MIKSI pk-seudulla palkat tuplaten maakuntiin verrattuna
tuli tuohon saksaketjuun lisäpohdintaa siitä miksi palkat on niin erilaiset, puhun nyt siis asiantuntija/johtotehtävistä.
Olin siis se 45 k.eur / vuosi tienaava johtohommissa oleva, akateeminen, työkokemusta 14v, budjettivastuuta 20-39 milj.e, paljon alaisia, paljon vastuuta ja todella pitkää päivää. ja olen törkeän alipalkattu.
Omasta tilanteestani ei sen enempää, ettei mene turhaksi jankkaamiseksi vaan haluan keskustella yleisellä tasolla. Mistä johtuu palkkojen niin räikeä ero, esim. kollegat tienaavat helsingissä TUPLAT siihen mitä minä täällä pohjoisessa korvessa.
Korvessa sijaitsevat firmatkin usein toimivat globaalisti, työvoima liikkuu toimistojen välillä, työvoimaa ei ole aina saatavilla eli siitä pitää kilpailla myös täällä takahikiälläkin. Täällä on toki se ongelma että ei ole välttämättä mitään toista firmaa mihin voisi vaihtaa. Ei voi äänestää jaloillaan.
Mutta onko jotain muita syitä, rakenteellisia, infrastruktuuriin, asumiseen ym liittyvää?
Miksi ihmeessä pk-seudulta yritykset eivät tee konttoreita pohjoiseen jossa saa PUOLEEN hintaan samaa työtä tekeviä asiantuntijoita, päälliköitä ja johtajia, ihan yhtä päteviä?
Tiedän itseni lisäksi muutaman muunkin kovan tason tekijän joka kituuttaa rupupalkalla susiseudulla vaativissa hommissa. Monesti syynä on esim. lasten jaettu huoltajuus tms jolloin ei voi noin vaan muuttaa pk-seudulle paremman palkan edessä.
Palkkojen räikeä jakautuminen pk-seudun ja muun suomen välillä on tosiasia josta ei paljoa puhuta. Miksi? Miksi on on? Ymmärtävätkö poliitikot että se ei ole reilua kenenllekään, ei työntekijälle eikä työnantajallekaan? Ja miksi tälle ei tehdä mitään? (toki ymmärrän että ihmisiä painostetaan muuttamaan pk-seudulle koska työn tarjonta voisi sitten alentaa palkkoja).
Ja ylipäätään, miten saksassa voidaan maksaa kaksin tai kolminkertaisia palkkoja suomeen verrattuna?=
En ymmärrä. Vaikka koulut on käyty niin joku tässä kuviossa on outoa.
Kommentit (13)
Tyhmä kysymys. Hintataso pkseudulla on jtn ihan omaa luokkaan täällä. Meidän rivarillamme ostaisi landelta ok-talon mökin ja kalliin auton. Siksi
Maaseudulla on vähän työpaikkoja ykstityispuolella ja moni kilpailee samoista työpaikoista. Lisäksi enemmän kuin amiksen opiskelleille naureskellaan ja heitä vähätellään, kun se omistajakin on yleensä täysi uhoajajuntti suurella egolla.
stadissa on enemmän huippupaikkoja, siksi tuntuu että siellä saadaan korkeaa palkkaa. samasta työstä saa kyllä suurin piirtein samat joka puolella. stadissa itse asiassa vaaditaan paljon enemmän työntekijältä. maalla tosiaan riittää että on vaadittava koulutus ja ehkä vähän kokemustakin. toisaalta hanttihommista puhuttaessa niitä saa stadissa aivan kaikki. maalla ei.
lopulta on parempi asua metropolialueella koska asunnon arvo nousee. näin ei käy muualla yhtä varmasti eikä ainakaan samassa mittakaavassa. mieti mitä nyt saa jostain kämpästä, jonka on ostanut ensiasunnokseen kymmenen vuotta sitten. puhumattakaan niistä jotka on tulleet kaupunkiin 70- tai 80-luvulla ja ostaneet sen silloin. omaisuus on karttunut vähäsen enemmän kuin heillä, joilla on tiilitalo ja mökki jossain maakunnassa...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2012 klo 16:08"]
tuli tuohon saksaketjuun lisäpohdintaa siitä miksi palkat on niin erilaiset, puhun nyt siis asiantuntija/johtotehtävistä.
Olin siis se 45 k.eur / vuosi tienaava johtohommissa oleva, akateeminen, työkokemusta 14v, budjettivastuuta 20-39 milj.e, paljon alaisia, paljon vastuuta ja todella pitkää päivää. ja olen törkeän alipalkattu.
Omasta tilanteestani ei sen enempää, ettei mene turhaksi jankkaamiseksi vaan haluan keskustella yleisellä tasolla. Mistä johtuu palkkojen niin räikeä ero, esim. kollegat tienaavat helsingissä TUPLAT siihen mitä minä täällä pohjoisessa korvessa.
Korvessa sijaitsevat firmatkin usein toimivat globaalisti, työvoima liikkuu toimistojen välillä, työvoimaa ei ole aina saatavilla eli siitä pitää kilpailla myös täällä takahikiälläkin. Täällä on toki se ongelma että ei ole välttämättä mitään toista firmaa mihin voisi vaihtaa. Ei voi äänestää jaloillaan.
Mutta onko jotain muita syitä, rakenteellisia, infrastruktuuriin, asumiseen ym liittyvää?
Miksi ihmeessä pk-seudulta yritykset eivät tee konttoreita pohjoiseen jossa saa PUOLEEN hintaan samaa työtä tekeviä asiantuntijoita, päälliköitä ja johtajia, ihan yhtä päteviä?
Tiedän itseni lisäksi muutaman muunkin kovan tason tekijän joka kituuttaa rupupalkalla susiseudulla vaativissa hommissa. Monesti syynä on esim. lasten jaettu huoltajuus tms jolloin ei voi noin vaan muuttaa pk-seudulle paremman palkan edessä.
Palkkojen räikeä jakautuminen pk-seudun ja muun suomen välillä on tosiasia josta ei paljoa puhuta. Miksi? Miksi on on? Ymmärtävätkö poliitikot että se ei ole reilua kenenllekään, ei työntekijälle eikä työnantajallekaan? Ja miksi tälle ei tehdä mitään? (toki ymmärrän että ihmisiä painostetaan muuttamaan pk-seudulle koska työn tarjonta voisi sitten alentaa palkkoja).
Ja ylipäätään, miten saksassa voidaan maksaa kaksin tai kolminkertaisia palkkoja suomeen verrattuna?=
[/quote]
Ilmeisesti AP olet suomalaisen perusteollisuuden (ei paperi-) palveluksessa. Siellä palkat on pienet myös pääkaupunkiseudulla suhteessa tehtävän vaativuuteen tai siihen mitä maailmalla vastaavasta työstä maksetaan.
PK seudulla IT ala on edelleen se jolla on varaa maksaa suurempia palkkoja. Mutta muuta apua tuohon ei ole kuin työpaikan vaihto, palkankorotuksia ei työtä tekemällä saa - vain vaihtamalla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:15"]
Tyhmä kysymys. Hintataso pkseudulla on jtn ihan omaa luokkaan täällä. Meidän rivarillamme ostaisi landelta ok-talon mökin ja kalliin auton. Siksi
[/quote]
Kun monien mielestä vain pkseudulla on elämää, luulisi että monet olisivat valmiita tulemaan sinne jopa pienemmällä palkalla...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2012 klo 16:08"]tuli tuohon saksaketjuun lisäpohdintaa siitä miksi palkat on niin erilaiset, puhun nyt siis asiantuntija/johtotehtävistä.
[/quote]
Todellakin olet alipalkattu. Asiantuntija, KTM 70 kEUR vuodessa. Ei alaisia eikä budjettivastuita.
Mun mies sanoi, että ainakin heidän yrityksensä "maaseutukonttorissa" myös työn tahti oli verkkaisempi.
Olen teknisen alan asiantuntijatehtävissä, ja kun muutin Turusta Helsinkiin, palkkani nousi 300 euroa. Vähemmän kuin mitä asumiskustannusten ero näillä paikkakunnilla tekee.
Yleensä muutenkin ihmiset tuntuvat valittavan, että pk-seudulle ei ole varaa mennä duuniin, koska siellä palkat ovat vain vähän suuremmat kuin muualla, ja asumiskulut tosi paljon suuremmat.
Johtajilla varmaan voi tilanne ollakin se mitä kuvaat mutta asiantuntijoilla tuskin, ellei sitten pääse Helsingissä johonkin harvinaiseen erityisvaativaan tehtävään jota vastaavia muualla ei edes ole.
että mieheni tekee töitä aivan samoilla spekseillä kuin sinä, ja tienaa 90ke vuodessa täällä Länsi-Suomessa. On nyt 40-vuotias.
Kyllä ne erot ovat vain korkeintaan muutamissa satasissa tavallisissa asiantuntijatehtävissä, ainakin omalla alallani. Toki yksilöllistä vaihtelua on aina (niin kuin saman kaupunginkin sisällä) - itse tienaan nyt Tampereella paremmin kuin Helsingissä!
vaikka toisaalta eipä tuo näy sitten pienemmissä palkoissa vastaavana erona, vaan päinvastoin pienipalkkaista työtä kannattaisi tehdä jossain syrjäseudulla, jossa sillä pärjäisi ihan mukavasti.
Jos on riittävän kova liksa tarjolla, saa aina parhaan. Täällä parhaista tapellaan ja ne headhuntataan. Paskalla johtajalla ei tee mitään ja se vasta tuleekin kalliiksi.
Perähikiällä voi kylällä olla yksi KTM tai DI, joten sen saa halvalla, kun se tuskin on paras tehtäväänsä kuitenkaan.
Siksi.
Tilastokeskuksen 2010 tilaston mukaan palkkaerot pk-seudun hyväksi ovat 5-10% siis vastaavasta samasta työstä maksettavat palkat, joku Oulu/Tampere/Turku/Jkl samaa luokkaa olevat palkat tai max 5% heikommat - muualla se 5-10 % heikommat...sen dramaattisemmasta ei ole kyse...Omakohtaista tietoakin löytyy kun rekrytoidaan teknisen alan asiantuntijoita ympäri Suomen oleville toimipisteille - erot ei ole tuon suurempia...Sori vaan pk-seutulaiset :)