Mitä mun pitäisi tehdä? (asiaa lastensuojeluilmoituksesta)
Tai oikeastaan olen miettinyt, pitäisikö ilmoitus tehdä.
Tilanne tämä: Pojallani 9v on ekaluokalta asti ollut eräs kaveri, joka käy meillä aika usein. En ole koskaan nähnyt hänen vanhempiaan, tiedän vain että poika asuu isosiskonsa kanssa äidillään.
Poika on aina tosi nälkäine meillä ollessaan ja haluaa syödä. Pyytää siis ruokaa. Olen usein sanonut hänelle nätisti että mitäs jos menisit kotiin syömään kun sun äitikin on varmaan laittanut ruokaa ym. Joka kerta vastaus on sama: meillä ei ole ruokaa. tai äiti ei tee ruokaa.
Tänään taas sama homma ja tosiaan tätä on jatkunut aika ajoin jo ekaluokasta asti. Nyt sanoi taas että haluaisi ruokaa koska on tosi nälkäinen ja kun taas ehdotin hänelle sitä kotiin menemistä kertoi vain että heillä ei ole ruokaa.
Kysyin että mitä hän on syönyt eilen, johon vastasi että lämmitti hampurilaisen.
Kun poika on meillä iltaisin tai viikonloppuisin leikkimässä en ole koskaan huomannut tai kuullut että häntä soitettaisiin kotiin vaan minä olen aina se joka ajaa pojan kotiinsa.
Mitähän tuossa pitäisi tehdä, kuten sanoin äitiään en ole koskaan nähnyt edes vanhempain illassa enkä edes tiedä hänen nimeään. Onko nälässä oleminen vain pojan omaa keksintöä vai onko tosi juttu?
Neuvoja?
Kommentit (40)
Meillä on vaan ollut tapana, että ruoka-aikana pöytään katetaan niin monta lautasta kuin talossa on ihmisiä. Ei siinä ole ls-ilmoja mietitty. Mutta ehkä pitää muuttaa käytäntöä, nyt kun olen taas viisastunut palstalla..
lapsia ja on meidänkin lapsi syönyt joskus toisella kaverilla, mutta oon sanonut että aina soittaa kotiin ja pyytää luvan ruokailulle jos ruokaa tarjotaan ja aina en ole edes antanut lupaa ettei tuu sitä fiilistä että söis aina muualla.
Mutta tässä lapsessa on selkeästi jotain outoa, hän on AINA supernälkäinen ja vastaus aina sama ettei äiti tee ruokaa niin pitäiskö vaan kuunnella vuosikausia ja jättää ihmettelemättä.. AP
Olin todella yllättynyt, kun kuulin, että lapsi syö uunilohta hyvällä ruokahalulla kaverinsa luona. Ja se kaverin äiti on ystäväni, ja laittaa sitä lohta multa saadulla reseptillä ;D
jokainen äiti tietää kuinka paljon paremmalta ruoka maistuu, kun saa istua valmiiseen pöytään. Sama se on lapsilla, se mitä ei saa kotona on parempaa tai jos ei parempaa, ainakin kiinnostavampaa kuin ne samat tutut maut mitä äiti tekee.
että hepposin perustein olet liikkeellä.
Mun lapsella ollut joskus nälkäinen kaveri ja kyllä kuule noi koululaispojat on aina nälkäisiä.
Ilmoita sille lapselle, että jokainen syö kotonansa ja katso sitten mitä tapahtuu.
Sen ls-ilmon jälkeen pääset ainakin siitä lapsesta eroon, jos niin tahdot.
Toiset käyttää sitä hyväkseen, että kaverilla saa ruokaa. Eivät edes jaksa lähteä kotiinsa.
Nyt ei kannata hutkia vaan tutkia.
saa kylmää vettä niskaansa.
Olen joskus ottanut täällä saman asian puheeksi, mutta minut on lynkattu. Tiedän perheen, jossa äiti ei tee ruokaa ja kouluruoka on ainut, jolloin lapsi saa syödä. Hänen mukaansa kasvava lapsi ei tarvitse ruokaa.
Tulimme itse siihen tulokseen, että annoimme porttikiellon tälle lapselle. Ehkei ole ls-ilmoituksen paikka, mutta ei ole minun tehtäväni kasvattaa muiden lasta. Varsinkaan kun se ruoka EI OLE ilmaista ja jatkuva ruokapöydän vieraileva jäsen tekee ison loven muutenkin pieneen ruokabudjettiimme.
Meillä vaan omille lapsille on vähän eri käytäntö. Kyllä jo tässä vaiheessa olisin omaani soitellut kotiin päin edes syömään. Tämä poika tullut meille suoraan koulusta, ovat pelailleet ja leikkineet, tehneet läksyt. Ja kertaakaan ei ole hänen kännykkänsä soinut että häntä olisi kotiin kaivattu.
Noh, varmaan monelle se on arkipäivää ja normaalia. Mulle ei, eikä tuu ikinä olemaankaan mutta ei kai siinä sitten mitään ihmeellistä ole. Poika on täällä kuitenkin saanut ruokaa ja on kylläinen. AP
Työaika on monesti 12-20, enkä todellakaan ehdi soittelemaan mihinkään. Lapsi kyllä ilmoittaa jos on hätä.
Meillä vaan omille lapsille on vähän eri käytäntö. Kyllä jo tässä vaiheessa olisin omaani soitellut kotiin päin edes syömään. Tämä poika tullut meille suoraan koulusta, ovat pelailleet ja leikkineet, tehneet läksyt. Ja kertaakaan ei ole hänen kännykkänsä soinut että häntä olisi kotiin kaivattu.
Noh, varmaan monelle se on arkipäivää ja normaalia. Mulle ei, eikä tuu ikinä olemaankaan mutta ei kai siinä sitten mitään ihmeellistä ole. Poika on täällä kuitenkin saanut ruokaa ja on kylläinen. AP
jätän tänään pojan pistämättä kotiin ja saa olla niin kauan kuin haluaa, niin katotaan kaipaileeko kukaan, silläkin uhalla että huomenna aikainen koulupäivä.. AP
luulee, että lapsi syö kotonansa.
17 sanoisin, että miksi pitää antaa porttikielto syövälle lapselle, jos sinä itse sen tarjoat.
Ettekö osaa olla aikuisia????
Tässä mallia teille.
Matti mene sinäkin kotiisi syömään. Sovitaan, että kaikki syövät omassa kodissaan.
Näin teen itse ja aina on toiminut.
Kahta lasta ruokin, koska omani saa myös heillä ruokaa.
"Hänen mukaansa kasvava lapsi ei tarvitse ruokaa. Tulimme itse siihen tulokseen, että annoimme porttikiellon tälle lapselle. Ehkei ole ls-ilmoituksen paikka, mutta ei ole minun tehtäväni kasvattaa muiden lasta."
Tässä olisi kyllä ollut ilmoituksen paikka! Mitä se lapsi viikonloppuisin ja lomilla saa...? Ilmeisesti ei mitään, jos ei kerran ruokaa tarvitse!
APlle: Entäs jos veisit sen pojan kotiin, sen sijaan että heität ulos? Voit samalla äidile sanoa, että poika puhuu ettei ruokaa saisi ja näät vähän kotioloja.
Tai pistä lapset heille kylään. Kuulet saivatko ruokaa.
Kyllä minä vähästäkin naapurin kakarat ruokkisin. Jos siitä tulee tapa, eivätkä vanhemmat itse ota asiaa puheeksi, ottaisin itse! Vuoroin "vieraissa".
että se äiti voi soittaa lapsellensa ja lopeta lapsen ruokkiminen.
Äiti säästää rahaa, kun lapsi on teillä ja kyseessä voi olla ihan hyväksikäyttö.
Se loppuu, kun lopetat ruuan antamisen.
Toki sen ilmon voi tehdä nimelläsi niin varmasti poika ei teille enään tule.
Sitä varmaan haluatkin.
Aikuinen huolestunut ihminen voi selvittää asiaa muutenkin heti tekemällä ilmoitusta.
saa kylmää vettä niskaansa.
Olen joskus ottanut täällä saman asian puheeksi, mutta minut on lynkattu. Tiedän perheen, jossa äiti ei tee ruokaa ja kouluruoka on ainut, jolloin lapsi saa syödä. Hänen mukaansa kasvava lapsi ei tarvitse ruokaa.
Tulimme itse siihen tulokseen, että annoimme porttikiellon tälle lapselle. Ehkei ole ls-ilmoituksen paikka, mutta ei ole minun tehtäväni kasvattaa muiden lasta. Varsinkaan kun se ruoka EI OLE ilmaista ja jatkuva ruokapöydän vieraileva jäsen tekee ison loven muutenkin pieneen ruokabudjettiimme.
Aika outo ratkaisu sulla. Olettaen siis, että tilanna on oikeasti tuo, miksi sen kuvailit.
Lapsi ei saa kotonaan ruokaa ja siksi sinä päätät olla myös ruokkimatta häntä. Mutta et sitten kuitenkaan ilmoita mihinkään, että lapsi on heitteillä. Eihän siinä mitään, ei ole sinun velvollisuutesi ruokkia toisen lasta, mutta minusta tuossa tilanteessa todella itsekästä ja vastuutonta toimintaa. Jos tiedät, että lapsi ei saa ruokaa, niin sulla on velvolllisuus (moraalinen vähintäänkin) tehdä asialle jotain. Jos et halua itse ruokkia, niin sitten ls-ilmoitus, toi on heitteillejättö.
Aika huono provo ja aika tosi huono, jos ei ollut provo.
se 4 euron kanahan riittää koko kylälle! Ei hätä ole siis tämän näköinen! Mutta ap oikeesti, jos budjettinne kaatuu moisesta niin käy sen äiteen juttusilla mieluumin ensin, siellä voi olla ohan toinen tarina.
jätän tänään pojan pistämättä kotiin ja saa olla niin kauan kuin haluaa, niin katotaan kaipaileeko kukaan, silläkin uhalla että huomenna aikainen koulupäivä.. AP
Tule sitten raportoimaan.
pojalle ruokaa, vaikka oma poikani heitetään heiltä pihalle kun äiti tulee kotiin, mutta jos onkin oiekasti niin että koulupäivän jälkeen ei saa kotona ruokaa, niin eipä tarvi mennä nukkumaan nälkäisenä.
Meidän talous kestää sen ja aina sitä ruokaa yli jää, siitä ei ollutkaan kyse. Katsotaan mihin aikaan tänään lähtee poika kotiin.. AP
Ls-ilmon teko ilman että olet nähnyt kotia tai äitiä on aika ikävää. Toki poikaakin pitää uskoa, mutta ehkä mieluummin niin, että kysyy ihan rauhassa aterian jälkeen, mitä on syönyt esim. edellisenä päivänä, missä äiti on töissä, missä isosisko on jne. Eli kartoitat vähän perheen elämää noin ylipäätään. Kysy myös lapseltasi, onko poika kertonut esim. kesälomamatkoista, isovanhemmista tms. Sitten joku päivä lähdet saattamaan poikaa oman poikasi kanssa ja jos äiti on kotona, kerrot ihan suoraan, mitä lapsi on sinulle kertonut. Tosin jos äiti näyttää epäsiistiltä, krapulaiselta tms. niin ei ehkä kannata alkaa tivata asiaa vaan tehdä se ls-ilmo suoralta kädeltä.
Jos taas äiti ei ole kotona, kello on paljon eikä poika tiedä, milloin äiti tulee, voit tehdä aivan huoletta sen ls-ilmon ja vieläpä kunnon aiheesta. Saattaisinpa ihan huvikseni vilkaista jääkaapin, jos lapsi kerran yksin on kotona. Se kertoo aika paljon.
Mä oon ainakin niin utelias piru, että kyselen lapsilta kaikkea. Tässä kyselisin 9-vuotiaalta seuraavaa:
Miksi kotona ei ole ruokaa?
Miksi äiti ei tee ruokaa?
Onko äitisi nyt kotona?
Käykö äitisi töissä?
Onko sulla sisaruksia?
Lisäksi tekisin havaintoja: onko poika hoikka? Siisti? Puhtaat vaatteet? Likainen? (Muutaman päivän lika on eri asia kuin vvaatteisiin ja ihoon piintynyt lika) jne. Lasten hyvinvointi on kokonaisuus.
Miten lapsi puhuu? Miten käyttäytyy?
Tilanne tämä: Pojallani 9v on ekaluokalta asti ollut eräs kaveri, joka käy meillä aika usein. En ole koskaan nähnyt hänen vanhempiaan, tiedän vain että poika asuu isosiskonsa kanssa äidillään.Poika on aina tosi nälkäine meillä ollessaan ja haluaa syödä. Pyytää siis ruokaa. Olen usein sanonut hänelle nätisti että mitäs jos menisit kotiin syömään kun sun äitikin on varmaan laittanut ruokaa ym. Joka kerta vastaus on sama: meillä ei ole ruokaa. tai äiti ei tee ruokaa.
Tänään taas sama homma ja tosiaan tätä on jatkunut aika ajoin jo ekaluokasta asti. Nyt sanoi taas että haluaisi ruokaa koska on tosi nälkäinen ja kun taas ehdotin hänelle sitä kotiin menemistä kertoi vain että heillä ei ole ruokaa.
Kysyin että mitä hän on syönyt eilen, johon vastasi että lämmitti hampurilaisen.Kun poika on meillä iltaisin tai viikonloppuisin leikkimässä en ole koskaan huomannut tai kuullut että häntä soitettaisiin kotiin vaan minä olen aina se joka ajaa pojan kotiinsa.
Mitähän tuossa pitäisi tehdä, kuten sanoin äitiään en ole koskaan nähnyt edes vanhempain illassa enkä edes tiedä hänen nimeään. Onko nälässä oleminen vain pojan omaa keksintöä vai onko tosi juttu?
Neuvoja?
Tilanne tämä: Pojallani 9v on ekaluokalta asti ollut eräs kaveri, joka käy meillä aika usein. En ole koskaan nähnyt hänen vanhempiaan, tiedän vain että poika asuu isosiskonsa kanssa äidillään.Poika on aina tosi nälkäine meillä ollessaan ja haluaa syödä. Pyytää siis ruokaa. Olen usein sanonut hänelle nätisti että mitäs jos menisit kotiin syömään kun sun äitikin on varmaan laittanut ruokaa ym. Joka kerta vastaus on sama: meillä ei ole ruokaa. tai äiti ei tee ruokaa.
Kysyin että mitä hän on syönyt eilen, johon vastasi että lämmitti hampurilaisen.Kun poika on meillä iltaisin tai viikonloppuisin leikkimässä en ole koskaan huomannut tai kuullut että häntä soitettaisiin kotiin vaan minä olen aina se joka ajaa pojan kotiinsa.
Neuvoja?
Esim. voin viedä sinut kotiin, koska menemme sinnepäin. Tai ehdotat uimahallireissua ja menette hakemaan pojalle uimavarusteita. Tottakai menet kysymään kotiovelle sopiiko pojan lähteä mukaan. Näin saat näppituntuman.
Tai sitten pokalla utelet kaikenlaista vaivihkaa. (tämä on oikeasti alhainen keino, mutta jos huoli kova, niin tarkoitus pyhittää keinot.)
Että hiukan oma budjetti venyy. Varmasti oma poikasikin arvostaa sitä, että ystävänsä saa olla teillä.
Oot saanut hyviä neuvoja, miten kysellä vaivihkaa lisää tai mennä ovelleen.
MONESTI vaisto sanoo oikein. Ja joskus asiat ovat vielä huonommin kuin kuvittelisikaan.
Kummallisen itsekkäitä vastauksia oot saanut, huhhuh.
Terv,
Aikanaan 3 ls-ilmoitusta tehnyt, ja ihan syystä. Niistä ilmoista on usein ihan oikeasti hyötyä.
Eli ei ole meidän ongelma eikä lastensuojelunkaan jos lapsi ei saa ruokaa. Jep jep. Selvitköön sitten miten taitaa.
Sossu ja etenkin lastensuojelu on toki ylikuormitettu, mutta jos pitkäaikaisesti on huoli ettei lapsen perusasiat tule kotona hoidettua, kyllä se ls-ilmoituksen paikka.
jokainen äiti tietää kuinka paljon paremmalta ruoka maistuu, kun saa istua valmiiseen pöytään. Sama se on lapsilla, se mitä ei saa kotona on parempaa tai jos ei parempaa, ainakin kiinnostavampaa kuin ne samat tutut maut mitä äiti tekee.