Annatteko lapsillenne rahaa hyvistä koenumeroista?
Ja kuinka paljon annatte?
Itse annan.
Tiedän, että tilanne ei ole ihanteellinen kasvatustieteellisesti, mutta ei pieni bonus haittaa tee. Saa luonnostaankin hyviä numeroita.
Kommentit (18)
Joskus voidaan antaa rahaa tai pikku yllärilahja, muttei sitä etukäteen tiedä.
3 lasta, tavallisin koenumero 10. Koeviikon jälkeen joutuisin maksamaan noin 150 e siitä, että lapset osaavat sen, mikä heidän pitääkin osata. En näe tässä mitään järkeä meidän perheessä. Enkä näe mitään järkeä siinä, että kympistä antaisin 2 e kannustusrahaa.
Kaseista saa 2e, yseistä vitosen ja kymppi on 10e.
Niitä kymppejä harvoin saa mutta matikan kokeesta juuri tienasi vitosen viime viikolla.
alakouluikäiselle kumpistä 5 € ja yläkoululaiselle kympistä 10 €.
Ei ole kertaakaan saanut alle kiitettävää.
Eivät koenumeroista mutta todistuksen numeroista kyllä. Yseistä 5e ja kympeistä 10e. Luultavasti teen samoin, kun saan omia lapsia. Kyllä se vaan lisäsi motivaatiota opiskella ahkerammin.
En rahaa mutta sillipurkin saa jokaisesta hyvasta numerosta. He tykkaavat siita.
Menisin vararikkoon Ei ole kertaakaan saanut alle kiitettävää.
Kuinka paljon niitä kokeita muka on jos niistä maksamalla menisi vararikkoon?
Keskiarvot on 9.9 ja 9.4 -ihan omasta ilosta ovat opiskelleet, toki kehun ja utan tarvittaessa, mutta en anna rahaa
on itsestäänselvää, että pyritään hyvään tulokseen muutenkin.
muistan kauppareissulla sitten jotenkin, esim uusi leffa tai joku muu tavara.
Mulle merkkasi ne rahat tosi paljon, oli hienoa kun onnistui ja se palkittiin (siltkin vaikka suurin osa kokeiden numeroista oli 9-10.) Todistuksesta sai rahaa vielä erikseen. Itse aion jatkaa samalla kaavalla, koska koin itse sen niin positiivisesti. En kylläkään kokenut asiaa niin etten ilman rahaa olisi ponnistellut hyviin numeroihin, se oli vaan mukava lisä ;)
Entä jos perheessä on useita lapsia. Joku voi saada ilman opiskelua helposti kymppejä ja toinen ei millään ilveellä saa kymppiä vaikka kuinka ahkerasti opiskelisi. Ja sitten tietysti osa lapsista tuosta välistä. Onko se sitten reilua kaikkia lapsia kohtaan että maksetaan kaikille esim. kympeistä samanverran ????
Minulle ei maksettu koenumeroista enkä maksa omille lapsillenikaan. Kannustan muuten opisekelmaan ja raha maksetaan muista asioista kuin koenumeroista.
Esim.meidän ala-asteen ope antoi vain yhdelle oppilaalle ysin joka aineesta (ei yhtään kymppiä), ja se yksi oli aina se sama oppilas.
Palkitsisin ehkä hyvästä todistuksesta jollain kivalla tekemisellä tai jos saisi kovien ponnistelujen jälkeen kiitettävän kokeesta,voisin antaa siitä rahaa ihan vain sen kerran. Mutta en aina.
Mulle merkkasi ne rahat tosi paljon, oli hienoa kun onnistui ja se palkittiin (siltkin vaikka suurin osa kokeiden numeroista oli 9-10.) Todistuksesta sai rahaa vielä erikseen. Itse aion jatkaa samalla kaavalla, koska koin itse sen niin positiivisesti. En kylläkään kokenut asiaa niin etten ilman rahaa olisi ponnistellut hyviin numeroihin, se oli vaan mukava lisä ;)
Ja olen jatkanutkin, vaikka luultavasti suunnilleen samoja arvosanoja tulisi muutenkin.
ja siis tosiaan kaikki muu on pojan kanssa jo kokeiltu, jätetty luokallekin kerran (joulukuussa syntynyt). Koenumerot eivät vaan tippaakaan kiinnostaneet, kaverit, lelut ja pelit vaan. Mutta rahaa tahtoo aina niihin leluihin ja peleihin, nyt isompana säästää uuteen kännykkään jne. Kun lupasin maksaa 10e kympistä, niitä alkoikin yhtäkkiä tulemaan niin, että alkoi jo kaduttaa lupaus. On minulla siihen varaa, enemmän periaatteessa harmittaa. Ja kun nuorempi lapsi saa kymppejä ihan helposti koska häntä kouluasiat kiinnostaa, niin täytyy kai hänellekin siitä huolimatta alkaa maksaa nyt kun tulee jo numeroita kokeista. Kuitenkin tärkeintä on että oppivat lukemaan kokeisiin ja saamaan hyviä numeroita, sillä on kuitenkin iso merkitys koko loppuelämälle.