A-studiossa ehkäisykiellosta
Eilen haastateltiin kahta vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä eronnutta henkilöä televisiossa. Aiheena oli liikkeen ehkäisykielto. He arvostelovat sitä ankarasti.
Onko niin että jos lestadiolainen ei halua suurperhettä, hänen on jätettävä paikkansa siinä yhteisössä?
Olisiko paikalla joku lestadiolainen joka voisi selventää asiaa?
Kommentit (7)
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta kyllä minä ainakin olen vl vaikka tällä hetkellä ehkäisen. Meillä on kolme lasta ja enempää en nyt jaksa. Tämän voin kertoa jos joku tulee kysymään mutta eipä ole kukaan tullut.
Eikö se ole aika ristiriitaista ja kaksinaamaistakin että on vl mutta ehkäisee. Miten omatunto sen kestää?
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta kyllä minä ainakin olen vl vaikka tällä hetkellä ehkäisen. Meillä on kolme lasta ja enempää en nyt jaksa. Tämän voin kertoa jos joku tulee kysymään mutta eipä ole kukaan tullut.
Eikö se ole aika ristiriitaista ja kaksinaamaistakin että on vl mutta ehkäisee. Miten omatunto sen kestää?
TÄmä nainenhan tuntee itsensä ja omat rajansa, hänellä on myös täysi oikeus päättää omasta ruumiistaan. Tällöin omatuntokin kestää asian.
Olen itsekin syntynyt ja kasvanut vl-liikkeeseen, mutta suhtautumiseni siihen on ollut jo vuosikausia hyvin ristiriitainen ja hankala.
Ehkäisen myöskin, ja jätän ehkäisyn pois kun tiedän, milloin haluan kolmannen lapsen. Vielä en tiedä. Mistään mitään.
... käsittääkseni toinen haastatelluista kuului edelleen liikkeeseen (nainen). Ainakin näytti siltä ja puhui niin. Mies sen sijaan oli jättänyt liikkeen.
Jos lestadiolainen ei halua suurperhettä, hän melko usein jättää sen hankkimatta kaikessa hiljaisuudessa TAI hankkii sen vasten tahtoaan TAI lähtee pois liikkeestä. Ensimmäinen vaihtoehto yleistyy melko kovaa vauhtia. Sen voin nuorena vl-liikkeeseen kuuluvana kertoa.
Tämä ehkäisyasia on saanut aika paljon liikehdintää pinnan alla ja on hyvä että siitä puhutaan. Moni nainen kärsii kokiessaan itsemäärämisoikeutensa uupuvan.
Mutta on ihan oikeasti tärkeä muistaa, että vl liikkeeseen kuuluu HYVIN paljon perheitä, jotka ihan vapaaehtoisesti, omatahtoisesti haluavat ja saavat ison perheen. Tämä keskustelu onkin lähinnä periaattellisista syistä tärkeää.
Se on tärkeää myös siksi, että yhteisön sisällä heikommassa asemassa olevien naisten asema paranisi. Vahvat naiset pärjäävät ja osaavat tehdä itse valintoja, heikossa asemassa olevat, esimerkiksi huonosti koulutetut, suurperheen myötä ehkä syrjäytyneetkin naiset, joista joku saattaa kärsiä tilanteesta voi saada voimia tällaisesta julkisesta, yhteiskunnallisesta keskustelusta.
ehkäisyasia on saanut aika paljon liikehdintää pinnan alla ja on hyvä että siitä puhutaan. Moni nainen kärsii kokiessaan itsemäärämisoikeutensa uupuvan. Mutta on ihan oikeasti tärkeä muistaa, että vl liikkeeseen kuuluu HYVIN paljon perheitä, jotka ihan vapaaehtoisesti, omatahtoisesti haluavat ja saavat ison perheen. Tämä keskustelu onkin lähinnä periaattellisista syistä tärkeää. Se on tärkeää myös siksi, että yhteisön sisällä heikommassa asemassa olevien naisten asema paranisi. Vahvat naiset pärjäävät ja osaavat tehdä itse valintoja, heikossa asemassa olevat, esimerkiksi huonosti koulutetut, suurperheen myötä ehkä syrjäytyneetkin naiset, joista joku saattaa kärsiä tilanteesta voi saada voimia tällaisesta julkisesta, yhteiskunnallisesta keskustelusta.
Mutta riittääkö se että on "yhteiskunnallista keskustelua"?
Eikö liikkeen säntöjen janiitä heikoimpia naisia alistavien rakenteiden kuuluisi muuttua?
Jos näin ei tapahdu, keskustelu on turhaa löpinää.
Miksi se olisi ristiriitaista tai kaksinaamaista tässä tapauksessa?
Jos puhuu yhtä ja tekee toista, sitä nimitetään kaksinaamaiseksi eli kaksinaismoralistiseksi tai tekopyhäksi toiminnaksi.
Eli kun antaa ulospäin ymmärtää että pitää ehkäisykieltoa oikeana raamatunmukaisena vaatimuksena joka velvoittaa muita uskovaisia mutta ei itseä.
Areenassa
http://areena.yle.fi/tv/1680497