Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amputaatiosta tietävät, voisitteko auttaa?

Vierailija
22.09.2012 |

Tiedän, että amputaatio suoritetaan esim. kuolion tai onnettomuuden seurauksena. Onko muita syitä? Voiko amputaation "saada", vaikka mistään hengen kannalta tärkeästä ei olisikaan kyse?

Minun ongelmani on se, mistä olenkin täällä jo joskus kertonut. Noin vuosi sitten polvissani todettiin melko yleinen ja harmiton sairaus, joka oli kuitenkin minulla ehtinyt todella ärhäkkään vaiheeseen. Polvet ovat kuitenkin parantuneet hyvää tahtia. Ongelmana ovatkin nilkat, joita en enää nykyään kykene liikuttamaan melkein ikinä enkä ollenkaan. Kävin tutkimuksissa yksityisellä, ja siellä sanottiin vian olevan alaselässäni. Kuulemma tällaisia tapauksia tulee vastaan usein ja vaiva menee ohi itsekseen, mutta tämä on siitä huolimatta sekä inhottavaa että rajoittavaa (puhumattakaan siitä, että tätä on jo kestänyt kauemmin, mitä lääkäri sanoi vaivan yleensä kestävän). En kykene istumaan pitkiä aikoja (nilkat menevät huonommiksi) ja koska joudun käyttämään huonoja nilkkatukia, kävelen käytännössä jo jalkapöytieni päällä. Tuska on suurenmoinen, ja nilkkani ovat alkaneet venyä huolestuttavan paljon sellaiseen suuntaan, johon niiden ei kuuluisi venyä.

Vaikka jalat lääkärin mukaan parantuvatkin, niin nämä eivät kuitenkaan enää ole minun jalkani. Nämä ovat kaksi turhaa, polviin kiinni pultattua keppiä, joista saan vain kipua ja harmia. Ne eivät ole osa minua! Onko mitään mahdollisuutta saada niitä amputoitua? Voisin tietysti leikata itse irti, mutta en aio tehdä niin. Toivoisin todella, että olisi jokin keino, jonka jälkeen minua pidettäisiin vielä täysjärkisenä ihmisenä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vedota Kaisa Lekan esimerkkiin. Hän siis on tämä sairjakuvataiteilija joka on tehnyt kokonaisen albuminkin (sarjakuvakirja I am not these feet - kokeiles jos saisit sen kirjastosta!) kokemuksestaan kun halusi jalkansa amputoitavaksi koska niissä oli kipuja koko ajan, ollut lapsuudesta asti.

Jos amputaatioon päädyttäisiin sairauden vuoksi elämänlaadun parantamisen vuoksi, et joudu maksamaan kustannuksia itse (paitsi tietysti normaalit sairaalapäivämaksut) ja proteesit saat yhteiskunnan kustannuksella (omavastuu niissäkin on).

MUTTA jos tosissaan ongelma on alaselässäsi, niin silloin kyse on hermoviasta joka vaikuttaa sekä kipuhermoon että ilmeisesti myös siihen hermoon jonka kautta nilkan lihakset saavat toimintakäskynsä. Vaikka nilkat katkaistaisiin pois, niin hermon yläpää on edelleen jäljellä ja kärsii samasta ongelmasta kuin nytkin - voisit saada ihan samat kivut "haamusärkynä" kuin nytkin.

Vierailija
22/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan oikeasti mitä toivot. Oletko miettinyt miten sinun elämääsi muuttuu jalan amputointi jälkeen ja olet ehkä loppu elämän pyörätuolin vanki.

Minun äitini jalka on jouduttu amputoimaan tulehduksen takia ja oli vain kaksi vaihtoehtoa joko suostua amputointiin tai kuolee.

Meidän perheen elämä ei ikinä palautunut normaaliksi ku äidin jalka amputoitiin.

Tukea ja neuvoja ei saa mistään. Taksi korttia ei saa koska asun kuulema liian lähellä äitiä ja mitään apua ei voi saada koska tytär asuu liian lähellä.

Joten minunkin elämäni muuttui täysin ja joudun auttamaan äitiä vaikka itsekin alan olemaan jo uupunut henkisesti kun minulta vietiin vapaus elää omaa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinuna menisin yksityiselle, ota vaikka lainaa jotta pääset! Kävelykykysi voi olla täysin parannettavissa.

Treenaa myös mahdollisimman paljon ylävartaloa ja esimerkiksi selällä makoillen voit jumppailla jalkoja ilmassa, ilman että nilkat kuormittuvat pahasti. Voit aloittaa esimerkiksi nostamalla jalat kohti kattoa ja tekemällä pyöräilyliikettä. Googlaa vaikka exercises with broken ankle ja löytyy kuvallisiakin ohjeita liikkeistä, youtubesta löytyy jopa videoita. Kuuntele kehoasi ja tee vain jos kipu ei ole liian kovaa.

Lopeta välittömästi jos kipu käy sietämättömäksi.

Tsemppiä, älä menetä toivoasi!

Vierailija
24/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu. Kaikkea tehdään pyynnöstä joa maksaa itse :)

T. Kirurgi

Vierailija
25/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.minkä ikäinen olet?

Vierailija
26/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amputaatio tehdään yleensä siksi että raaja menee kuolioon eli verenkierto ei toimi.

Taidat olla aika masentunut etä ole vastinut kunnollista hoitoa.

Selän hoitoon on olemassa paljon keinoja fysioterapiasta leikkauksiin ja kuulostaa siltä että vaivaasi on väheksytty.

Siksipä sairaanhoitajana sanoisin, että ota vaan kovat keinot avuksi. Missä sitten käytkin lääkärin vastaanotolla, vaadi amputaatioita. Sinut lähetetään erikoissairaanhoitoon. Yksikään ortopedi ei terveitä jalkoja helposti sahaa irti, vaan muut keinot kokeillaan ensin. Saatat päästä selkäneurologisiin hoitoihin tai leikkaukseen ja voit saada terveet jalat takaisin.

Joskus on vähän ravisteltava järjestelmää.

Sinne vaan amputatiota vaatimaan, saattaa suut loksahtaa, mutta pidä pokkasi ja pintasi!!!

Vierailija
27/27 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka herätti henkiin 5 vuotta vanhan keskustelun? Ap varmaan jo kuollut.  Toivottavasti voi kuitenkin hyvin ja on onnellinen.