Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ne "haastavat" ja "eloisat" lapset laitetaan koulussa istumaan rauhallisten tyttöjen viereen?

Vierailija
18.09.2012 |

Ymmärrän juu, että opettaja varmaan pyrkii sillä siihen, että nuo "temperamenttiset" lapset eivät istu porukassa mölyämässä, mutta ärsyttää se, että noiden rauhallisten oppimisrauha on koko ajan niin ja näin.

Taas kerran lapseni "pulpettiparina" on muksu, joka jatkuvasti pyörii kuin väkkärä, potkii toista jaloillaan, tökkii kylkiä ja käsivarsia kynällä, kyselee koko ajan lapseltani jonnin joutavia kesken opetuksen, kaivelee lapseni reppua kesken tunnin ja jne. jne jne.

Paikkoja kun aina välillä vaihtavat, niin viereen laitetaan aina joku vastaava tapaus.

Ärsyttävää.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopäät yhteen mekastamaan ja hiljaiset toiseen reunaa, vai sekoittaa kaikki yhteen?

Vierailija
2/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokassa onkin tullut esille nyt 3. luokalla että nämä luokan "rauhallisimpina" pidetyt tytöt onkin niitä luokan pahimpia välituntikiusaajia! Oikein iso vyyhti alkoi tänä syksynä purkautumaan mitä kaikkee inhottavuuksia nämä suosikkitytöt olikaan monille pojille tai joillekkin toisille vähän villeimmille tytöille tehneet kun ajattelivat ettei heitä kuitenkaan syytetä mistään. Ja pojat eivät uskaltaneet puolustaa itteään kun aina napsahti jälkkää. No onneks alkoi selviämään muiden opettajien avustuksella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mutta nykypäivän koulussa marssitaan ihan noiden adhd- yms. oppilaiden tahtiin ja koko ajan menee vaan pahemmaksi, kun noita erityisoppilaita integroidaan tavallisiin luokkiin.

Aina väillä sitä muistelee kaiholla, kuinka noi kaikkien muiden opetusta häiritsevät lapset laitettiin omassa lapsuudessa suosiolla apukouluun tai tarkkikselle niin muilla oli edes jonkinlainen luokkarauha.

Vierailija
4/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokassa onkin tullut esille nyt 3. luokalla että nämä luokan "rauhallisimpina" pidetyt tytöt onkin niitä luokan pahimpia välituntikiusaajia! Oikein iso vyyhti alkoi tänä syksynä purkautumaan mitä kaikkee inhottavuuksia nämä suosikkitytöt olikaan monille pojille tai joillekkin toisille vähän villeimmille tytöille tehneet kun ajattelivat ettei heitä kuitenkaan syytetä mistään. Ja pojat eivät uskaltaneet puolustaa itteään kun aina napsahti jälkkää. No onneks alkoi selviämään muiden opettajien avustuksella!

tämä liittyy AP:n aloitukseen miten...?

Vierailija
5/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noilla ainakin istumajärjestys vaihtuu useita kertoja vuodessa, ja opettaja on ottanut tämänkin näkökannan huomioon kun olen siitä sanonut. Oletko, Ap, kysynyt opettajalta asiasta?

Vierailija
6/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopäät yhteen mekastamaan ja hiljaiset toiseen reunaa, vai sekoittaa kaikki yhteen?

se on opettajan tehtävä pitää noi ADHD:t aisoissa ei muiden oppilaiden.

Vierailija
7/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun rauhallinen poikani aina laitetaan istumaan jonkun ylihyberääliön tytön viereen?

Vierailija
8/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkaan lapsen äitinä minusta on ihan ok, että se vieruskaveri on rauhallisempi ja mukavasti tasoittaa tilannetta, emmehän me aikuisetkaan ole samasta muotista;)Kurjaa se on, jos kaikki lapset yritetään lokeroida ja tasapäistää, minusta yksilöeroja pitäisi kunnioittaa!

Vierailija
9/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kivaa? Ei. Opinko saman kuin muut? En. En kuullut tehtäviä, en läksyjä. Sain opettajalta toruja ja huomautuksia, vaikka vika oli vierustoverini, joka mm.

- töni

- metelöi

- iski nyrkillä kylkeen vähintään kerran tunnissa

- kiskoi hiukista niin, että tukko jäi vain käteen

- heitteli kirjojani/kyniäni/kumia lattialle

- työnsi pulpettiin asiattomia piirustuksia yms.

Kun kantelin, opettaja käski minua pyytämään tätä poikaa, että lopettaisi. Siirsi meidät aivan takariviin kauas, ettei vain näkisi, mitä kaikkea siellä tapahtuu. Käski olla rohkeampi ja lopettaa kantelu.

Oli elämäni kamalin ensimmäinen vuosi koulua!

Nyt olen itse yläkoulun opettaja, eikä kukaan kiltti joudu häirikön kanssa takariviin, jotta opettaja voi rauhassa opettaa, kun sitä kilttiä pahoinpidellään takana. Häiriköt istuvat aina yksin. Kiltit saavat istua valitsemansa parin kanssa mutta tosin niin, että saattavat joutua istumaan häirikön taakse. Toiaalta häiriköt istuvat aina edessä, joten näen tasan tarkkaan, jos hän yrittää kiusata kiltimpiä.

Kurjaa joo, jos kaikkia yritetään tasapäistää, mutta sen kiltin ei tarvitse sietää häirikön terrorisointia - ei vaikka häirikön äidin mielestä se kuinka olisi yksilöerojen kunnioittamista!

Vierailija
10/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä koulujen kiltit tytöt myös osaavat härnätä, ärsyttää ja kiusata (sanallisesti) vilkkaampia, usein poikia, ilman että jäävät ikinä kiinni. Pojat sitten saavat istua jälki-istunnossa ja saavat huonon maineen. Usein nämä pojat eivät jostain syystä halua tai uskalla ilmiantaa näitä härnääjä tyttöjä. Selitys heiltä on melkein aina, että ei kukaan usko, että se kiltti tyttö aloitti härnäämällä. Peli raakaa ja tytöt kyllä sen osaavat.

Nimimerkki vilkkaiden poikien äiti ja opettaja

Vierailija
11/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkaan lapsen äitinä minusta on ihan ok, että se vieruskaveri on rauhallisempi ja mukavasti tasoittaa tilannetta, emmehän me aikuisetkaan ole samasta muotista;)Kurjaa se on, jos kaikki lapset yritetään lokeroida ja tasapäistää, minusta yksilöeroja pitäisi kunnioittaa!

lapseni ei halua istua häirikköpoikasi vieressä.

Vierailija
12/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kuopukselleni.

Mä en oikeasti kestä teitä omista kouluajoista traumatisoituneita nöhveröitä, jotka nyt vallan kahvassa kostatte kaikki kokemanne vääryydet vilkkaille oppilaille.

Mäolen nähnyt sellaisia vääryyksiä vilkkaille lapsille tehtynä opettajien taholta, että huh huh. Sitä vaan ajatellaan, että jos joku on villimpi luonteeltaan, häntä saa kohdella ihan miten vaan, lytätä, viedä mahdollisuudet pärjätä missään jne.

Tiedän, että kuopukseni tulee varmasti kohtaamaan koulussa samoja vaikeuksia, mitä itse aikanaan kohtasin, mutta en aio istua hiljaa ja katsella, jos joku kiltti tyttö opettajana alkaa häntä nujertamaan.

PS. lapset on erilaisia. Usein parhaiten pärjää, kun ei yritäkään tunkea jokaista samaan muottiin.

Vierailija
13/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketju "vähän" että MÄ ja MUN ihana kiltti/vilkas/AINUTLAATUINEN lapseni sitä tätä ja tuota..... MÄ ja MUN!! Niih! Mun oikeus! Mun omistusoikeus MUN lapseeni!

Aika surullistakin. Sitten kun ne herrantertut on isoja aikuisia ja tarvitsee teitä omien lastensa kanssa niin muistakaapa auttaa kun ne on kerran niin upeita.... Vaan mistäpä tulevat ne katkerat 6-kymppiset *mmät jotka "ovat oman lapsensa jo hoitaneet".

No mutta asiaan. Oisko se se muodikas sana yhteisöllisyys eli toiselta nimeltään epäitsekkyys joka olisi hyvin tarpeellinen hyve nykymaailmassa, ja ah niin puuttuva. Kun kaikilla tuntuu olevan vaan oikeuksia muttei mitään velvollisuuksi.Ne velvollisuudet on muilla.....

Onko tää palsta joku suomalaisen sielunmaiseman surullinen kuvaus?? Voi ihmistä, voi....

Köyhä ja pieni on sen äidin rakkaus joka kohdistuu vain ja ainoastaan omaan lapseen!

Vierailija
14/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas turhauttaa ja raivostuttaa se, että poikani joutuu istumaan tavallisella luokalla, vaikka ihan kiistatta hyötyisi erityisopetuksesta pienryhmässä. Hän ei kiusaa muita ikinä, mutta ei pysty olemaan hiljaa tai paikallaan. Opettajan aikaa kuluu kohtuuttomasti hänen kaitsemiseensa, poika ei pysty mitenkään huolehtimaan esim. tavaroistaan.

Minusta ei myöskään ole oikein, että tavalliset lapset joutuvat häntä jatkuvasti kuuntelemaan ja katselemaan. He saavat liian vähän huomiota.

Että näinkin se voi olla.

Vierailija
15/45 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kuopukselleni.

Mä en oikeasti kestä teitä omista kouluajoista traumatisoituneita nöhveröitä, jotka nyt vallan kahvassa kostatte kaikki kokemanne vääryydet vilkkaille oppilaille.

Mäolen nähnyt sellaisia vääryyksiä vilkkaille lapsille tehtynä opettajien taholta, että huh huh. Sitä vaan ajatellaan, että jos joku on villimpi luonteeltaan, häntä saa kohdella ihan miten vaan, lytätä, viedä mahdollisuudet pärjätä missään jne.

Tiedän, että kuopukseni tulee varmasti kohtaamaan koulussa samoja vaikeuksia, mitä itse aikanaan kohtasin, mutta en aio istua hiljaa ja katsella, jos joku kiltti tyttö opettajana alkaa häntä nujertamaan.

PS. lapset on erilaisia. Usein parhaiten pärjää, kun ei yritäkään tunkea jokaista samaan muottiin.

Saako hän mielestäsi tunnilla häiriköidä ja pahoinpidellä vierustoveriaan? Siitähän tässä aloituksessa on kyse.

Vierailija
16/45 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu eturivissä nurkassa ja ympärillä on kaikki poikia. En tunne poikia, niin en edes tiedä millaisia ovat. Tosin poikia on 2 kertaa enemmän luokalla kuin tyttöjä, joten siitäkin syystä tyttöjä ei riitä kaikkialle.

Vierailija
17/45 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaisuutena. Hän ei voi pitää etusijalla tiettyjen oppilaiden mukavuutta. Sen rauhallisen vierestä opettaja näkee häslärin kaikki yritykset häslätä ja voi puuttua siihen välittömästi.

Minulla istui luokassa häslärit yhdessä ja rauhalliset tytöt yhdessä. Istumapaikkoja vaihdettiin niin, että häslärin ympärillä istuu rauhallisia oppilaita (myös poikia!). Arvaa, kuka nyt ottaa koko ajan kontaktia edessään istuvaan häsläripoikaan? Se entinen rauhallinen tyttö. Taas on mietinnässä, mihin minä hänet nyt siirrän..

Vierailija
18/45 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas en aio istua hiljaa ja katsella, kuinka se sun vilkas lapsesi sabotoi minun rauhallisen lapseni oppimisrauhan vaikken itse mikään "kouluajoista traumatisoitut nöhverö" olekaan - päinvastoin. Oli opettaja sitten "kiltti tyttö" tai ei.

Lapset ovat toki erilaisia, mutta se ei oikeuta sitä että muilla ei ole mahdollisuutta rauhalliseen opiskeluympäristöön.

Vierailija
19/45 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kuopukselleni.

Saako hän mielestäsi tunnilla häiriköidä ja pahoinpidellä vierustoveriaan? Siitähän tässä aloituksessa on kyse.

Mä olen itse ihan tiukka kasvattaja, ja meillä on kunnon kuri.

Kirjoitin nopeasti ja vihoissani, alkoi vaan taas ärsyttää tämä ajatus siitä, että on olemassa näitä oikeanlaisia lapsia ( kiltit ja rauhalliset, jotka toki voi aikuisen selän takana olla jotain ihan muuta), ja sitten ne vilkkaat perkeleet, jotka ovat yksiä riesoja kaikille ja kaikkialla.

Mä olen siis tehnyt jonkin verran töitä alakoulun ylimpien luokkien oppilaiden kanssa, ja todella monen nuoren naisopettajan luokan vilkkaat pojat on aivan nujerrettuja uskomaan, että he eivät pysty tekemään mitään oikein, eikä mitään kannata edes yrittää. Pahimmillaan näitä oppilaita on nöyryytetty mun silmien edessä esim. niin, että kun olen antanut jollekin pojalle hänelle mieluisan tehtävän, on opettaja tullut ja todennut kaikkien kuullen, että "ei se Mikko tuollaiseen pysty, ei se voi tuollaista tehdä. Nyt annetaankin tämä homma Liisalle" joka yllätys yllätys on open suosikki kilttityttö, joka ei sitten kuitenkaan siitä mun antamasta tehtävästä oikein suoriutunutkaan, kun ne kiltitkään ei ole kaikessa parhaita... Mutta moni opettaja ei vaan suostu näkemään vilkkaassa oppilaassa mitään potentiaalia ja hyvää.

Ja kysyit mitä sille mun kuopukselle pitäisi tehdä? No kehua ja kannustaa sellaisessa missä on hyvä, rangaista oikeasti huonosta käytöksestä, laittaa välillä vaikka juoksemaan koulua ympäri jos käy liian kierroksilla ( niin mulle tehtiin vielä ylä-asteella)... ei tuomitsemaan koko lasta hirviöksi, jos on vilkas ja impulsiivinen.

Vierailija
20/45 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas en aio istua hiljaa ja katsella, kuinka se sun vilkas lapsesi sabotoi minun rauhallisen lapseni oppimisrauhan vaikken itse mikään "kouluajoista traumatisoitut nöhverö" olekaan - päinvastoin. Oli opettaja sitten "kiltti tyttö" tai ei.

Lapset ovat toki erilaisia, mutta se ei oikeuta sitä että muilla ei ole mahdollisuutta rauhalliseen opiskeluympäristöön.

Mulla on kolme poikaa, 2 open unelmaa, ja sitten tuo kuopus. Ja jokainen näistä on ollut syntyjään omanlaisensa. Luulin kahden vanhemman kohdalla olevani liian ankara kasvattaja, kun olivat niin sopeutuvaisia ja vähän nöhveröitä... mutta kolmas onneksi karisti sen luulon.

Mä olen itse myös ollut tosi vilkas tyttö, ja todellakin saanut siitä myös kärsiä. En minäkään luonnettani valinnut, eikä se nyt ole niin yksinkertaista, että jokainen voisi vaan olla just sellanen, kun kilttien ja rauhallisten lasten äidit haluaisi.

Ehkä koulumaailmassa olisi jotain korjaamisen varaa, jos siellä ei kellään ole hyvä olla? Ei sillä häiriköllä eikä sillä kiltillä. Vai pitäisikö kaikkien vaan yrittää tulla toimeen? Minä en pysty lastani muuttamaan, enkä edes tahdo. Hän on ihana juuri tuollaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan