eivätkö ihmiset oikeasti tajua, mistä tässä on kyse?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288501163431.html?pos=ok-nln
Eihän kyse ole sukupuolettomuudesta eikä perusteluksi voi riittää "ei meidän tytön syntymäpäivillä koskaan ole ollut poikia".
Kyse on siitä, että mainonnan pitäisi olla sukupuoletonta.
Jos yksi pieni tyttö haluaakin ne merirosvosynttärit niin jokainen voi varmasti kuvitella, mikä meteli siitä syntyy lapsiporukassa "nää on poikien synttärit" jos kerran synttärit on jo mainonnassa lokeroitu poikien/tyttöjen.
Miksi ihmeessä mainonnassa pitää korostaa tyttöjen/poikien ja lokeroida asia valmiiksi, tästä maasta kun löytyy paljon tyttöjä, jotka haluavat merirosvosynttärit/autosynttärit.
Sukupuolettoman kasvatuksen ja vanhojen roolimallien opettamisen välillä on paljon muutakin...
Kommentit (11)
tehdä vain yksi synttärikategoria eikä tällaista osin keinotekoista jakoa.
mun mielestäni tiimarin mainonassa ei ollut mitään häikkää.
Luulisi että on tärkeämpiäkin asioita mietittävänä
Mikä sinulle on lapsen synttäreitten aikaan tärkeämpää kuin lapsen (sukupuolinen) identiteetti ja asema kavereiden keskuudessa?
Pitääkö nykyisin lajitella lapset tyttö- ja poikaporukoihin ja järjestää eri sukupuolille sopivat prinsessa- tai merirosvosynttärit alle kouluikäisille? Oma lapseni oli ihan tyytyväinen siinä porukassa, jossa oli ainoa oman sukupuolensa edustaja niin päivähoidossa kuin alakoulussa.
Terveisin nimim. Tyttärelle merirosvosynttärit järjestänyt.
Ei meidänkään pojat prinsessajutuista innostu, mutta ehkä joku tykkäis. Tämänkaltainen mainonta kasvattaa pohjaa kiusaamiselle.
Siis on nyt aivan ÄLYTÖNTÄ jakaa asiat sen mukaan, onko lapsella pimppi vai pippeli, tässäkin tapauksessa on helvetin helppoa jakaa asiat prinsessaan ja merirosvoon.
Puhumattakaan siitä kohkaamisesta, että pojille on tietyt värit ja tytöille tietyt :-/
Siis esim. huulipunia pitäisi mainostaa miehetkin huomioiden?
Sukupuolettoman kasvatuksen ja vanhojen roolimallien opettamisen välillä on paljon muutakin...
Ja jospa annettaisiin vanhempien tehdä itse arvionsa. Ei mainoksia tarvitse sokeasti totella, eivät ne mitään elämänohjeita anna vaan yrittävät myydä tuotteita. Joku ostaa, joku ei.
Itse en tykkää noin selvästi sukupuolittuneesta mainonnasta, etenkään lasten kohdalla, mutta vedän siitä omat johtopäätökseni ja äänestän lompakollani.
Enemmän ärsyttää asenne, että tyttöjen pitäisi olla kuin poikia tullakseen hyväksytyiksi.
Mä en ihan oikeasti usko, että ne _lapset_ välittää tuosta mainonnasta lainkaan, aikuiset ne tästä vaan melskaa.
Siis esim. huulipunia pitäisi mainostaa miehetkin huomioiden?
Ja jospa annettaisiin vanhempien tehdä itse arvionsa. Ei mainoksia tarvitse sokeasti totella, eivät ne mitään elämänohjeita anna vaan yrittävät myydä tuotteita. Joku ostaa, joku ei. Itse en tykkää noin selvästi sukupuolittuneesta mainonnasta, etenkään lasten kohdalla, mutta vedän siitä omat johtopäätökseni ja äänestän lompakollani. Enemmän ärsyttää asenne, että tyttöjen pitäisi olla kuin poikia tullakseen hyväksytyiksi.
Ja päättävät lompakollaan, kyllä. Mutta sitten tulee Jani-Petteri, jolle vanhemmat ovat opettaneet ja pitäneet aivan hyväksyttävänä, että Jani-Petterille ei TODELLAKAAN pueta pinkkiä koska se on ihan ämmien juttu ja Jani-Petteri ei todellakaan voi osallistua prinsessakesteihin. Sit J-P huomaa, että Nico-Petterillä on prinsessapenaali. J-P nostaa metakan ja haukkuu Nico-Petterin neidiksi, koska J-P:llä on varma ja vankka asenne.
ylipäätään "molemmille sopivia" teemoja löytyy ihan liian vähän. Ja nyt en puhu siitä, että tyttö voisi järjestää Autot-synttärit tai poika Hello Kitty -synttärit, vaan siitä, että olisi jotain näitten kategorioitten välillä.
Nyt ennakko-oletus tuntuu olevan, että tytön synttäreille tulee vain tyttöjä ja pojan synttäreille poikia. Tai että tytöt kategorisesti aina pitäisivät niistä prinsessoista ja hello kittyistä, ja pojat taas hämähäkkimiehistä ja autoista.
Millä teemalla järjestetään synttärit, joille tulee sekä tyttöjä että poikia? Tai millä teemalla järjestetään synttärit, jos pojalle ei löydy "poikien kategoriasta" kivaa teemaa, tai vastaavasti tytölle? Ei aina tarvitsi mennä sitten sinne toiseen äärilaitaan...
Kyllä minä tiedän yhden pienen pojan joka halusi ja sai prinsessasynttärit.
Ja monen monta pientä tyttöä jolla on vastaavasti ollut spiderman- tai puuhapeteteemaiset synttärit.
Vanhemmathan ne näistä vääristä synttäreistä helpoiten kauhistuu. Siinä sivussa sitten lapsetkin oppivat että siinä on jotain väärää.
vähänkö te meuhkaatte taas tyhjästä
Luulisi että on tärkeämpiäkin asioita mietittävänä