13v lapsi, urheilee 5-6krt/vko
Kuinka tukea lapsen jaksamista?
Harrastaa siis kilpaurheilua, ohjattuja treenejä on 5-6krt/viikko riippuen siitä onko kisoja tiedossa. Lisäksi sitten noin kerta kuussa kisoja oman läänin alueella. Välillä näyttää ettei lapsella ehdi olla muuta elämää kuin koulu ja harrastus, kotona käy tekemässä läksyt ja nukkumassa. Sekä syömässä tietenkin.
Kommentit (9)
Muistutan häntä monesti, jos ei jaksa, niin pitää sanoa, mutta rakastaa harrastustaan niin paljon, että treenaminen on mieluisaa ja haluaa siinä hyväksi. Minä en myös voi toimia kuskina, mutta se ei onneksi ole ongelma. Huolehdin sitten, että hänellä on kaikki harrastukseen liittyvä tarpeellinen ja syö hyvin, koska on pitkä ja hoikka, "luuta ja lihasta". Koulu ei ole kärsinyt, ei ole kympin oppilas, mutta ei tarvitsekaan. Pärjää hyvin ja osaa pohtia asioita eri kanteilta.
Onko teillä kuinka pitkät treenit ja kuinka pitkät treenimatkat?
Tytöllä ei tosiaan ole ns. muuta elämää. Joutuu missaamaan paljon kavereiden synttäreitä ja muita yhteisiä juttuja. Kuitenkin harrastus antaa paljon ja lapsi on itse aina tahtonut harrastaa, on todella motivoitunut. Meillä joukkueeseen sitoudutaan aina kaudeksi kerrallaan. Meillä lapsen jaksamista tuetaan olemalla mukana harrastuksessa mahdollisimman paljon. En edes muista mikä päivä tyttö olisi syönyt meidän kanssa yhdessä jos yhtä-kahta vapaapäivää ei lasketa..
niin yleensä nämä ahkerasti treenaavat ovat juuri myöskin niitä kympin oppilaita.
Joku näistä työmyyristä saattaa päästä ammattiin harrastuksensa kautta. Kaikki eivät mene normilatuja pitkin, näitä on muusikoissa ja urheilijoissa. Ahkeria ja määrätietoisia nuoria.
14-17v ikäisenä treenejä oli juuri 5-7krt/vk ja kisoja kauden aikana kolmet kuukaudessa. Treeneissä meni aina väh. 3h, viikonloppuina usein pidempää ja viikonloppuina oli myös valmennusviikonloppuja ja kisoja (1-3 päivää kestäviä) toisella paikkakunnalla. Kaikki kaverini olivat tuosta harrastuksesta. Äitini kuskasi minua treeneihin ja kisoihin, oli myös aina kisoissa katsomassa ja usein myös treeneissä auttamassa.
Ja voin sanoa, että tuo oli elämäni parasta aikaa! Palaisin koska vain tuohon, jos vain saisin mahdollisuuden! Eli toivottavasti kenenkään nuoren vanhemmat eivät rajoita lastensa (tervettä) harrastamista, vaan tukevat sitä ja ovat myös ylpeitä lapsistaan.
Ei ole koulu kärsinyt, lapsen keskiarvo on 9.
Meillä on myös puhuttu ettei ole pakko olla kaikissa treeneissä jos ei jaksa, koetan huolehtia että lapsi syö monipuolisesti ja terveellisesti. Kavereita hänellä on kolmessa 'porukassa' eli isänsä luona, harrastuksesta ja koulusta, sosiaalinen media helpottaa yhteydenpitoa.
käyttämällä treenimatkat mukavaan jutusteluun, syömällä kuitenkin aina aterian päivässä yhdessä (vaikka harkat menisivät myöhäänkin), käymällä seuraamassa kisat, kuulustelemalla kokeisiin ja kyselemällä läksyjä.
Treenikuskaus ei onnistu, kisoihin pääsee paremmin paikalle. Johtuen mun töistä ja muista lapsista. Läksyt ja kokeet kyllä käydään läpi ja iltasin monesti löhötään vierekkäin sohvalla
Ap
vähän liikaa, koulu kärsii.