Imetys ja tupakointi
Imetys ja tupakointi
Vauvan imettäminen on monin tavoin lapsen edun mukaista. Rintamaidosta vauva saa monenlaisia tarvitsemiaan vasta-aineita. Imettämisestä luovutaan erilaisin syin ja yksi näistä saattaa olla tupakointi. Suositeltavaa on, että äiti ei käyttäisi tupakkatuotteita tai nikotiinivalmisteita, mutta lopettaminen ei välttämättä ole kovinkaan helppoa. Mikäli äiti ei pysty olemaan tupakoimatta, niin onko imetyksen edut silti suuremmat kuin tupakoinnin haitat?
Oletko sinä tupakoinut imettämisen aikana tai lopettanut polttamisen kokonaan imetyksen vuoksi? Tulisiko isän olla polttamatta myös imetysaikana?
Olet tervetullut jakamaan kokemuksia ja ajatuksia imetysajan tupakoinnista ja tupakoimattomuudesta.
Keskustelussa mukana Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Petri ja vieraana Johanna Smoke Free – hankkeesta.
Kommentit (3)
Mä en ole vielä raskaana, enkä tiedä haluanko ollakaan. Oon vaan miettinyt semmoista, että kun mä tällä hetkellä poltan, niin voiko se vaikuttaa jotenkin lapseen, siis tulevaisuudessa. Siis miten se, että oon joskus polttanut mutta kuitenkin lopettanut vaikuttaisi lapseen?
Hyvä kysymys. Tupakointi voi heikentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta, joten tupakointi kannattaa lopettaa ajoissa ennen kuin haluat tulla raskaaksi. En löytänyt tietoa tupakoinnin haittojen "perityvyydestä".
Mä en ole vielä raskaana, enkä tiedä haluanko ollakaan. Oon vaan miettinyt semmoista, että kun mä tällä hetkellä poltan, niin voiko se vaikuttaa jotenkin lapseen, siis tulevaisuudessa. Siis miten se, että oon joskus polttanut mutta kuitenkin lopettanut vaikuttaisi lapseen?