelleet lainkaan. Alkuaikoina toki vuodatin aiheesta paljon, mutta ei hän silloin siitä mitään sanonut.

Eikä kaverini ole tyhmä eikä ylipäätään mikään möläyttelijä. Suorapuheinen tosin, joten yritänkin miettiä, mitä hän yrittää tällä sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi