Täysimettäjä 6kk, koska kuukautisesi alkoivat synnytyksen jälkeen?
Eli jos lapsesi alkoi syödä kiinteitä ruokia 6kk iässä imetyksen rinnalla, niin koska alkoivat kuukautisesi?
Mun lapsi jo 9kk, ja mietin alkoiko mulla vaihdevuodet yhtäkkiä. Vai onko normaalia että kuukautiset ei ole alkaneet vielä.
Kommentit (36)
Mulla kesti yli vuoden :) muistaakseni 1v2kk. (imetin vielä silloinkin.) Ei harmittanut yhtään että kesti niin kauan :) toivottavasti kestää seuraavastakin.
eli ekalla siis täysimetyksen aikana, muilla pian kiinteiden aloituksen jälkeen. Mutta tuttavapiirissä on niitäkin, joilla alkoi vasta, kun kaikki imetys oli loppunut (lapsi reilusti yli vuoden). Vaikea tuota on etukäteen tietää. Monilla yöimetykset pitää kuukautiset poissa.
alkoi noin vuosi synnytyksestä molemmilla kerroilla. Kiinteät aloitettiin imetyksen rinnalla 5 ja 6 kuukauden iässä, imetyksen lopetin 1 v 4kk:n ja 1 vuoden iässä.
Aloitin soseet jo 5kk iässä lapselle, mutta imetin vielä paljon, öisinkin varmaan kymmenen kertaa, kymmenkuiseksi. Sitten tein yövieroituksen ja imetin vain päivällä, noin 8x/vrk. Vähän yli 4 vko yöimetyksen lopettamisesta tuli menkkakivut muttei vuotoa, ja siitä 4 vko tuli ihan kunnon kuukautiset. Mulla siis yöimetys piti menkat poissa. Sama toisen lapsen kanssa, hänen kanssaan imetys ei onnistunut, mutta pumppasin maitoa öisinkin 1-2 kertaa 3kk ikään saakka. Kun lopetin yöpumppauksen, kuukautiskierto alkoi taas pyöriä, vaikka päivällä pumppasinkin 1,5 litraa/vrk.
Menkat ei olleet alkaneet vielä silloin. Täysimetin 5,5kk ja osittain vuoden ikään.
Ekan kohdalla täysimetystä 4,5kk ja menkat 7kk synnytyksestä.
Imetin lapsia öisinkin 1 - 1,5 vuoden ikäiseksi.
ja osittaisella 13-14kk ikään. Ekat kuukautiset tulleet samoihin aikoihin kun imetys ihan kokonaan lopetettu. Näin siis kaikkien neljän lapsen kohdalla.
Eka oli 1v 2kk, toka 1v ja ehkä 5kk ja kolmas 1v 7 tai 8kk.
imetin vielä runsaasti silloinkin
Täysimetyksellä 4 kk, myöhemminkin söi paljon tissiä 2 vuotiaaksi asti. Kuukautiset alkoivat heti, kun olin lopettanut imetyksen kokonaan, sitä ennen ei tietoakaan.
ja senkin jälkeen lapsi saa ainoana nesteenä rintamaitoa. Kuukautiset alkoivat juuri, lapsi on 9kk.
vasta joskus töihin paluun jälkeen kun lopetin imetyksen kokonaan. Olisko ollut niin, että lapsi oli 1 v. 3 kk tai jotain.
Kuukautiset alkoi esikoisen kanssa joskus 8-10kk ( söin minipillereitä) ja seuraavien kanssa 4kk tietämillä ilman hormonaalistaehkäisyä.
Laitatin heti kierukan ja tulin raskaaksi 6 kk synnytyksestä vaikka oli kerukka. Koko ajan imetin kun lapsi oli allerginen vauvana aivan joka ruokaaineelle.
Kun lapsi vuoden ja lopettelin imetystä kokonaan. Näin molemmista.
mutta osittaisimetin, kunnes lapsi oli 2 v. Kuukautiset alkoivat vasta kun lopetin imetyksen, eli vähän reilut 2 vuotta synnytyksestä.
Mutta menkat tuli heti synnytyksestä jälkivuodon päätyttyä 1kk välein säännöllisesti. Ois aika ihme jos ei tulisi kun itsellä tuo kokemus. Kysyisin lääkäriltä jo.
Eli jos lapsesi alkoi syödä kiinteitä ruokia 6kk iässä imetyksen rinnalla, niin koska alkoivat kuukautisesi?
Mun lapsi jo 9kk, ja mietin alkoiko mulla vaihdevuodet yhtäkkiä. Vai onko normaalia että kuukautiset ei ole alkaneet vielä.
Mulla ei ole kummallakaan kerralla vaikuttanut täysimetyksen tai edes yöimetyksen päättyminen. Sen sijaan menkat alkoivat kummallakin kerralla heti, kun aloin harventaa päiväimetyksiäkin.
lapsi 1v, eikä ole kuukautiset alkaneet. Yleensä mulla alkaneet sitten noin viikon kahden päästä, ku oon lopettanu imetyksen.