Minkä verran lomia yksityisillä pph:lla on?
Meidän esikoinen on ollut kunnallisella perhepäivähoitajalla ja olimme äärimmäisen tyytyväisiä. Nyt odotamme toista lasta ja perhepäivähoitoa hoitomuotona taas toivoisin.
Tässä välissä on vaan tullut se muutos, että kunnallisilla pph:lla on niitä tasausvapaita noin 5 viikkoa vuodessa. Kun lisäksi pitkän linjan hoitajilla on noin 7,5 viikkoa normaaleja vuosilomia ja sitten vielä koulutus- ja sairaslomia 1-2 viikkoa sen lisäksi, hoitoviikot jäävät jo reilusti alle 40 vuodessa. Töistä ei ole mahdollista järjestää noin paljoa vapaata, eikä alle 3-vuotiasta haluaisi viedä jatkuvasti varahoitoon.
Siksi olen miettinyt, että onko yksityisillä perhepäivähoitajilla vähemmän noita vapaita? Voitteko vastata, yksityiset perhepäivähoitajat, minkä verran lomaa teillä on vuosittain?
Kommentit (6)
mutta minkä verran on yleinen käytäntö yksityisillä pph:lla lomien suhteen sopimuksessa?
Ymmärrän, että yksityiset sairastavat. Pointtini oli se, että on lähes mahdotonta järjestää noin 14 lomaviikkoa vuodessa, mitä joutuisi julkisen pph-hoidon kanssa tekemään, jos haluaa välttää varahoitoa. Mulla on joustavat työt eli pystyn tarvittaessa olemaan sairaspäivinä kotona, mutta en sitä 14 kokonaista viikkoa vuodessa.
Ap
tämän pidän kesällä ja noista viikoista menee normaali maksu. Yksityisethän tekevät sopimuksen vanhempien kanssa, joten ei mitään yhteistä sääntöä ole.
Lisänä minulla on vapaana arkipyhät koska kaikkien lasten vanhemmat ovat sellaisissa työpaikoissa joissa nuo päivät ovat vapaita.
Olen ollut tässä hommassa nyt 2v. enkä kertaakaan ole ollut sairauslomalla.
eli vanhemmat joutuvat järjestämään loman ajalle itse hoitajan ,mutta yleensä ovat itse silloin lomalla.
t.4
Osa ei pidä mitään lomia jos hoitolapsilla vaan on hoidontarvetta ympäri vuoden (nämä lähinnä vanhempia hoitajia) ja osa pitää kuuakuden kesällä ja viikon talvella. Itse lomailen aina heinäkuussa mutta muuten olen käytettävissä. Saikulla en ole ollut koskaan, takana seitsemän vuotta yksityisenä.
kiitos viimeiset vastaajat! Yksityinen perhepäivähoito voisi olla meidän seuraavalle lapselle se sopivin vaihtoehto. Pystymme pitämään lomia enemmän kuin heinäkuun + viikon talviloman, mutta emme millään sitä määrää, mitä julkisella puolella lomia tulisi.
Ap
Ja luuletko etteivät yksityiset sairasta?