Lapsi ei mene kouluun
Mitä tehdä. Tänä syksynä ollu koulussa ehkä viisi päivää. kasilla. Poika. Kuraattori haki kerran. On vaan kotona ja pelaa tietokoneella ja leikkii iltapäivällä pikkuveljen kanssa
Kommentit (14)
lapsen käytöstä, jos hän ei mene kouluun. Samoin tietenkin kännykät ja kaikki muut pelivehkeet. Myös viikkoraha menisi nollaan.
Selvittäisin myös, miksi ei mene kouluun. Onko taustalla esim. kiusaamista tai oppimisvaikeuksia. Yrittäisin tietenkin ratkaista näitä ongelmia niin hyvin kuin mahdollista.
Selvittäisin myös, voiko taustalla olla masennusta ja hakisin lapselle tarvittaessa hoitoa.
Jos kysymyksessä on vain laiskuus, niin tekisin läksyjä yhdessä pojan kanssa. Miettisin myös sopivia kannustumia sekä koulussa käymiselle että tarpeeksi hyville tuloksille. Tavoitteet pitää kuitenkin asettaa niin, että ne ovat realistisesti lapsen saavutettavissa. Ei ole mitään järkeä asetta lapselle tavoitetta "saat X:n jos saat keskiarvoksi kahdeksan", jos jo kuutosen keskiarvon saavuttaminen on kovan työn takana. Tavoitteiden pitää olla kuitenkin tarpeeksi konkreettisia niin, että lapsen on helppo seurata, onko hän kuinka hyvin saavuttamassa niitä. Ei mitään tyyliin "saat X:n jos parannat koulumenestystäsi tarpeeksi".
Terv. 8-luokkalaisen pojan äiti
Matkan varrella on tehty virheitä, jotka mahdollistavat tilanteen tähän pisteeseen.
Esim. mistä lähtien tuon ikäinen saa rajattomasti pelata?
Mistä lähtien lapsi on sanellut teille, mitä tekee?
Mistä lähtien sinulla ei ole ollut keinoja saada lasta tottelemaan?
Tällä hetkellä ongelmana voi olla myös lapsen masentuminen. Ottaisin yhteyttä kuraattoriin, terveydenhoitajaan ja opettajaan. Pyytäisin palaveria. SElvittäisin lapselleni, mitä häneltä odotan, mitä yhteiskunta odottaa ja mitä tapahtuu, jos mikään ei huvita. Meillä vaihtoehtona kun ei ole, että jäänpäs kotiin pelaamaan.
Jo ekasta viikosta olisin vienyt itse lapsen kouluun tai jos työni sen estäisi, ottaisin palkatonta vapaata tai pyytäisin lapsen isää, kummia, mummia tms. Jos ei pysy koulussa, tulisin tunneille mukaan. Tiedän, että olen vähän raivostuttava äiti, kun en ymmärrä kultamussukkani tarvetta lusmuilla, mutta olen vakuuttunut, että toimin lapseni parhaaksi pysymällä äitinä ja kasvattajana enkä kaverina ja ymmärtäjänä.
En voisi ikinä kuvitella, että olisin tuossa tilanteessa avuton ja vain ihmettelisin asiaa täällä. Mieheni kantaisi pojan kouluun ja minä kiikuttaisin reppua perässä. Juu, lapsella on oppivelvollisuus ja minä äitinä ja mieheni isänä pidämme siitä kiinni.
Toki huolehtisimme myös siitä, että lapsi saisi tarvitsemaansa apua esim.psykologilta tai psykiatrilta. Eihän tuo normaalia ole ,eihän?
T. Hirviömutsi
joka aamu ja tilaisin lapselle ajan päätohtorille. Ongelma ei ratkea nopeasti, mutta ratkeaa lopulta.
Mitä täällä ihmettelet, etkä ole tehnyt mitään asialle heti, kun ongelmia ilmeni? Miksi lapsi saa pelata kotona, jos lintsaa koulusta?
Te vanhempina määräätte. Jos lapsi ei tottele, niin silloin kasvatus kuntoon + sosiaalityöntekijä apuun. Selvitettävä myös on, mikä lasta vaivaa ja millaista apua hän tarvitsee.
Kyllä voi olla niin laiskoja ja osaamattomia vanhempia: ongelma ollut olemassa jo yli kuukauden päivät ja lapsen vain annetaan olla kotona ja pelata. Miksi hankitte lapsia, jos vanhempana oleminen ei kerran kiinnosta?
Käy kuraattorilla. Ei ole masentunut. Menen itse seiskaan töihin eli en voi vahtia kouluun lähtöä. Olen yh, ei ole varaa olla pois töistä. Poikaa ei vaan kiinnosta mennä kouluun. Ei ole yhtään huolissaan itse. Miten sen koneen ottaa pois, pelottaa et mitä sitte tapahtuu. Yölläki valvoo ties mihin asti mutta itse on pakko koettaa nukkua. Ei tää helppoa ole ollut aiemminkaan mut tänä syksynä mennyt ihan perseelleen
Ei saa rahaa mihinkään eikä tarttekaan kuullemma
Käy kuraattorilla. Ei ole masentunut. Menen itse seiskaan töihin eli en voi vahtia kouluun lähtöä. Olen yh, ei ole varaa olla pois töistä. Poikaa ei vaan kiinnosta mennä kouluun. Ei ole yhtään huolissaan itse. Miten sen koneen ottaa pois, pelottaa et mitä sitte tapahtuu. Yölläki valvoo ties mihin asti mutta itse on pakko koettaa nukkua. Ei tää helppoa ole ollut aiemminkaan mut tänä syksynä mennyt ihan perseelleen
Mä ymmärrän sua ja tilannettasi, meillä paljon samaa. Mutta se, ettei sulla ole varaa, saa mut yökkimään vähän. Sillä mä teen tuon miinusbudjetilla nyt, jotta mun lapsi kuntoutuis ja olisi normaali...
salasana siihen koneelle!
Koulukoti sitten on varmaan seuraava vaihtoehto, jos ei kotoa käsin koulun käynti onnistu?
Pelkäätkö, että poika karkaa tai lyö? Alkaa käyttämään päihteitä?
Kuulostaa, että sulla ei ole todellakaan minkäänlaista otetta. Tee lastesuojeluilmoitus itsestäni ja pojastasi, ja poika laitokseen/sijoitukseen vähäksi aikaa. Ei se tuollainenkaan peli vetele.
Meillä kävi samoin, kuraattori haki pari kertaa, itse opiskelin, mies töissä, ei voitu itse viedä ja vahtia.
Poika joutui koulukotiin, jossa ei voinut välttyä koulunkäynniltä. Sinun pojallesi tulee käymään samoin, jos ei ala käydä koulua.
Kerropa pojallesi tämä, mitä tykkää ajatuksesta?
Ja voi joutua myös toiselle paikkakunnalle, jossa ei näe enää kavereitaan jne.
kun en saa kouluunkaan. Tuo lastensuojeluilmotus oli uutta. Kumma ettei koulu ehdottanu. Tiedän etten saa otetta. Olis pitänyt skrapta jo aiemmin
ei mun mielestä lainkaan mahdollista.
Miten sen koneen ottaa pois, pelottaa et mitä sitte tapahtuu.
Esimerkiksi niin, että otat koneen mukaasi, kun lähdet töihin, jos salasanan asettaminen koneelle ei onnistu.
Jos ei paljastu tai halua paljastaa mitään olennaista vaan sanoo, ettei hotsita, niin tietsikka, pelivälineet, kännykkä pois. Ei rahaa, ei mitään. Sitten saa pikku hiljaa asioita takaisin, kun on osoittanut, että käy koulua.