Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

psykiatrin erikoislääkäri-tietääkö se kaikki terapiat jne.

Vierailija
20.09.2012 |

Kävin psykiatrilla kaksi kertaa ja mulla on tosi vaikeita juttuja ja nyt mietin tietääkö se edes mikä mua vois auttaa.

Sanoi yhden kerran "kyllä ne sieltä tulee", mun asioista. Kun ei ole juuri tullut, asiat ovat vaikeita.

Tietääkö tavalliset psykiatrit kaikista terapioista ja mitä ihminen voi tarvita?

Sain Kelalta tietää hoitosuhde lääkäriin oltava koko ajan eli tämän saman kanssa pitäisi nyt asioida vuosia.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri ei välttämättä ole psykoterapeutti ollenkaan, vaan voi olla keskittynyt mielen ongelmien lääkehoitoon lähinnä. Miten tässä sun tilanteessa, onko psykiatrisi siis terapeutti ja olet aloittanut nimenomaan terapian hänen kanssaan? Vai oletko muuten vaan käynyt psykiatrilla?

Terapioiden suhteen, olettaen että psykiatrisi on myös psykoterapeutti, niin tuo on vaikea kysymys tuo "tietääkö tavalliset psykiatrit kaikista terapioista". Eiköhän he yleensä terapiamuodot tunne jopa vaikka eivät olisi terapeutteja, mutta yleensä yksi terapeutti itse edustaa vain yhtä terapiasuuntausta ja yleensä sitten sitä aina suosittelee. Esim. analyyttisen terapian kannattaja harvoin sanoo kellekään että sulle riittäisi varmaan kognitiivinen lyhytterapia tai toisinpäin.

Ja ne psykiatrit, jotka eivät ole terapeutteja, joskus jopa halveksivat terapian arvoa. Itse kun aikanaan hain apua masennukseen, odotin saavani psykiatrilta nimenomaan psyykkistä, keskustelu tms apua, mutta ko. psykiatri jolle menin olikin sitä mieltä että ei tässä höpinät auta kun on häikkää aivokemiassa niin se tasapaino-ongelma pitää vaan korjata lääkkeellä ja sillä selvä.

Vierailija
2/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk hoitosuhde riittää, sitten B-lausunto terapian tarpeesta Kelaan ja sillä siisti. Sen jälkeen riittää kun vuodeksi eteenpäin käyt psykiatrilla hakemassa uuden B-lausunnon. Mene toiselle psykiatrille jos tuo ei tuottanut tulosta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301204150015KM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutin joudut siis tosin etsimään itse, mutta psykiatrilta voi pyytää listan paikkakuntasi terapeuteista, ei kannata hommata terapeuttia kovin kaukaa koska kulut nousevat silloin isommiksi ja hoito voi käydä raskaaksi. Kaikkia matkakuluja ei korvata. Sinun pitää itse ilmaista selkeä halusi psykoterapiaan ja pyytää että lääkäri kirjoittaa puoltavan lausunnon. Nykyään korvauksen saaminen on paljon helpompaa, terapeutin löytäminen voi olla vähän hankalampaa koska heillä on nyt paljon asiakkaita.

Vierailija
4/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se terapeuttikin kyllä.

Mutta mulla on pahoja traumoja ja se ei välttämättä käsitä minkälaista tämä elämä on ollut.

Sen kai pitäis arvoida hoitoa...Kelasta sanottiin.

Tuttavani suositteli tätä ja nyt kaduttaa.

Ystävällinen ja empaattinen on tosin.

Lääkäreissä on ilmeisesti näitä lääkkeiden tuputtajia, olen kerran tavannut sellaisen ja se

oli mahdoton tapaus.

Ei edes kysynyt mitä mulle on tapahtunut.

Vierailija
5/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrit on pahimmanluoka kemistejä, he uskovat että kaikki on kiinni vain kemiasta, ja lääkkeillä korjataan. Psykiatreilla ei juurikaan ole traumakoulutusta, joten heillä ei ole tietoa eikä taitoa kohdata traumaattista henkilöä, eikä näin ollen pysty auttamaan. Jotkut psykiatrit saattavat ymmärtää, että terapiasta olisi apua, etsi sellainen.

Vierailija
6/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrit on pahimmanluoka kemistejä, he uskovat että kaikki on kiinni vain kemiasta, ja lääkkeillä korjataan. Psykiatreilla ei juurikaan ole traumakoulutusta, joten heillä ei ole tietoa eikä taitoa kohdata traumaattista henkilöä, eikä näin ollen pysty auttamaan. Jotkut psykiatrit saattavat ymmärtää, että terapiasta olisi apua, etsi sellainen.

Joo, se ymmärtää mutta ei tarpeeksi. Piti mennä traumoihin erikoistuneelle, mutta tuttava suositteli ja painosti tälle menemään...

Pitäis aina tehdä oman ajatuksen mukaan kaikki

eikä toisten mukaan.

Pelkään ettei se osaa suositella mikä mua auttaisi, koska taustani on epätavallinen.

Sen tiedän että tavalliset keskusteluterapiat eivät auta.

Vierailija
7/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioit terveyskeskuksessa ja pyydät sitä kautta lähetteen psykiatrian polille. Näin mun asiat eteni. Minullakin traumaattinen tausta. Julkisella puolella olen saanut erittäin hyvin apua. Ja nyt käynyt yli vuoden kognitiivisessa psykoterapiassa.

Vierailija
8/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioit terveyskeskuksessa ja pyydät sitä kautta lähetteen psykiatrian polille. Näin mun asiat eteni. Minullakin traumaattinen tausta. Julkisella puolella olen saanut erittäin hyvin apua. Ja nyt käynyt yli vuoden kognitiivisessa psykoterapiassa.

Mä kävin kerran ja pyysin lähetettä. Mitään ei tapahtunut. En uskaltanut kertoa kaikkea..

Vierailija
9/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkohan se on kertoa että saa hoitoa. Ei apua saa kipuunkaan jos ei kerro, mikä paikka on kipeänä ja miksi. Nyt uudestaan liikkeelle. Ne eivät ole ajatustenlukijoita, nuo lääkärit. Nyt psyykkaat itsesi uudestaan. Kyllä ne on kuullu jo kaiken maan ja taivaan väliltä, noi lekurit. Maailma on kummallisempi paikka kuin luulet.

Vierailija
10/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkohan se on kertoa että saa hoitoa. Ei apua saa kipuunkaan jos ei kerro, mikä paikka on kipeänä ja miksi. Nyt uudestaan liikkeelle. Ne eivät ole ajatustenlukijoita, nuo lääkärit. Nyt psyykkaat itsesi uudestaan. Kyllä ne on kuullu jo kaiken maan ja taivaan väliltä, noi lekurit. Maailma on kummallisempi paikka kuin luulet.

En uskaltanut, asiat on niin kauheita ja toinen syy on se että kaikki jää siihen koneelle näkyviin mitä kerron.

Ja olen yh.

Sanoin kyllä että mulla on traumaattisia tapahtumia taustalla.

Vierailija
11/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä juttuja saa katsoa vain se lääkäri. Psykiatrian puolen tekstit eivät näy missään muualla kuin siellä. Oikeasti, turhat pelot estää sua saamasta apua. Ota joku mukaan vastaanotolle jos se helpottais, ja kerro tuostakin pelostasi, ihmisiä ne lääkäritkin on, monet ihan myötätuntoisia ja lämpimiä ihmisiä. Voit sanoa että tuntuu ettet pysty edes kertomaan niistä asioista, että pelkäät, ja että et enää kestä tilannettasi.

Vierailija
12/12 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat olla hyvä apu jonkun terapian rinnalla. Mä uskon ryhmäterapiaan, siihen et ihmiset valvotusti auttavat toisiaan. Jossain jakkaralla voi istua 10 vuotta märisemässä tuskaansa, mutta ei se poistu välttämättä mihinkään. Hyvä, luotettava ryhmäterapia korjaa paljon ja nopeasti. Yleensä ihminen on mennyt rikki johtuen toisten ihmisten teoista, ja myös korjaantuu toisten ihmisen aulla. Joku korkeakoulutettu analyysi-ihminen suljetussa huoneessa ei useinkaan paljon auta. MOni osaa ihan itsekin analysoida. Tarvitaan VERTAISTUKEA, ihmisiä jotka ovat samalla tiellä. Se psykiatri ei ole, kunhan istuu leipänsä eteen kivassa työhuoneessaan eikä välttämättä ole mitään KOKEMUSTA siitä miten potilaan tilassa kärsii. VERTAISTUKI, oikeasti ainoa todellinen apu. Toki niitä asioita voi sitten vielä käydä jossain analysoimassa jos haluaa. Tässä yhteiskunnassa ei tajuta ihmisen mielenhoidosta yhtään mitään, kelat sun muut on aivan naurettavaa pipertelyä, että muka jotain hoidetaan ja tehdään ja hallussa on. Siitä mitä on olla rikki ja miten se korjataan tietävät vain asian kokeneet.