Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on hoitovapaalla mihin lapsen saa silloin tällöin hoitoon?

Vierailija
21.09.2012 |

Minä siis opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa aikuiskoulutuksen puolella eli koulua on arkisin yleensä kerran viikossa, joskus harvoin voi olla pari kertaakin.

Nyt työelämässä opiskelu on sujunut hyvin, kun olen tehnyt viikonlopputöitä ja nämä koulupäivät on sitten olleet vapaana töistä.

Mutta saan keväällä lapsen, joten täytyykö koulu lopettaa kesken??

Kevään pystyn vielä suorittamaan, mutta syksyllä en tietenkään pääse koulupäivinä kouluun ellen saa lasta johonkin hoitoon n. kerran viikossa.

Isovanhemmat on vielä töissä, joten heiltäkään ei kovin usein saa hoitoapua.

Onko tässä muuta mahdollisuutta kuin lopettaa koulu kesken tai palkata joku kallis MLL:n hoitaja niiksi päiviksi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti ensin ennen hoitovapaata enkä mielellään laittaisi lasta heti sen jälkeenkään kokopäiväiseen hoitoon.

ap

Vierailija
2/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen tukiverkoton eli meillä isovanhemmat ei edes tunne lapsiamme. Toiset eivät halua (humputtelevat, matkustavat, eivät tapaa meitä kuin kerran parissa vuodessa) ja toiset on niin moniongelmaisia etteivät pysty huolehtimaan itsestäänkään.

Muuta en ole keksinyt kuin MLL:n ja toinen vaihtoehto on ehkä (joissain paikoissa) seurakunnan välittämät hoitotytöt, nuoria teinejä.

Me emme ole käyneet kuuteen vuoteen missään ulkona kaksin ilman lapsia koska meillä ei hoitajia ole, ja näitä MLL tätejä on käytetty sellaisissa pakkoraoissa että esim. yksi lapsi joutuu sairaalaan, muut kotona, puolison pakko olla töissä --> kuka hoitaa ne kotona olevat lapset. Mutta MLL ei aina toimi jos varoaika on lyhyt. Lisäksi yön yli reissuja ei tehdä sitten ikinä nyt eikä jatkossa koska MLL tytöille ei uskalla jättää yön yli.

Mutta ap, sinulla hoidon tarve on tiedossa etukäteen hyvissä ajoin ja säännöllisesti joten kysy joko MLL, tai laita mol.fi -sivuille ilmoitus (tällöin joudut toki maksamaan ne työnantajamaksut samalla lailla) tai sitten lappu oppilaitoksen seinälle jossa etsit vakihoitajaa.

MLL maksaa noin 12e/h sivukuluineen kaikkineen, ja alkuun sivukuluja ei edes mene, muistelen että 3000e asti ei tarvinnut vielä maksaa sivukuluja. Ei ole siis todellakaan kallis.

Hoivapalveluyritykset (=firmat) laskuttavat noin 35e/h. SE on sitten jo kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen tämä, joka ei varmaankaan onnistu...

Mutta voisiko isä olla osittaisella hoitovapaalla niin, että tekisi 4-päiväistä työviikkoa?

Mutta ei varmaankaan voi, jos minä kerran olen samaan aikaan kokoaikaisesti äitiyslomalla tai hoitovapaalla...

ap

Vierailija
4/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne nyt, vauva ihan pieni ja koulua olis. Käytännössä koulu on laitettava nyt tauolle. Syy: näin pienen kanssa en pysty tekemään mitään etätehtäviä kotona, nettiluentojenkaan seuraaminen ei onnistu, koska vauva syö päivisin 1-2 tunnin välein, on paljon hereillä ja itkee illat. Kokonaiseksi päiväksi voin kotoa poistua ehkä hyvällä säkällä ens keväänä, jos vatsavaivat helpottaa.

Et joudu lopettamaan kesken, vaan pidät tauon. Aikuisopiskelijoilla on yleensä jo valmiiksi pidemmät opinto-oikeudet, ja pyytämällä saa lisää.

Multa meni viime kevätkin penkin alle, olin töiden jälkeen niin väsynyt ja kipeä, että taas jäi etätehtävät tekemättä (kokopäivätyö). Rästejä on jo sieltäkin siis. Toivoin, että vauvan kanssa olis helpompaa, mutta ne haaveet karisi kyllä äkkiä. Mä en tuu olemaan sellanen äiti, joka vääntää vaikka gradun äitiyslomalla.

Vierailija
5/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla voivat olla isä ja äiti molemmat mutta ERI AIKOINA, ei koskaan samanaikaisesti päällekkäin. Eli jos olet itse kokoaikahoitovapaalla, ei isä saa olla samaan aikaan. Mutta sen sijaan niin saa olla (esim. meillä oli tämä kuvio käytössä) että isä on hoitovapaalla esim MA ja TI, ja töissä loppuviikon, ja loppuviikon ajan eli KE-PE sitten äiti on hoitovapaalla.

Työnantaja vaatii tarkat selvitykset työajoista ja päivistä, eli ei onnistu siis samanaikaisesti.

Hoitovapaata ei voi pitää myöskään "osa-aikaisesti" ellet ole töissä. Eli siis voit lyhentää työaikaa työssä ollessasi, mutta et voi lyhentää hoitovapaata hoitovapaalla ollessasi.

Palkaton vapaa puolisolle on toki sitten mahdollista mutta tekee isohkon loven palkkaan. Halvempaa on palkata se MLL täti tai sitten opiskelija. Meilläpäin sellaisille n- 18v opiskelijoille maksetaan jotain 8-9e tunti käteen. Ei ole kovin kallista.

Vierailija
6/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin lähipäiväkodista että onnistuisiko hoito kerran viikossa.

t. Lastentarhanope

Vierailija
7/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selitä tilanne. Saattaa hyvinkin järjestyä tilapäinen hoitopaikka esim. päiväkodista.

Vierailija
8/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluaisit siis nauttia äitiyspäivärahaa tai kotihoidontukea? Ja saada lapsen halpaan hoitoon?

Jos teillä on kaksi lasta, on periaatteessa mahdollista, että isä jää osittaiselle hoitovapaalle toisesta lapsesta, kun itse olet vanhempainvapaalla vauvasta.

Kotihoidontuki on vaihtoehtoinen kunnalliselle päivähoidolle. MUTTA: kun laitat lapsesi yksityiseen hoitoon, voit saada pienestä lapsesta sekä kotihoidontuen että yksityisenhoidontuen, jolla voit kustantaa sitä hoitoa. Ota asioista selvää, kysy KELAsta, kun rahaa selvästi haluat.

Vierailija
9/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sieltä työpaikalta opintovapaalla, älä hoitovapaalla. Jos täytät ehdot, saat aikuiskoulutustukeakin. Ja isä voi hyvin olla osittaisella hoitovapaalla.

Vierailija
10/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin lähipäiväkodista että onnistuisiko hoito kerran viikossa.

t. Lastentarhanope

otetaanko siis vauvoja hoitoon vaikkaa kerran viikossa todella? Luulin aina, että vasta vanhememainloman jälkeen...

A, joko laitat hommat tauolle tai hommaat hoitajan.

Vierailija
11/11 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi laitaa 10päivää kuussa sopimuksella=)