Mä en kohta jaksa, nukandan hyvin mut herään joka ikinen yö ja uni katoaa...
Mitä helvettiä oikein tapahtuu, oon illallanormaalisti väsynyt, uni tulee hyvin, mut sitten...joka ikinen yö, 02.00-04.00 herään, ja sit oon hereillä muutaman tunnin. Aamu kun tulee, niin oon joka ikinen aamu ihan kuolemanväsynyt. Ja sit tulee ilta, simahdan, ja herään, ja jo valmiiksi panikoin sitä heräämistä....Millä ihmeellä nukkuisin koko yön????
Kyselee uneton Helsingistä!
Kommentit (8)
Herään usein jo yhden aikaan, silloin se ei stressaa, kun tiedä, että suunnilleen kolmelta pääsen takas uneen ha herätyskello sitten iloisesti pirahtaa vähän ennen kuutta. MUTTA, jos herään vasta kahden jälkeen, ahdistun aika lailla heti ja sitten aamusta olenkin aivan täynnä kiukkua ja väsymystä.
Mikäli herään vasta neljältä ekan kerran, makoilen hetken ja mietin, en edes yritä saada unta uudestaa, nousen sitten viiden pintaan ja painun aikaisin töihin.
Ihan samanlainen uniongelma oli kunnes työterv.lääkäri suositteli lievää masennuslääkitystä. Söin cipralexia 1.5v ja sen myötä oireet helpottuivat. Nykyään heräilen lähinnä vaan, jos on tiedossa jotain stressaavaa seuraavana päivänä. ja ongelmia siis kesti monta vuotta. Oli kaikenlaista kuormittavaa tapahtumaa. En osannut kuitenkaan itse mieltää, että olisin ollut masentunut.
Mene pian lääkäriin, pitkittyneet univaikeudet on huono juttu.
enkä muuten ole raskaana :) Ihme juttu, en myöskään tiedosta et mulla olis stressiä jne, saati että olisin masentunut...En kyllä halua syödä masennuslääkkeitä unettomuuteen, paitsi jos se on ainoa vaihtoehto. Nukkumattakaan en voi jatkaa... :(
ihan unettomuuden hoitoon ilman että tarvitsisi olla masennusta taustalla. Unettomuuden hoidossa annokset ovat huomattavasti pienemmät.
Riippuvuutta ja muita sivuoireita muodostuu vähemmän kuin varsinaisilla unilääkkeillä, eikä pitkäaikainenkaan käyttö siten ole kiellettyä.
Itseäni auttanut huomattavasti.
Eikä lääkityksen lopetettuani ole ollut edes minkäänlaisia vieroitusoireita.
Mä syön triptyliä just tohon aamuyön heräilyyn. Auttaa myös nukahtamisessa. Annos on tosi pieni, 10 mg kun masennukseen vedetään lähemmäs 100 mg. Ainoa ongelma on lievä haluttomuus ja vähän vaikeampi saada orgasmia, mutta olen jo oppinut senkin ja seksi sujuu kun siihen vaan ryhtyy.
Olen kärsinyt samanlaisesta unettomuudesta usein syksyisin. Pientä helpotusta olen saanut kirkasvalolampusta.
Yhdessä vaiheessa tosin kärsin masennuksesta, ja silloin oireet helpottivat kun sain mielialalääkityksen. Öisin kun kaikki murheet kasaantuivat jättimäisiksi.
Stressiä, ahdistusta, kuormitusta? Olet varmaan ylikuormittunut ja elimistösi reagoi näin. Käy vaikka aluksi yleislääkärin vastaanotolla ja keskustele asiasta ja miten saisit asiaan apua.