Voiko itse vaikuttaa synnytyksen "helppouteen"?
Synnytyspelkoisena mietin, että voiko synnytyksessä päästä helpommalla, jos on fyysisesti hyvässä kunnossa? Esim. salilla treenannut vatsa- ja selkälihakset hyvään kuntoon ennen raskautta ja raskauden aikana niissä rajoissa mitä voi. Voiko itse vaikuttaa mitenkään siihen, onko oma synnytys 12 tuntinen täysi tuska vai muutaman tunnin lyhyempi kestettävä kokemus?
Kommentit (6)
Et oikein voi mitenkään etukäteen vaikuttaa synnytyksen kestoon tai omaan kudostyyppiisi... Liikaakaan ei kannata lihaksia treenata, joskus lihakset voi olla "liian tiukat" tai huonosti palautuvat. Liikunta ja fyysinen hyvä kunto on tietysti raskauden aikanakin vaan positiivista.
Mutta synnytyskokemukseen voit vaikuttaa paljonkin muokkaamalla omaa asennettasi positiiviseksi ja iloiseksi. Lisäksi niitä rentoutusharjoituksia kannattaa tehdä, ja kokeilla eri asentoja yms. Mutta asenne se on tärkein! Jos pelkäät, hakeudu pelkopolille.
Rentoutumistekniikat auttavat, muodostuu synnytyksestä millainen tahansa. Se auttaa myös, että tiedät mitä synnytyksessä tapahtuu ja olet perillä vaihtoehtoisista tavoista toimia, eli asiat eivät tule yllätuksenä. Moni sanoo, että synnytyksessä tilanteen tekee ahdistavaksi se, ettei jotenkin itse "paase mukaan" ja asiat vain tapahtuvat. Toki esim. synnytyksen keston arvioiminen on vaikeaa, mutta perustiedot kannattaa hallita. (Esim. oksitosiinitipalla tulee helposti voimakkaat, lähes tauottomat supistukset, mutta toisaalta synnytys etenee nopeasti ja lapsi syntyy pian.)
Itse olen pyrkinyt olemaan synnytyksessä mahdollisimman paljon pystyasennossa (istuen, seisten, kävellen), jotta lapsi laskeutuisi painovoimankin vaikutuksesta alemmas. Samoin olen pyrkinyt rentoutumaan aina supistusten aikana ja kuvitellut, miten joka supistuksella lapsi painuu alemmas ja alemmas... Synnytykset ovat olleet "helppoja ja nopeita", kaksi viimeistä ilman lääkeellistä kivunlievitystä. Joku toinen olisi tietysti voinu kokea tuon kivun ja nopeuden ahdistavanakin, paljon riippuu omasta suhtautumisestakin. Itsekin hieman pelkäsin viimeistä synnytystä ja mietin ehdinkö sairaalaan.
Se täytyy myös hyväksyä, ettet kuitenkaan itse voi määrätä synnytyksen kulkua. Jos lapsi on esim. huonossa asennossa, voi synnytyksestä tulla vaikea vaikka olisit miten hyvin valmistautunut ja silloin täytyy vain itse osata suhtautua muuttuneeseen tilanteeseen. Synnytys ei ole mikään suoritus, jossa onnistutaan tai epäonnistutaan.
Hyvä fyysinen kunto sinänsä auttaa jaksamaan synnyttäessä, mutta timmit keski/alavartalon lihakset saattavatkin yllättäen vaikeuttaa synnytystä. Esim. ratsastajilla ensisynnytys monesti hankala, kun hyvin kehittyneet lihakset pistävät vastaan.
12 tuntia ei sitä paitsi ole paljonkaan, jos ensisynnytyksestä puhutaan. Itselläni se täysi tuska kesti vuorokauden ja pelkkä ponnistusvaihekin lähes 2h.
ei hyvä kunto takaa mitään tai edes rentoutusharjoitukset, jos lapsi on jotenkin vaarassa/väärässä asennossa tms. Sitä voi joutua sektioon kärvistelyään toista vuorokautta pääsosin makuuasennossa erinäköisten piuhojen päässä.
ja lapsen sain ulos 4min ponnistuksen jälkeen =)
Olin kyllä pelännyt että miten oikein pitäisi pärjätä kun en todellakaan ole mikään urheilullinen tai muutenkaan liikkuvainen =D
Mutta äkkiä meni kunhan päästiin vauhtiin, lapsi ei vaan ensin tajunnut tulla ulos vaikka vedet meni joten käynnistettiin pari päivää vedenmenon jälkeen tipalla, tipanlaiton jälkeen meni 3h ja lapsi oli sylissä =)
Minulla on vain yksi lapsi ja synnytys oli helppo, vaikka lapsella oli kohtuullisen iso pää ja koskaan en ole ollut fyysisesti hyvässä kunnossa.