3-vuotiaan lapsen verinäytteenotto
Laitetaanko teidän terveyskeskuksissa emla-puudutetta ennen verinäytteenottoa? Huomenna meillä taas verikokeisiin meno ja vähän meinaa äitiä taas stressata.
Kommentit (16)
ainakaan laiteta. Itse pitää kotona laitta. Ja eihän ne mitään vaikuta, jos vasta labrassa laitetaan ja hetken päästä otetaan verikoe.
Ei se edes ehtisi vaikuttaa jos sen vasta siellä näytteenoton yhteydessä laittaisi.
Laitatteko te 3 vuotiaalle emlaa ennen näytteenottoa?
Laitatteko te 3 vuotiaalle emlaa ennen näytteenottoa?
Meillä kyllä laittvat labrassakin, mutta sitten pitää tosiaan odottaa. Mulle sanoivat, että voi verisuonet "piiloutua", ja vaikeuttaa näytteenottoa. Ei ole kokeiltu, niin en tiedä.
Niin, totta ihmeessä laittaisin 3-vuotiaalle!
Mutta me ei olla laitettu. Verinäytteenotossa on lapselle niin monta muutakin hankalaa juttua, että pieni pistokipu on luullakseni pienimmästä päästä. Meillä eivät tykkää siitä, kun pitää laittaa kiristysside, etsiä suonta ja sitten siitä kun se veri valuu putkeen. Emla auttaa toki, jos pistäminen vaikeutuu, ja sitten siihen pieneen hetkeen kun neula otetaan pois.
Nyt olisi 3-vuotiaalla verikokeet edessä, ehkä kokeillaan miten auttaa. Muakin on kyllä varoiteltu, että verisuonet saattaa "paeta", jos käyttää Emlaa. Tietääkö joku pitääkö paikkansa?
ohjeisti meitä, että emlan pitäsi vaikuttaa n. 30 min- 1 h ja ottaa pois laastari n. 15 min ennen näytteenottoa, koska verisuonet "piiloutuu."
Käyn siis aamulla ostamassa emlaa. Turhaa sitä lasta on kiusata kivulla jos puudutetta on olemassa. Tutkimusten mukaan lapselle juuri verinäytteen otto on kaikista ikävin, vaikka moni muukin toimenpide tekee kipeää.
emla aina kaytossa ja ihan "laakarin maarayksella" (ei asuta suomessa), noin tunti ennen naytteenottoa laitettiin se laastari. lapselle oli todella paljon helpompaa kun selitin ettei neulanpisto tunnu miltaan kun laitetaan se laastari etukateen. suosittelen.
siinä ei ihminen tunne oikeasti kipua vaan pienen nipistyksen. Aikuisen takia lapsi pelkää ja luulee tuntevansa kipua. Reippaasti kokeeseen ja pidät käden paikoillaan ja juttelet rauhottavasti ja kun kaikki on ohi kehut maasta taivaaseen ja sanot että eihän sattunut.
siinä ei ihminen tunne oikeasti kipua vaan pienen nipistyksen. Aikuisen takia lapsi pelkää ja luulee tuntevansa kipua. Reippaasti kokeeseen ja pidät käden paikoillaan ja juttelet rauhottavasti ja kun kaikki on ohi kehut maasta taivaaseen ja sanot että eihän sattunut.
ja olen tehnyt sitä lasten näytteenottoa työksenikin aikoinaan. Kyllä se vaan melkoista itkua ja huutoa monen kohdalla on, vaikka ei olisi huoltaja yhtään hermostunut.
Itse juuri lasten näytteenotto oli yksi syy miksi vaihdoin alaa, en kestänyt toisten kiduttamista työkseni, en vaikka tiesin tietysti järjelläni että se on hoidollisista syistä välttämätöntä ja loppujen lopuksi pieni ja ohimenevä kipu. Mutta kuunnella sitä huutoa ja tuskaa tunnista toiseen - ei kestänyt mun pää.
Kyllähän jokainen, jolta on verikoe joskus otettu, tietää, että se sattuu. Minusta oli kaikesta ikävintä, kun minulle lapsena aina selitettiin etukäteen: "Ei se ota kipeää, jos ei jännitä". Kun sitten kuitenkin sattui, luulin, että se oli minun vikani, kun en osannut olla tarpeeksi hyvin jännittämättä. Paljon parempi olisi myöntää, että kyllä se sattuu, mutta vain lyhyen aikaa ja on pian ohi.
Emlan suhteen olen kyllä vähän epävarma. Sen sanotaan piilottavan verisuonia ja ainakin oma kokemukseni on se, että verikokeen ottaminen on kymmenen kertaa tuskaisempaa, jos verisuonia ei meinää löytyä.
En laita meidän 2v:lle, koska supistaa verisuonia eli näyte on vaikea ottaa. Sen sijaan laitan, kun annetaan pistämällä lääkettä (isohko lääkemäärä, lääkettä joka kirvelee). Puudute vie pistämiskivun ja osa kirvelystä. (lapsella pitkäaikaisairaus, joka vaatii säännöllistä lääkitystä ja verikokeet)
Kerrotaan, että nippasee ja saa tarran. Yleensä näytteenottaja hallitsee homman ja lapsi varsikin.
laiteta, mutta sitä voi käydä itse ostamassa apteekista ja laittaa kotona ennen näytteenottoa.