Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin lapsilla on tapana penkoa

Vierailija
19.09.2012 |

kaikki komerot ja aikuisten yöpöydän laatikot ja kysellä kaikesta mitä tämä on, miksi teillä on näin jne. Ja toiset lapset eivät tee sellaista lainkaan.

Onko kyse lapsen omasta luonteesta vai voiko siitä päätellä, että myös vanhemmat ovat uteliaita ja kurkkivat joka paikkaan? Lapsi vain ei osaa vielä tehdä sitä salaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisessa asiassa? Onko siinä tavoitteena se, että vanhempi voi lähettää lapsen asialle ja kysyä sitten näkemästään?

Vähän sama kuin jotkut taaperoiden äidit oikein ohjaavat lapsiaan johonkin kiellettyyn työhuoneeseen tms. Kävelevät puoli askelta takana ja hokevat, että tuonne ei saisi mennä, sinne ei saisi mennä ja kävelevät lopulta itsekin puoli askelta lapsen perässä sinne työhuoneeseen katsomaan sitä valokuvien lajittelua tms. mikä siellä on kesken. Ja sitten antavat lapsen "järjestää" kuvapinot uuteen uskoon. Ei saisi järjestää, ei saisi ottaa ja antavat kuitenkin ottaa - näkevät siinä samalla kaikki kuvat itsekin.

Vierailija
2/9 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki komerot ja aikuisten yöpöydän laatikot ja kysellä kaikesta mitä tämä on, miksi teillä on näin jne. Ja toiset lapset eivät tee sellaista lainkaan. Onko kyse lapsen omasta luonteesta vai voiko siitä päätellä, että myös vanhemmat ovat uteliaita ja kurkkivat joka paikkaan? Lapsi vain ei osaa vielä tehdä sitä salaa.

Mutta aikuisen kohdalla tämä on vaikeampaa.

Äitini tekee tuota samaa meillä (tai sisarusten luona) kyläillessään. Hänellä kyse on vain sairaalloisesta uteliaisuudesta ja uskomattoman voimakkaasta kontrolloinnin tarpeesta.

Hän jopa availee kirjeitä, lukee ne ääneen ja esittää niistä kysymyksiä ö.Ö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asioilla on aina kaksi puolta.. Jos kannustat lasta menemään ja tekemään, se tekee myös niitä asioita, joita ei toivottaisi. Ja toiset vain eivät jaksa kieltää, penkokoon lapsi minkä ehtii. Ainakin silloin saa itse olla rauhassa.

Toisaalta huomaan ystävässäni ja hänen 10-vuotiaassaan hyvin samanlaiset piirteet juuri kyläkäyttäytymisessä ja uskon, että ne ovat jo täysin äidiltä opittuja.

Vierailija
4/9 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdalla. En kyllä voi täysin poistaa talostani kaikkea, mihin lapset eivät saa koskea. Ja kyllä noi koululaiset täällä jo ajoittain ovat ilman meitä aikuisiakin. Moni penkoja on muutenkin ärsyttävä, joten ei harmita, mutta yhdellä ihan mukavallakin lapsella on tuo taipumus

Vierailija
5/9 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin ollessaan kaikki paikat. Tekee vielä niin avoimesti ettei edes yritä laittaa tavaroita omille paikoilleen. Itse en ole ollenkaan penkojaluonne. Ja olen opettanut, että kylässä ei mennä kaapeille penkomaan, mutta miten saan kodin penkomisen loppumaan. Ei auta puhe.

Vierailija
6/9 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella ärsyttävää, tutkii kaikki laatikot ja otta sieltä tavaroita ja jättää kaiken levälleen. Olen sanonut monta kertaa että anna laatikoiden olla mutta heti kun ei näe niin on taas tonkimassa jotain.

Kyselee myös koko ajan miksi teillä on noi tavarat tossa ja miksi tiellä on pyykkiä tässä ja miksi miksi miksi...

Rasittava vierailija!

Vierailija
7/9 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksytte moisen?

Meillä määrään minä ja moista käytöstä ei siis esiinny.

Vierailija
8/9 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en voi koko ajan perässäkään kulkea. Ja sanonut olen ystävällisesti ja vähän kovemmin. Ei tehoa.

Koskee muutenkin joka tavaraan, siirtelee tavaroita eikä koskaan laita takaisin mitä on ottanut.

Joko kiellän kyläilyt tai siedän, en voi niskasta kiinnikkään ottaa.

Mutta lukuperäiseen kysymykseen, minuakin kiinnostaa miksi joku lapsi käyttäytyy noin?`Eikä osaa kunnioittaa toisten tavaroita? Miksi ei? Kyse kuitenkin jo 7 vuotiaista. Luulisi tietävän ettei toisten kotona pengota!

Vierailija
9/9 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että kyse on kasvatuksesta. Lapset ovat uteliaita luonnostaan, mutta toisille kerrotaan ettei penkominen ja kysely kuulu hyviin tapoihin. Toisia kannustetaan omatoimisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän