Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyspakkaus rahana, mitä hankin vauvalle?

Vierailija
21.09.2012 |

Aion ottaa äitiyspakkauksen rahana koska haluan mieleisiäni vaatteita/tuotteita vauvalle.

Mitä kaikkea kannattaa ostaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkohaalari, makuupussi, bodeja, puolipotkareita, unihaalareita, pipo, hanskat, töppöset, lakanat, kynsisakset, paljon harsoja, tutteja, tuttipulloja, rintapumppu, korviketta, vaippoja...

Mulla itelläni kävi niin, että otin rahana, ja kun vauva syntyikin yli 2 kk etuajassa, raha sattui tulemaan samana päivänä kun pääsin itse sairaalasta. Suoraan sairaalasta ajoin sektiohaavoineni kauppaan ostamaan kunnon sähköisen rintapumpun, sattui maksamaan saman verran kuin äitiysavustus. Sitten sainkin pumpattua vauvalle maidot usean kuukauden ajan kun hän oli sairaalassa.

Vierailija
2/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sillä rahamäärällä saa murto-osaakaan kaikesta mitä laatikossa on tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyteyt vaatteet kelpaa, saa sillä äitiysavustuksella niitä aikamoisen pinon ja vielä muutamia uusiakin. Voit katsoa Kelan sivuilta mitä pakkaukseen kuuluu ja sen pohjalta miettiä, mitä itse hankkisit.

Vähän OT, mutta korviketta en ainakaan hankkisi varastoon varmuuden vuoksi, jos suunnitelmissa on pyrkiä täysimetykseen ellei kaupaan oo ihan mahdottoman pitkä matka. Sillä hetkellä, kun imetyksessä on alkuhankaluuksia ja vauva huutaa yöllä, saatat tahtomattasi sortua avaamaan korviketetran aikaisemmin kuin oikeastaan haluaisit.

Vierailija
4/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 6 potkupukua

- 4 potkuhousut

- 2 pyjamaa

- 2-3 college paitaa/jakkua, pitkiä että vauvan selkä pysyy lämpimänä

- 2 pitkähihaista t-paitaa

- 6 paria sukkia

- 4 isoa harsoa

- 1 myssy

- 1 vaippapaketti (kertiksiä ilmeisesti, kestoista en tiedä miten niitä kannattaa varata)

- 10 harsovaippaa (pukluliinoja)

- 2 alus-, ja päällyslakanaa

- 1 vauvan peitto (itse suosittelen unipusseja joita voi olla 2-3)

- 1 puuvillainen kylpypyyhe

+ syys/talvivauvoille

- fleeceasu, talvipuku tai makuupussi

- villamyssy

- lapaset ja lämpimät sukat

- Lämpöpussi vaunuihin

Sitten tuossa listassa oli pitkä litannia kaikkea hoitopöydästä pumpulipuikkoihin, mutta en jaksa niitä listata.

No järkeä saa käyttää noissa että mitä kaikkea haluaa ostaa. Itse suosittelen ottamaan vauvan vaatteita tutuilta ja muilta vastaan jos he sellaisia tarjoavat. Vaikka sitä haluaakin pukea lapsensa kuten itse haluaa, niin jos vauva sattuu olemaan vaikka kova pulauttelija niin vaatteita saa vaihtaa tosi usein päivän aikana. Ja siinä vaiheessa kun vaihdat pukluisia/kakkaisia/muutenvain todella likaisia vaatteita kymmenennettä kertaa päivän aikana, voin kertoa olet vain tyytyväinen kun vauvalla on vaatteita.

Vierailija
5/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä meille ainakaan juurikaan turhia tavaroita ollut, ostat sitten mieleisiäsi kaikki, mutta varaudu pulittamaan aika hyvä summa äitiysavustuksen lisäksi.

Ihan pienissä vaatteissa kietaisumallit olivat mielestäni helpoimpia käytössä. Ja vetoketjulliset haalarit on näppärämpiä kuin nepparilliset.

Vierailija
6/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bodyistä kätevimpiä ovat mielestäni kietaisumalliset. Ihan pienen päätä on vaikea pujottaa kaula-aukosta, joten nuo helpottaa pukemista. Lisäksi olen tykännyt terällisistä potkareista ja puolipotkareista. Ainakaan esikoisella ei pysyneet sukat yhtään jaloissa, joten terättömiä housuja pidettiin tosi vähän.

Vauvanvaatteita kannattaa ostaa kirpparilta. Body joka maksaa kaupassa 15-20 € maksaa kirpparilla 1-2 €. Eikä ne mene miksikään, kun vauva kasvaa niin nopeasti.

Mitäs muuta. Talvihaalarin tarvit jos haluat vaunukävelyillä käydä tai nukuttaa vaunuihin. Ja ulos puettavat tossut ja lapaset (näitäkin siitä samasta vanukankaasta kuin haalari). Kunnon lämmin lakki ja aluslakki.

Makuupussi. Kannattaa melkein ostaa kirpparilta pakkauksen makuupussi. Se on kätevin vaunuissa, sinne mahtuu alle toppapuku ja välipuku. Niin tosiaan välipuvun tarvitset myös. Villa on siinä hyvää. Sen saa parhaiten joltain käsityönystävältä. Kaupasta ei oikein löydy kuin tekokuituisia tai fleeceä.

Vierailija
7/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuupussi. Kannattaa melkein ostaa kirpparilta pakkauksen makuupussi. Se on kätevin vaunuissa, sinne mahtuu alle toppapuku ja välipuku. Niin tosiaan välipuvun tarvitset myös. Villa on siinä hyvää. Sen saa parhaiten joltain käsityönystävältä. Kaupasta ei oikein löydy kuin tekokuituisia tai fleeceä.

Lämpöpussi on siinämielessä (omasta mielestäni) parempi että siinä on vaunujen rattaille tarkoitettuihin viisipistevöihin sopivat kolot. Ja jos ei löydä sopivaa makuupussia niin paksu peitto, tuplaleece peitto tms. käy myös vaunuihin.

Äitiyspakkauksessa oli joskus Janus merkkinen merinovillainen väliasu. Kannattaa etsiä sellainen, menee nimittäin syksyllä/keväällä hyvin vaunuissa niin että laittaa sen väliasun sisävaatteiden päälle ja sitten vain vaunuihin makuupussiin/peittoihin.

Vierailija
8/8 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä on apua :)