SUURIMMAT LAIHDUTUSMYYTIT (jotka jokainen laihduttanut tietää, mutta muut eivät)
1. 1 kg = 8000 kcal
Ei pidä paikkaansa, tämäkin tuntuu vaihtelevan eri ihmisillä, ja samoillakin ihmisillä eri aikoina, sama ruokavalio laihduttaa toisia enemmän ja toisia vähemmän. Laihtuminen EI ole matematiikkaa.
Sama pätee siihen, että yksi pizza saattaa nostaa painoa kilolla, jopa kahdella, vaikka sen ei pitäisi tämän mukaan olla mahdollista (yhdessä pizzassa on vain n. 1000 kaloria).
2. Liikunnan lisääminen laihduttaa
Ei pidä paikkaansa. Usein liikunnan lisääminen saa huomaamatta ruokahalun kasvamaan ja paino saattaa jopa nousta. Muutoin liikunta on toki aina terveellistä...
3. Reippaasti ylipainoisen ns. lepokulutus on jo niin suuri, että hän laihtuu aluksi helposti ja nopeasti.
Ei pidä paikkaansa. Itse painan 115 kiloa ja jos ylitän 200 kaloria vuorokaudessa, paino alkaa nousta. Jos pysyn 1800-2000 kalorissa, paino pysyy samana. Nettilaskurien mukaan lepokulutukseni olisi 2200 kcal, vaan eipä ole...
Laittakaapa lisää!
Kommentit (66)
voi tärvellä mitenkään...
Se kun on jokaisella erilainen. Tiedätköhän ressukka edes mikä on lepokulutus? Ja nyt voit painua h*lvettiin tästä ketjusta, jos et osaa pysyä asiassa.
Sinänsä lepokulutus on aina olemassa. Perusaineenvaihdunta on aina olemassa. Kirjallisuudessa voidaan antaa jokin viitteellinen kalorimäärä tietynpainoiselle ihmiselle, minkä kuluttaa, vaikka nukkuisi. Mutta se, paljonko _todellinen_ PAV on yksilöllä, voidaan mitata, ei laskea, ja se PAV vaihtelee yksilöittäin paljon. Aikaisempi rankka laihdutus voi todella muuttaa PAV:n suuruutta sillä ihmisellä lihasmassa on yksi myös lepotilassa energiaa kuluttava kudos, ja jos lihasmassa on reilusti pienentynyt laihduttamisen vuoksi, PAV pienenee. Vastaavasti, bodarilla PAV voi olla suurempi suuren lihasmassan vuoksi. Tämä on myös yksi syy, miksi laihduttajan kannattaa harrastaa liikuntaa ja nimenomaan sellaista liikuntaa joka tähtää lihasmassan ylläpitoon/kasvuun.
Tästähän tuli loistava ketju laihduttamisen myyteistä, ap todisti itse, että laihduttajilla tosiaan on myyttejä, jotka tulee rikkoa. Hauskaa päivänjatkoa kaikille kiukkuisille porkkana-raejuustolaihduttajille!
Suosikkini: En syö mitään, silti lihon.
Silloin kun laihdutin onnistumatta, jätin usein päivällä aterioita syömättä ja ahmin illalla yölä nälkääni liian paljon liian kaloripitoista tavaraa. Valehtelin itselleni, kuinka paljon söin laihiksella. Vasta kun lakkasin valehtelemasta itselleni mitä ja kuinka paljon syön, aloin laihtua.
Joitakin vuosia sitten olin lihava. Yritin laihduttaa tuloksetta nälkäkuureilla. Laihduttaminen onnistui vasta kun rupesin syömään kunnolla mutta kevyesti ja kasvispitoisesti ja juomaan runsaasti vettä.
-Laihduttaminen on kituttamista
Väärin, silloin kun laihduttaa kituuttamalla, jossain menee pieleen ja lujaa, pienillä valinnoilla voi syödä paaaljon vähemmillä kaloreilla ja esim 1200kcal/päivässä saa silti syödä hyvin parikin annosta kotiruokaa ja aamu/välipalat.
Entisenä lihavana uskon, että jokainen laihtumaton lihava valehtelee etenkin itselleen (mutta myös muille) joko syömisistään tai liikkumisistaan tai molemmista.ap, joka nyt -6 kg, paljon vielä edessä...
Mutta minä siis todella joudun syömään VÄHÄN laihtuakseni, eli vaikka olen tosi lihava, en laihdu helposti vaikka myytti niin väittää.
Suosikkini: En syö mitään, silti lihon.
Silloin kun laihdutin onnistumatta, jätin usein päivällä aterioita syömättä ja ahmin illalla yölä nälkääni liian paljon liian kaloripitoista tavaraa. Valehtelin itselleni, kuinka paljon söin laihiksella. Vasta kun lakkasin valehtelemasta itselleni mitä ja kuinka paljon syön, aloin laihtua.
Entisenä lihavana uskon, että jokainen laihtumaton lihava valehtelee etenkin itselleen (mutta myös muille) joko syömisistään tai liikkumisistaan tai molemmista.
ap, joka nyt -6 kg, paljon vielä edessä...
Mutta minä siis todella joudun syömään VÄHÄN laihtuakseni, eli vaikka olen tosi lihava, en laihdu helposti vaikka myytti niin väittää.
Joitakin vuosia sitten olin lihava. Yritin laihduttaa tuloksetta nälkäkuureilla. Laihduttaminen onnistui vasta kun rupesin syömään kunnolla mutta kevyesti ja kasvispitoisesti ja juomaan runsaasti vettä.
-Laihduttaminen on kituttamista
Väärin, silloin kun laihduttaa kituuttamalla, jossain menee pieleen ja lujaa, pienillä valinnoilla voi syödä paaaljon vähemmillä kaloreilla ja esim 1200kcal/päivässä saa silti syödä hyvin parikin annosta kotiruokaa ja aamu/välipalat.
Itse en ole näitä luullut mutta näihin olen törmännyt.
1. Vain aerobinen liikunta laihduttaa ja kiinteyttää.
- aerobinen liikunta on tietyllä tapaa kaloreja kuluttavampaa, mutta liikunnan tulisi olla monipuolista ja myös lihaskuntoa pitäisi harjoittaa laihduttaessa. On selkeä ero sellaisten ihmisten välillä jotka harrastavat vain juoksua ja niiden jotka juoksevat ja käyvät salilla.
Ja naisten tulisi päästä siitä harhaluulosta että heille kasvaa yhtäkkiä jumalattomat lihakset. Niin ei tule käymään huomaamatta. OIkeasti.
2. Nutraukset ja muut pikadietit on hyviä.
- Osittain totta. Jos on todella ylipainoinen ja tarvitsee ns. alkubuustin laihtumiselle voi se nutraaminen olla hyvä juttu. Kuitenkin todella iso osa noita pikadiettejä harrastavista saa kilot takaisin sen dietin jälkeen ihan vain koska eivät ole opetelleet oikeaa tapaa syödä.
Laihduttaminen on pääosin sitä että syödään terveellisesti ja säännöllisesti. Parhaiten saadaan pysyviä muutoksia jos otetaan itseään niskasta kiinni ja aletaan syömään ihan oikeasti terveellisesti ja jätetään napostelut pois.
3. Hedelmät
- kuten joku tuolla jo sanoi, hedelmiä ei saa syödä mielinmäärin.
4. Karppaaminen sopii kaikille.
- Ei. On ihmisiä joille karppaaminen ei todellakaan sovi.
5. Kasvisruokavalio laihduttaa takuuvarmasti.
- No ei. Kasviksiakin voi syödä epäterveellisesti. Se että mäkissä ottaa vegeburgerin ei ole yhtään terveellisempi vaihtoehto kuin se bigmac.
(Ja tunnen oikeasti montakin ylipainoista kasvissyöjää, jotka siis syövät epäterveellisesti)
mutta vaikka se pizza tai mikä tahansa herkku olisi minkälainen, niin eihän se voi LIHOTTAA syöjäänsä enempää kuin mitä se itse pizza painaa. Vaikka se pizza olisi pelkkää rasvaa (puhdasta rasvaa nyt yleensä ei kuitenkaan pizzaksi kutsuta) ja se rasva ihmeellisesti imeytyisi täydellisesti, niin ei siitä silti painoaan enempää tule syöjälle lisäpainoa, ei mitenkään, koska ei se rasva maagisesti monistu kehossa. Ja vaikka vetäisit puhdasta rasvaa, niin ei sekään täydellisesti imeydy.
Nesteitä voi suolaisuus sitoa, mutta sekin on väliaikaista eikä lihomista.
elävästä elämästä:
(Eli laihdutusruoka on kallista!)
Tuttava tuskaili, kun tulee syötyä yöllä ja sen takia laihdutus tökkii (ylipainoa hänellä n. 50 kg).
Kertoi syövänsä yöllä leipää ym, mitä kaapista nopeasti saa tehtyä.
Ehdotin, että osta kaali. Vastaus: mitä siitä pitää tehdä?
Kerroin, että tee vaikka hyvä salaatti jääkaappiin, voit sitten yöllä syödä hyvällä omallatunnolla.
Vastaus: paljonkohan se kaali maksaa?
Sanoin, että eiköhän se alle 1 e/kilo taida olla.
Tuttava: NO NIIN! Tässä se taas nähdään! laihdutusruoka on ihan järjettömän kallista!!
4. Karppaaminen sopii kaikille. - Ei. On ihmisiä joille karppaaminen ei todellakaan sovi.
Pitäisin pienenä ihmeenä mikäli tälle väitteelle löytyisi minkäänlaista näyttöä, tämä on pelkkää kirjoittajan omaa mutua vailla kestäviä perusteluja, eli täyttä pa..aa.
Hei ihan oikeesti. 1000 kcal pizza ei vaan voi lihottaa jos yhden kilon lihomiseen tarvitaan se 7000-9000 kcal.
Ei niitä kaloreita mistään tyhjästä tule.
Ihan sama kuin sanotaan että iltasyöminen lihottaa. Paskat, kalorit on samanarvoisia aamulla tai illalla.
Jos syö pizzan niin siinä ON kaloreita liikaa yhdelle aterialle. Niin tai näin, yli 800 kaloria per ruokailu on paljon.
Liikunnasta kun puhut niin toki se lisää ruokahalua, muttei laihduttaessa kuulukaan olla ravinnotta! Päinvastoin kun syö kuituja ja proteiinia jne niin elimistö jaksaa toimia ja pysyy käynnissä. Tyhjät kalorit lihottaa eikä ne auta jaksamisessa. Silloin kun liikkuu niin toki ahmimisen vaara kasvaa.
Jos ruokavalion pitäisi sisältää pizzaa ja pysyä n. 2000 kalorissa niin aika vähällä on se kaikki muu ruoka silloin. Ja tästä taas tulee se nälän kierre ja ahmitaan vaikka 2 pizzaa.
Rasvat on tosi tärkeitä. Mutta missä muodossa? Kovat rasvat ei ole hyväksi, pehmeät kasvisrasvat pitää nälkää kurissa ja auttaa siinä ettei tule nälkä niin nopeasti. Esim. jos lorautat rypsiöljyä rasvattomaan jogurttiin ja sekaan vaikka kourallinen vadelmia niin se on hyvä. Rinnalle vielä jotain kuidullisia muroja tai tummaa leipää hevillä niin avot!
Itse syön liikaa leipää. Se pitää mut pulleana. Kun ei tartte syödä kuin muutama viipale tummana per päivä niin mitä se tekee kun syö joka ruokailu vaaleaa leipää? Voin syödä vaikka paketin ranskanleipää istumalta.
Sä ap laihtuisit varmasti sillä että noudatat ruokaympyrää ja liikkuisit 5 kertaa viikossa tunti per päivä. Välillä venyttelet. Mutta tämä vaatii oikeasti sen asennemuutoksen, ei tartte juosta 5 kertaa viikossa vaan päivittäin nostaa pyrstö ylös! Välillä voi haastaa kroppaansa ja vähän liikkua tehokkaammin. Esim sauvakävellä kävelemisen sijaan tai tasamaalenkin sijaan menee metsään.
Olen itse saanut 40 kiloa raskausaikoina lisäkiloja ja syynä on se että jatkan runsasta syömistä kuten ei raskaana kun kulutan paljon niin kiloja vaan tulee, yllätys! ;)
Ja ne taas karisee kun lähtee liikkumaan.
Ruuan pitää olla sellaista että jaksaa parituntia syömättä eikä syöminen mene ahmimiseksi kun saa lautasen eteensä.
Majoneesi esim. on melko terveellistä se koostuu öljystä, munasta ja etikasta. Mutta missä se majoneesi on? Salaatissa vai kolmessa hampparissa?
Välillä voi syödä pizzaa ja muuta mutta kyllä siihen pitää ottaa huomioon että se on kuitenkin VAIN yksi ateria. Vaikka se olisi isolla kalorimäärällä niin sen voi polttaa liikunnalla ja sillä että vatsassa on jo ennestään monta ruokalajia joilla ruokahalu pysyy kurissa. Tämä on se juju. Kokonaisuus.
Ihan yhtälailla saa päivän kalorit korkeiksi jos vaikka syö huolettomasti pähkinää.. ;) Kilolla pähkinää pelkästään elää metsässä eksyneenä viikon!
mutta vaikka se pizza tai mikä tahansa herkku olisi minkälainen, niin eihän se voi LIHOTTAA syöjäänsä enempää kuin mitä se itse pizza painaa. Vaikka se pizza olisi pelkkää rasvaa (puhdasta rasvaa nyt yleensä ei kuitenkaan pizzaksi kutsuta) ja se rasva ihmeellisesti imeytyisi täydellisesti, niin ei siitä silti painoaan enempää tule syöjälle lisäpainoa, ei mitenkään, koska ei se rasva maagisesti monistu kehossa. Ja vaikka vetäisit puhdasta rasvaa, niin ei sekään täydellisesti imeydy. Nesteitä voi suolaisuus sitoa, mutta sekin on väliaikaista eikä lihomista.
Tutkimustuloksia ihan arvovaltaisilta tahoilta löytyy jotka kumoavat tämän myytin - kaksi tyyppiä syövät saman ruokavalion (valvotuissa olosuhteissa) ja liikkuvat saman verran mutta silti heidän painonsa nousevat eri määrän. Ihmisen aineenvaihdunta on monimutkaisempi juttu kuin yleisesti luullaan ja siksi sillä alueella on käynnissä kiivas tutkimustoiminta.
Esim. lihavuustutkija Rissanenkin on todennut viime aikaisissa lausunnoissaan että on ihmisiä joiden pitää tehdä enemmän töitä pysyäkseen normaalipainossa kuin toisten fysiologisista syistä.
Laihduttajan ei pidä syödä klo 18 jälkeen. Väärin, ei ole väliä mihin aikaan syöt, vuorokauden kokonaisenergiansaanti ratkaisee. Tietysti jos on ollut tapana mussuttaa juuri iltaisin tai öisin, tämän tavan jättäminen karsii jo paljon kaloreita päivästä.
Pussikeittodieeteillä ei saavuteta pysyvää tulosta. Totta ja ei, näistä kyllä löytyy tutkimustietoa. Pysyviä tuloksia saa, jos opettelee samalla syömään oikein. Kestää 2-3 vuotta omaksua uudenlainen elämäntapa syömisessä.
Vuodessa -26kg, matka jatkuu vielä 15 kiloa.
mutta vaikka se pizza tai mikä tahansa herkku olisi minkälainen, niin eihän se voi LIHOTTAA syöjäänsä enempää kuin mitä se itse pizza painaa. Vaikka se pizza olisi pelkkää rasvaa (puhdasta rasvaa nyt yleensä ei kuitenkaan pizzaksi kutsuta) ja se rasva ihmeellisesti imeytyisi täydellisesti, niin ei siitä silti painoaan enempää tule syöjälle lisäpainoa, ei mitenkään, koska ei se rasva maagisesti monistu kehossa. Ja vaikka vetäisit puhdasta rasvaa, niin ei sekään täydellisesti imeydy. Nesteitä voi suolaisuus sitoa, mutta sekin on väliaikaista eikä lihomista.
Tutkimustuloksia ihan arvovaltaisilta tahoilta löytyy jotka kumoavat tämän myytin - kaksi tyyppiä syövät saman ruokavalion (valvotuissa olosuhteissa) ja liikkuvat saman verran mutta silti heidän painonsa nousevat eri määrän. Ihmisen aineenvaihdunta on monimutkaisempi juttu kuin yleisesti luullaan ja siksi sillä alueella on käynnissä kiivas tutkimustoiminta.
Esim. lihavuustutkija Rissanenkin on todennut viime aikaisissa lausunnoissaan että on ihmisiä joiden pitää tehdä enemmän töitä pysyäkseen normaalipainossa kuin toisten fysiologisista syistä.
Missään tutkimuksessa ei voi olla tilannetta, jossa ihminen nauttii 500 rasvagramman edestä energiaa ja lihoo 700 grammaa! Se on mahdotonta.
Esimerkiksi ananas ym. Samoin "rasvaa polttavat" kuten chili. Nestettä poistaa suolan vähentäminen ja rasvaa polttaa liikunta.
treenaan 10 h viikossa rankkaa liikuntaa:
pump, step, attack, combat, spinning, juoksu. Teen tunnit isolla intensiteetillä. Enenmpää ei voi ihminen enää liikkua suunnilleen tulematta pahasti rasitusvammaiseksi.
Ja silti olen LÄSKI.
LIIKUNTA EI AUTA YHTÄÄN MITÄÄN. Se on se syöminen joka vaikuttaa.
Olen läski mielettömästä treenimäärästä huolimatta koska lapioin ruokaa joka päivä 3500 kcal edestä.
Liikkumalla laihtuu.
Ei laihdu. Laihdut syömällä vähemmän kuin kulutat. Laihtuminen pelkästään liikuntaa lisäämällä on todella vaikeaa. Avainjuttu on ruokavalion muuttaminen.
VLCD-dietti on tehokas tapa laihtua.
Totta ja tarua. Laihtuminen tällä on tehokasta, mutta ei pysyvää. Jossain oli tutkimus, että parin vuoden kulutta yli 90 % näin laihduttaneista on lihonut takaisin lähtöpainoonsa tai painavat vielä enemmän.
Olen itse saanut 40 kiloa raskausaikoina lisäkiloja ja syynä on se että jatkan runsasta syömistä kuten ei raskaana kun kulutan paljon niin kiloja vaan tulee, yllätys! ;)
Ja ne taas karisee kun lähtee liikkumaan.
Anteeksi,voisitko suomentaa tuon lauseen? Käytä vaikka välimerkkejä :):))) älysikkö?
treenaan 10 h viikossa rankkaa liikuntaa: pump, step, attack, combat, spinning, juoksu. Teen tunnit isolla intensiteetillä. Enenmpää ei voi ihminen enää liikkua suunnilleen tulematta pahasti rasitusvammaiseksi. Ja silti olen LÄSKI. LIIKUNTA EI AUTA YHTÄÄN MITÄÄN. Se on se syöminen joka vaikuttaa. Olen läski mielettömästä treenimäärästä huolimatta koska lapioin ruokaa joka päivä 3500 kcal edestä.
Kun yhdistää ruokavalion ja liikunnan saa taatusti kauniimman kropan kuin pelkästään ruokavaliolla. Tai no, jos tykkää olla laihaläski niin mikäs siinä. ..
Siksi ärsytyskäyrä nousee kaakkoon kun joku tulee jeesustelemaan että tee näin niin laihdut VARMASTI, koska se toimi MINULLA...
Ja kaikille nyt edelleen tiedoksi että opetelkaa lukemaan: minä olen laihtunut ja laihdun koko ajan. En siis ole missään kohtaa väittänyt että laihtuminen olisi minulle (tai kenellekään) mahdotonta.
Mutta: se miten paljon voi laihtuakseen syödä, vaihtelee tosiaan paljonkin eri ihmisten välillä. Minä voin syödä vain n. 1500 kaloria jos haluan laihtua, joten siinä pysyn.
Vaikka kuka tahansa väittäisi muuta.. ; )-ap
miten ne polvet tai lonkat tai selkä vaikuttaa siihen mitä suustaan pistää sisään?
Liikunta laihduttaa. Pitää paikkansa. Liikut kunnolla ja pitkään, syöt vähemmän = laihdut.
Mitä vitun vaikeaa teille läskeille tässä on?
Aina keksimässä tekosyitä kunnon treenille. Piste.