Juntit kodit! Kasvatus, kohtuus ja järki ennen muuta.
Miten suomalaisuudessa on junttius niin vallannut pintaa?
Lapsilta kielletään uskonnollinen ajattelu, hengellisyys. Tai asioiden tarkastelu neutraalisti.
Yläkoululaisen luokassa suurin osa menee uskontotunneille puoliväkisin, tylsää ja huuhaata, sanovat.
MIten kodeissa annetaan tuollainen pohja asioille? On olemassa uskontotiede, ala jota tutkitaan akateemisesti. jotkut kouluttautuvat sillä alalla todella korkeasti ja opettavat sitä yhtenä aineena meidän laadukkaissa opinahjoissa. Mitä tekee vanhemmat?
Antavat lapsille sellaisen kuvan, että se on huuhaata.
Maailma on uskontoja pullollaan, mutta yhtenä suurimpana kristinusko eri suuntineen. Muualla maailmassa ihmiset ovat avoimesti uskonnollisia ja kiittävät julkisesti Jumalaa ihmepelastumisista jne. Suomalainen ei tällaista tee, koska eihän se ole ok. Mistä johtuu?
Tiedemiehet tutkivat uskontojen historiaa ja ovatkin päässeet lähelle alkuräjähdystä, mutta joutuvat toteamaan alun olevan jonkun korkeamman voiman käsialaa. Ei suomalainen juntti tällaisesta perusta. Se ottaa tatskan ja menee lähipubiin nauramaan "utskovaisille". Joo, ei haittaa henk.koht.
Tässä on siis uusi kunnon junttiuden ilmentymä. En voi käsittää. Monesti toki nämä uskontovastaiset ovatkin, hmm... alikoulutettuja ja tiedettä ymmärtämättömiä jne.
Kommentit (8)
mutta ei se mitään auta, kun kaverit ovat ihan eri mieltä. Nyt olen kaksi vanhinta lasta saanut käsittämään, että vaikka se uskonto ei muka kiinnosta eikä siitä ole mitään hyötyä, niin kokeisiin kannattaa kuitnekin lukea. Saavatkin luokkansa parhaita numeroita, mutta silti pitävät sitä ihan huuhaana. Itse uskon jumalaan, mutta en ole mikään kiihkouskovainen eikä meillä rukoilla ruokarukouksia tai mitään muutakaan sellaista.
on nykyisin aika vähän niitä jotka uskovat yliluonnollisiin ja hengellisiin asioihin. Itsekin kuulun näihin agnostikkoihin.
Mutta meillä ei silti ikinä opeteta lapsille että uskonnot on perseestä ja huuhaata vaan opetetaan kyllä kunnioittamaan toisten ihmisten uskomuksia ja uskontoja.
ap
Ei tosiaan ehkä uutta, mutta kummallista tarkemmin ajatellen.
neutraalisti, jolloin näkisvät että ei se uskonnonopetus nykyään ole mitään uskonnon tuputusta.
ap
Ei tosiaan ehkä uutta, mutta kummallista tarkemmin ajatellen.
eri maiden kulttuureja, täytyy tietää myös eri uskontojen perusperiaatteet.
Uskontoihin tutustuminen on sivistystä vaikkei itse uskoisikaan.
Aloituksesi ei sitten ollutkaan asiallinen.
ap Ei tosiaan ehkä uutta, mutta kummallista tarkemmin ajatellen.
Minulle asia on varsin tuore, koska en aikanaan 70-luvulla koulussani vastaavaa paljonkaan huomannut. Mutta olihan silloin jo lapsia, jotka selkeästi toivat esille mitä kohota puhutaan uskonnosta, uskovaisuudesta jne. Kuulosti se jo silloin hieman hölmöltä.
Nyt lasten ollessa ala-yläkoulu ikäisiä asia on tullut esille sitä kautta, kuin myös mediassa.
vm 1971
eli ei mitään uutta auringon alla :) tyypillistä suomalaisuutta, ei sen kummempaa tai juntimpaa.