Eivätkö suomalaiset lapsiperheet käy ravintoloissa?
Näin ulkosuomalaisena olen pistänyt merkille, että niissä hiukan paremmissa ravintoloissa ei näy lapsia ollenkaan edes alkuillasta. Olemme nelihenkisenä perheenä yleensä ainoat laatuamme syömässä.
Junttia.
Kommentit (49)
En minä niillä hinnoilla raski Suomessa ollessani käydä edes miehen kanssa.
Täällä Itävallassa käymme kyllä usein koko perheen kanssa ravintolassa.
t. myös ulkosuomalainen
Olen itse asunut Yhdysvalloissa kolme vuotta lapsiperheellisen elämää ja tiedän hyvin, kuinka paljon esim. siinä maassa ansaitaan ja käydään ulkona syömässä. Suomessa tilanne on ihan toinen. Täällä on paljon vähemmän lapsiperheille sopivia ns. keskiluokkaisia ravintoloita kuin Amerikassa. Vaihtoehdot ovat pääsääntöisesti pikaruoka tai fine dining. Lapsiperheet valitsevat Suomessa mieluummin pikaruokaravintolan, koska
a) palkkataso Suomessa on huono vrt. ravintolanhintoihin
b) lasten ruoka-annokset ovat järkyttävän kalliita vrt. laatuun ja kokoon
c) Suomessa lapsiasiakas on b-luokan asiakas vrt. moneen muuhun maahan.
Jos siis haluan rahalleni vastinetta ja hyvän mielen kotiin lähitessäkin, menen mieluummin Mäkkäriin lasten kanssa.
joissa on kuitenkin hyvää ruokaa? Olen itse matkustellut useita kertoja Itävallassa, ja aina ravintolassa syöminen on ollut suunnilleen yhtä kallista kuin Suomessa.
Sen sijaan myönnän kyllä, että kahviloissa saa kahvin ja kakkupalan selvästi halvemmalla.
..ei tota äijää jaksa raahata mukana. Jatkuva natina hinnasta, pienestä annoksesta ja äiti teki parempaa jo viime vuosituhannella.
Joten välillä käydään kaksin 5-vuotiaan kanssa, jospa tuo oppisi paremmille pöytätavoille kuin isänsä.
ei o rahaa..nettotulot 2000e yhteensä kuussa. 2 lasta...minä kotihoidontuella! rahat menee talolainaan ja bensaa, ruokaan, laskuihin. Käymme noin kerran 2kk ulkona syömässä..tyyliin rosso,amarillo tms.
maksaa vähintään 200 e siinä hiukan paremmassa ravintolassa. Minä en halua laittaa tuollaista summaa siihen, että aterioimme ravintolassa.
En pidä Rossoa ravintolana lainkaan, vaikka sieltä ihan kelpoisaa ruokaa saakin.
Meinaan kun puhut "edes alkuillasta" joka lienee sinulla noin 19 maissa.
Suomessa aikataulut ovat erilaiset. Päivällinen syödään usein perheissä jo 17 maissa ja siihen parempien ravintoloiden "avaamme päivälliselle 18-19 maissa" ei sovi.
Me käymme usein lasten kanssa ns. "paremmissa" ravintoloissa. Olemme käyneet jopa Savoyssa jne. Mutta emme käy lähestulkoon koskaan päivällisaikaan. Haluamme istua rauhassa siinä paremmassa ravintolassa parisen tuntia ja meille sopii parhaiten siihen lounasaika. Klo 19 maissa teemme jo aivan jotain muuta (ts. rauhoitutaan iltaan) 4v ja 5v:n kanssa.
Savoyssa ei ole koskaan ollut lapsiperhettä syömässä.
Toukokuussa oltiin miehen kanssa viettämässä hääpäivää ja siellä oli jenkkiperhe jolla oli mukana silmämääräisesti alle kouluikäiset lapset. Se oli vielä iltaa joten se kyllä herätti huomiota. :o
joissa on kuitenkin hyvää ruokaa? Olen itse matkustellut useita kertoja Itävallassa, ja aina ravintolassa syöminen on ollut suunnilleen yhtä kallista kuin Suomessa.
Sen sijaan myönnän kyllä, että kahviloissa saa kahvin ja kakkupalan selvästi halvemmalla.
vaikea sanoa, kun en tiedä, missä päin olet matkustellut. Minusta kaikki "normaalit" ravintolat ovat edullisia ja ruoka hyvää..toki löytyy sitten yllin kyllin myös Michelin-ravintoloita, joissa saa pulittaa enemmän. Turistikeskuksissa (Alpit, Salzburgin keskusta, Wienin turistirysät) myös maksaa jonkin verran enemmän.
En ole kyllä kanssasi ihan samaa mieltä kahvista ja kakusta - kahvi esim. on täällä kalliimpaa kuin oluttuoppi. Tosin se ei ole mitään seisonutta suodatinkahvia, ja tarjoiluhan tapahtuu pöytiin.
eikä aina lapsille sopivia annoksia. Käydään muutaman kerran vuodessa abc:lla. Siellä on hyvä opettaa lasta ja päästää leikkimään telineisiin kun ei jaksa enää istua pöydäasä. En oleta 4-vuotiaan istuvan kiltisti paikallaan tuntia. Hermohan siinä menee kaikille. Rossossa voitaisi joskus käydä kun siellä on lasten nurkkaus ja suht edullinrn hintataso. Ei muutenkaan arvosteta miehen kanssa mitään ylihinoiteltuja mini-annoksia jotain ökyhöpötystä.
Varsinkin heitä käy siellä lounasaikana. Sitten tietenkin erilaiset sukujuhlat tuovat mukanaan myös ilta-aikaan suvun lapsia Savoyhin syömään. Yleensä lapsiperheet istuvat salissa ja hieman nurkempana. Terassilla heitä näkee harvoin mutta joskus sielläkin.
Koskaan ei uskalleta sanoa mistä maasta huudellaan.
Ravintola ei ole lapsen paikka
Kun ravintolaillallinen kahdelle aikuiselle hyvässä paikassa viinin kera maksaa 150-200eur, ei ole tarvinnut koko perheen kera paljoa hyvissä paikoissa käydä.
Tänä päivänä Suomessa asuminen (laina, vastike) ja eläminen (ruoka, bensa, vakuutukset, sähkö, vesi, vaatteet, harrastukset) vievät niin jumalattomasti rahaa, että hienossa ravintolassa käydään kerran-pari vuodessa miehen kanssa kaksistaan -sen kerran kun mennään niin haluamme nauttia.
Ja meillä kuitenkin on ihan ok palkat (bruttona) 3500+4000e/kk.
Mitä junttia siinä on? :D
Harvoin käymme ravintoloissa, koska osaamme tehdä kotona parempaa ruokaa kuin kotikaupunkimme ravintoloista yleensä saa. Ruokaa on mukava tehdä yhdessä, ja se tulee halvemmaksi ja on usein terveellisempää kuin ravintolaruoka.
laitetaan hyvää ruokaa ja pöytäkin katetaan nätisti.
Toisinaan käymme syömässä ravintolassa, yleensä ikeassa tai hesessä tai raxissa :)
Lapset kyllä osaa käyttäytyä, ei ole siitä kiinni. Tykkäämme vain syödä perheen kesken kotosalla hyvin.
Varmaan monilla vaikuttaa myös raha asiaan ja uskon, että lapset oikeasti haluaa mennä heseen tms.paikkoihin
Lapsemme saattaa heittää aterimet tai lautasen yhtäkkiä lattialle. Hän saattaa huutaa täyttä kurkkua sekä varastella ruokaa muiden ihmisten lautasilta. Tylsistyy nopesti ja lähtee juoksemaan ravintolaa ympäri.
lastenvaateasiat ruodittua joten on hyvä vähän laajentaa keskustelujen aiheita! Seuraavaksi keskustellaan vaikka koulujen tasosta?
ps mahtaa sulla olla tylsää
vanhempieni kanssa, omalla rahalla ei ole varaa kuin vähän huonompiin paikkoihin. Viimeksi oltiin 2-vuotiaan kanssa Farangissa. Lapset osaavat käyttäytyä kun ovat vauvasta asti päässeet mukaan parempiinkin paikkoihin.
Vain ulkosuomalaiset käyvät lastensa kanssa ravintoloissa syömässä. Ehkä siksi ulkosuomalaisen perheen lapset vetivät ihan hulluna meillä ihan tavallista kotiruokaa, kun eivät sitä muuten saa. Oikein hävetti se santsaaminen.
MIkä on 'parempi ravintola'? Kyllä me ainakin käydään ihan tavallisissa ravintoloissa, lasten kanssa ja ilman. Ei ehkä kaikkein fiineimmissä, mutta ei pelkissä Chicos/Rosso/Martina/Heseissäkään. Vielä enemmän käytäisiin, jos ravintoloissa olisi enemmän lastennurkkauksia:). Mutta aika harvassa on. Se on sääli.
Ei tarvitse paljoa etelämmäs mennä, niin on edullista syödä ulkona.
Lisäksi monessa useimmissa ns. "paremmissa" ravintolassa oletus on että syödään pitemmän kaavan mukaan. Pari alkuruokaa 15€/hlö/kpl pääruoka 40€/hlö ja jälkkärit 15€/hlö +kahvit aikuisille 5€ X 2 ja tuohon päälle pullo viiniä 40€ ja lapsille limut ehkä n. 10€
--> tekee yhteensä n. 400€ neljän hlö:n perheeltä.
400 eurolla tekee aika paljon HYVÄÄ ruokaa kotona, eikä hyvä ruoka aina edes ole kallista, joskus jopa ilmaista (esim. mökkirannasta itse pyydetty kuha, yrtteja/salaatteja myös helppo itse kasvattaa vaikka parvekkeellakin). Yksi ravintolakäynti väliin, niin siinä on tiskikoneenkin hinta säästetty =ei tarvitse tiskata.
Ja omien havaintojeni mukaan, suhteessa esim. Rosso (jossa ruoka varsin ala-arvoista ja pitkälti eineksistä tehtyä) ei edes HINTA-LAATU suhteeltaan ole mikään halpa ravintola. Ei tarvitse paljoa enempää rahallisesti satsata, niin voi mennä jo syömään laatu ravintolaan syömään paljon parempaa, hyvistä tuoreista aineksista tehtyä ruokaa. Jos itse olisi valittava Rosso tai itse kotona tehtyä ruokaa, niin tekisin mielummin itse, koska minusta Rosson ruoka KALLISTA laatuunsa nähden.
Joskus sitten taas jossain pikku lounaskahvilassa tmv. voi olla todella hyvää ja laadukasta ruokaa, mutta hinta todella edullinen. Eli ruuan laatu ja hinta eivät aina korreloi keskenään, vaan on ns. huteja ja timantteja kalliimman/edullisemman hintaluokan raintoloissa.
Toki hummeri maksaa enemmän mitä ahven, eli raaka-aineet vaikuttavat myös hintaan. Mutta usein paras ruoka on hyvin yksinkertaista, ei tarvita kikkailuja jos se raaka-aina on laadukas, (esimerkiksi ahvenista saa herkullista ruokaa, vaikka edullinen raaka-aine onkin). Kannattaa siis miettiä sitäkin mitä syö missäkin, monesti edullisissa paikoissa on maittavaa ruokaa, pitää vain osata erottaa missä se ruoka on puolivalmisteista einesmössöä ja missä ns. alusta alkaen itse tehtyä. Ketjuravintoloissa ensimmäistä, mutta monissa edullisissa yksityisissä pikkupaikoissa jälkimmäistä.