Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL:t: miten kestätte kun ette saa kuunnella populaarimusiikkia?

Vierailija
22.09.2012 |

(Vai millä termillä te tätä teiltä kiellettyä "kevyttä" musiikkia kutsutte?)

Tarttuvia kappaleita kuitenkin kuulee joka puolella nykyään, esim. kaupoissa, kaupungilla jne. Miltä se tuntuu, kun ette voi kuunnella niitä oma-aloitteisesti esim. kotona - vai kuunteletteko kuitenkin? Itselleni musiikki on niin valtava voimavara ja väylä purkaa ja käsitellä tunteita, että tuntuisi kauhealta, jos en saisi kuunnella kuin hengellistä ja klassista musiikkia.

Olisi kiinnostavaa kuulla vastauksianne, mietin tätä oikeasti aika usein, koska tunnen paljon vl:ia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä juuri koskaan kuuntele sitä vapaaehtoisesti. Sanoitukset ovat niin pinnallisia.

Vierailija
2/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella kiva kuulla ajatuksianne aiheesta. Mietin tätä usein, ja haluaisin tietää mikä on vl:ien itsensä näkemys aiheesta.

Tuolta ysiltä haluaisin kysyä missä musiikissa sitten on vähemmän pinnallisia sanoituksia? Virsissä? Ei tuo vanhoillislestadiolaisten kielletty musiikki käsitä pelkästään tyhjänpäiväistä, sitä päivän hittijumputusta, mitä radiosta tulee, vaan käsittääkseni lähes kaikkea 50-luvun jälkeen tehtyä ei-klassista tai hengellistä musiikkia. Tähänkin haluaisin tarkempaa tietoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytinmurtajat todistivat, että jopa luonto tykkää metallista, kun se saa kasvit kasvamaan paremmin!

Vierailija
4/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytinmurtajat todistivat, että jopa luonto tykkää metallista, kun se saa kasvit kasvamaan paremmin!

Vierailija
5/18 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konserteissa käyminen ja muusikon ammatti ovat lestadiolaisille määritelty synnillisiksi asioiksi.

Lestadiolainen saa käydä kuuntelemassa konsertteja vain jo on alan opiskleija ja se kuuluu opintosuunnitelmaan että käy tietyn määrän konserteissa.

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/07/televisio-ja-konsertit/

Vielä 1990-luvulla oli kuoroharrastuskin synti.

http://freepathways.wordpress.com/2010/08/16/huumausaineesta-hyvaksytyk…

Vierailija
6/18 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurissa ym.

Vierailija
7/18 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on muutamia ystäviä (naapureita), joille musiikki on täysin turhanpäiväinen hyödyke. Kaupoillakin musa on sitä taustahälinää, ei kuuntele..

Meidän perhe taas saa elantonsa tämän päivän popista, niin kyllähän se kieltämättä oudolta vaikuttaa. Sen lisäksi, että musiikki tuo leivän pöytään, mutta on myös vapaalla voimavara ja stressin purkaja. ja kaikkea kuten sanoit! :)

Tosin on ollut mielenkiintoista tutustua ihmisiin, joihin musiikki ei vaikuta. Jänniä keskusteluja.

Vierailija
8/18 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuunnellaan sitä salaa naapurissa ym.

Taidat olla provo.

Mutta vakavasti puhuen, jos rakstaa klassista musiikkia, niin yleensä haluaa kuulla myös eläviä esityksiä. Kun olen käynyt kuuntelemassa esim. jorma Hynnistä ja Soile Isokoskea konserttiesiintymisissä, musiikin kokee vielä syvemmin kuin tallenteena.

Mikä siinä on niin syntiä että ette voi konsertissa käydä kuuntelemassa vaan pitää vain kotona istua?

Vierailija
9/18 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vl ja kuuntelen kyllä hyvin monenlaista musiikkia. Lapsena meillä ei saanut kuunnella kuin klassista, hengellistä musiikkia ja semmosia nättejä lastenlauluja, mutta omilleni muutettuani olen kyllä kuunnellut ihan laidasta laitaan. Ei mua kukaan kiellä kuuntelemasta.

Ja mulle myös on tärkeää se että voin valita musiikin tunnetilani mukaan. Välillä haluaa kuunnella jotain raskasta jytinää (esim. Ensiferumista tykkään) ja välillä taas jotain ihan muuta.

Vierailija
10/18 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassista oon kuunnellut myös konserteissa, mutta yhdelläkään rock-festarilla en ole käynyt. Se alkoholikulttuuri kun ei kuitenkaan houkuttele niin paljon...

Vierailija
11/18 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ex vl ja keskeinen syy miksi erosin liikkeestä oli se että konsertissa käymisestä ruvettiin nuhtelemaan ja syyttelemään. Musiikki on minulle rakas harrastus ja soitan itsekkin kotitarpeiksi.

Olivatko minua konserttiasiasta puhutelleet lestadiolaiset (ry:n johtokunna jäsenet) siis väärässä? Tekikö he mulle väärin?

Kerran sinä saat käydä konserteissa vapaasti? Erosinko siis turhaan liikkeestä...?? Tämä on tosi kummallista.

Klassista oon kuunnellut myös konserteissa, ...

Eikö sua ole alettu hoitamaan tästä konserttiharrastuksetasi?

Vierailija
12/18 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tunnen monta lestadiolaista jotka laulavat jossain kuorossa, ja pitävät konserttejakin vaikka missä.. Joulukonsertteja ja muita, tuossa musiikkisalissa mikä tuo täällä oulussa on.. Ja yhdellä toisella paikkakunnalla lähes jokainen sen kaupungin kamariorkeskerissa oli lestadiolaisia viulunvinguttajia..?

Vierailija
13/18 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen musikkia aktiivisesti ehkä pari kertaa vuodessa. Paljon useammin musiikki häiritsee.

Tietenkään en hyväksy, että uskonnon varjolla rajoitetaan ihmisten elämää.

Vierailija
14/18 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkauksen ja muut kestäisin, lapsilukukin kuuluu tavallaan elämäntapaan ja perinteisiin, mutta jos en saisi kuunnella haluamaani musiikkia, se olisi oikeasti kauheaa. Ja erityisesti näin ei-vl:n näkökulmasta mietin usein mistä jäisinkään paitsi ellen saisi uppoutua hyvään musiikkiin.

ap

Vierailija
15/18 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten eivät tiedä mistä jääneet paitsi. onhan se merkittävä aukko sivistyksessä. puhumattakaan kun ei saanut katsoa televisiota!

Meikkauksen ja muut kestäisin, lapsilukukin kuuluu tavallaan elämäntapaan ja perinteisiin, mutta jos en saisi kuunnella haluamaani musiikkia, se olisi oikeasti kauheaa. Ja erityisesti näin ei-vl:n näkökulmasta mietin usein mistä jäisinkään paitsi ellen saisi uppoutua hyvään musiikkiin.

ap

Vierailija
16/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten eivät tiedä mistä jääneet paitsi. onhan se merkittävä aukko sivistyksessä. puhumattakaan kun ei saanut katsoa televisiota!

Meikkauksen ja muut kestäisin, lapsilukukin kuuluu tavallaan elämäntapaan ja perinteisiin, mutta jos en saisi kuunnella haluamaani musiikkia, se olisi oikeasti kauheaa. Ja erityisesti näin ei-vl:n näkökulmasta mietin usein mistä jäisinkään paitsi ellen saisi uppoutua hyvään musiikkiin. ap

Minulle musiikki merkitsee todella paljon.. Jos uskontoni sen kieltäisi (mitä ihmettelen vielä nykyajan Suomessa, miten USKONTO voi sitoa ihmisiä kielloillaan) kuuntelisin varmasti salaa musiikkia. Televisio menee vähän samaan kategoriaan. Onhan siellä paljon turhaa vrt. Kauniit ja Rohkeat, Salatut elämät sekä Tunteita ja tuoksuja, mutta myös todella paljon tietoa ja historiaa. Siinähän menettää todella paljon jos ei pysty hyödyntämään yleisiä medioita.

Vierailija
17/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuunnelleet esim. Vivaldia tai Beethovenia? Varsinaista jyystöä! Ja entäs Piazzolla sitten, vai lasketaanko se popiksi? Klassisen musiikin parhaat biisit on ainakin imho erittäin aistillisia ja syntiin vietteleviä. Ne vain tekee saman perusteellisemmin ja taiteellisemmin kuin populaarit.

Vierailija
18/18 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tajua, miksi klassinen musiikki on vl:llille sallittu vaikka populaari ei

Oletteko kuunnelleet esim. Vivaldia tai Beethovenia? Varsinaista jyystöä! Ja entäs Piazzolla sitten, vai lasketaanko se popiksi? Klassisen musiikin parhaat biisit on ainakin imho erittäin aistillisia ja syntiin vietteleviä. Ne vain tekee saman perusteellisemmin ja taiteellisemmin kuin populaarit.

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi!

Toisekseen, jos ajatellaan aikaa, jolloin nykyajan "kevyttä musiikkia" eli rockia, poppia jne ei vielä ollut, klassinen musiikki (ja laulelmat, jotka varmaan on sallittuja, tyyliin juokse sinä humma) toimitti samaa virkaa. Mozartit ja Beethovenit ja kaikki ne on tehneet musiikkia samat asiat mielessään kuin nykyäänkin. Tanssimiseen, viettelyyn, kututarkoituksiin.

Mä olen myös ajatellut, että he eivät varmaan vain ymmärrä, mistä jäävät paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi