1-vuotias ei juo... stressaa niin perkeleesti....
ei siis yhtään mitään, eikä yhtään mistään. Tätä nyt on jatkunut reilut 4 viikkoa. Juo ihan pikkuhörppyjä ruokailuilla ja ruokailujen välissä ehkä pari kertaa käväsee nokkamukilla.... Kunnon pissavaippoja tulee 1-2 päivässä... nekin sen ansiosta, että teen kovin nestepitoista ruokaa. Neuvolasta kysyin ja sanoivat, että kun ei kerran voi pakottaa juomaan niin pitää juotavaa tarjolla koko ajan (niinkuin olen tosiaan tehnyt) ja riittää kun tulee edes yksi kunnon pissavaippa.
Virkeä on ja leikkii ja riehuu, mutta nukkuu kyllä tavallista enemmän. Kädet on myös tosi kylmät (jonka joskus luin yhdistettävän nestehukkaan)vaikka kuinka paljon päällä, ei ole ennen olleet.
Tiedän, että pitäisi luottaa siihen, että poika tietää itse paljonko juo, mutta en voi sille mitään, että tämä alkaa käydä tosi voimille kun koko ajan pelkään, että kohta sattuu jotain kun toinen ei juo. :'( onko kellään muulla huonosti juovia lapsia?
Kommentit (13)
mutta mitä jos kokeilisit joisiko jotain muuta kuin vettä tai maitoa? Siis mitä jos antaisit kokeeksi laimeaa kotimehua/tuoremehua/smoothieta? Minä olisin enemmän huolissaan nestehukasta kuin siitä, että mehut on epäterveellisiä. Siis tekisin tämän ainakin kokeeksi, jotta näkisin johtuuko juomattomuus siitä, ettei pidä mukin sisällöstä.
Terv. Neljän lapsen äiti.
eikä tosiaan mistään mukista .... nokkamuki on ainut mistä menee edes nuo pienet määrät. :(
mieluista juotavaa kokeiluun! Olisin minäkin hermona, jos tulisi 1 tai 2 pissavaippaa päivän aikana. Tuo voi olla normaalia kaameassa ripulissa tms. mutta ei terveelle lapselle. Nyt todellakin kannattaisi kokeilla kivanmakuisia mehuja, Valion HeViä, smoothieita, että saa nestetasapainon kuntoon.
Ei juonut juurikaan mitään ja mä stressasin. Silloin oli vielä kesä ja ne kamalat helteet. Ostettiin niitä pieniä pillimehuja ja annettiin kouraan. Kas kummaa kun maistui! Pillistä oli niin kiva imeä, että lopulta se litki niitä ihan huvikseen.
tuttipullosta, vai oliko rinnalla siihen saakka? Meillä 1,5v. juo vielä pullosta pari kolme kertaa päivässä, just siksi että saisi tarpeeksi nestettä. Kokeile pillimehua (niitä on täysmehujakin, smoothieita jne), meidän pienin oppi melko pian kun oli täyttänyt 1v. Kätevä retkillä tms.
Kaupat on täynnä nyt noita smoothieita ja muita ihan suht terveellisiäkin mehujuomia, kokeile niitä tai sitten teet itse. Kokeile myös melonia, kurkkua jne. vesipitoisia herkkuja.
kun on maitoallergikko. ja kun makeasta ei tosiaan tykkää. Ja kyllä minä sen tiedän, että kaksi pissavaippaa on vähän, mutta mitä ihmettä tässä voin tehdä kun neuvolasta sanotaan, että ok niin kauan kuin lapselta tulee edes vähän pissaa ja lääkäri sanoo, että seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä jos oikeasti väsähtää...
ei suostu juomaan tuttipullosta, ei pillimukista, ei lasista, ei muovimukista, vain nokkamukista.
maidosta on ainakin ennen kovasti tykännyt, vettä juonut myös. mehuja ei ikinä, sylkee pois, ei ole ikinä tykännyt hedelmäsoseistakaan.
Suostuuko syömään mehujäätä kai kiisseliä?
Maistuisiko kaakao?
Mun pojat tykkää juoda helteellä limsapullosta vettä siis suoraan pullosta. Munkin lapsella on tosi usein kylmät kädet, mutta se ei johdu juomisesta. Tarkkaile alkaako nukkua vielä enemmään voi olla merkki jostain sairaudesta nuo oireet myös.
kun on maitoallergikko. ja kun makeasta ei tosiaan tykkää. Ja kyllä minä sen tiedän, että kaksi pissavaippaa on vähän, mutta mitä ihmettä tässä voin tehdä kun neuvolasta sanotaan, että ok niin kauan kuin lapselta tulee edes vähän pissaa ja lääkäri sanoo, että seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä jos oikeasti väsähtää...
ja kaupasta löytää vaikka mitä kivoja juomia. Lapsi on jo 1v. joten melkein kaikki käy. Valion HeVi esimerkiksi on maidoton (tuon joku mainitsikin), sitten myös sellainen kaurasmoothie, ja ihan nuo normipillimehut (joko sokeroidut tai sitten sellaiset täysmehut). Missä kaupan "jutskissa" sinusta on maitoa? Ei smoothieissa yleensä ole maitoa, ja senhän voit helposti tarkistaa purkin kyljestä.
lusikalla tai nokkiksesta? Ja just noita smoothieita tms. Löytyy vaikka mitä joissa ei oo maitoa, aika moni on maitoallergikko nykyisin, ja sen ovat valmistajatkin ottaneet huomioon. Älä jämähdä sinne lastenruokahyllyille, yksivuotiaalle voi tosiaan antaa jo melkein mitä vain normaalia kaupasta löytyvää.
Mitä juotte ? maitoa ja vettäkö. Ehkä joskus olisi hyvä antaa vähän laimeeta mehua tai jos ei sitä niin tehkää juomisesta hauskaa. Pillillä mukista, Juomapullosta (sellainen urheilujuomapullo) Pillillä limupullosta, laittakaa jääpaloja ihmeteltäväksi tms.