Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sairaalassa on suhtauduttu pelkosektioon?

Vierailija
18.09.2012 |

Minulla se on edessä enkä kaipaa nyt moralisointia. Syyt sektioon ovat hyvät, mm. koettu seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena yms. mitä en nyt tarkemmin tässä selosta.

Pelkään saavani silti todella töykeää kohtelua sairaalassa :(

Kokemuksia pelkoasiakkailta?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin joutumassa ja jouduinkin. Hyvin ottivat huomioon asian, kivunlievityksiä sain normaalia enemmän, samoin rauhoittavia heti kun vauva oli syntynyt. Verenpainelääkket tasasi mukavasti sykettä leikkauksen alussa kun olin aivan paniikissa ja verenvuotoriski leikkauksessa muutenkin iso, saati sitten kun sydän hakkaa hulluna.

Nkl

Vierailija
2/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siunuun suhtaudutaan pääsääntöisesti hyvin, mutta joudut toki muutaman kerran pelkopolille kätilön kanssa keskustelemaan.

En moralisoi sinua vaan ymmärrän sinua täysin. Haluan vain tuoda sen asian esiin, että sektio ei aina oikein onnistu tai ole helppo kokemus.

Itselläni on järkyttävä alatiesynnytys (koko hanuri repesi, pahimmat mahdolliset 3. asteen repeämät, sulkijalihakset poikki, kakkavaipat jalassa, en voinut istua moneen kuukauteen kun alapää kursittiin jauhelihasta kasaan) ja kokemus oli sellainen että seuraava synnytys oli ilman muuta sektio. Ihan siksikin että sadat tikkiarvet eivät olisi alatiesynnytystä ehkä uudestaan kestäneet.

No, menin sitten sektioon onnellisena siitä että enää ei tarvitse alapäätään repiä päreiksi uudestaan, mutta sektio oli VIELÄ PAHEMPI kokemus. Puudutus epäonnistui ja toisella puolen vartaloa oli täysi tunto päällä, leikkaus oli jo käynnissä ja tunsin kaiken, kun puukolla leikattiin vatsalihaksia sisältä. Siinä vaiheessa ei saanut hätänukutusta (olisi jotenkin vaarantanut sikiön) joten mun piti se viisi minuuttia kestää ihan mieletöntä kipua ja tuskaa kun lapsen ulosotto tehtiin. Lapsi kun vedettiin ulos niin kipu oli sanoinkuvaamaton ja huusin kuin eläin. Sen jälkeen toki hätänukutettiin ettei ompelusta tiennyt mitään.

Sektion jälkeen haava alkoi vuotamaan vatsaonteloon, piti avata uudestaan. Sitten haava tulehtui, jouduin antibioottikuureille, olin sairaalassa 2 viikkoa ja koko ajan tulehdus uusi. Vauva parka joutui juomaan antibioottirintamaitoa ja oli siksi ihan ripulilla ja menetti painoaan. Haavaan jäi pahat kiinnikkeet ja meni yli puoli vuotta ennenkuin kärsin taas palata urheilemaan ym normaaliin elämään.

Ihan siis ystävyydellä sanon että PAHIN mahdollinen alatiesynnytys vammoineen oli PALJON KIVEMPI kui sektio! Eli ottaisin mieluummin sen revenneeen hanurin kuin tuon sektion uudestaan.

Joten mene pelkopolille sillä tavalla avoimin mielin että olet valmis myös kuuntelemaan vaihtoehtoja. Ei sinua kukaan pakota mihinkään, mutta anna keskustelulle edes mahdollisuus. Tsemppiä synnytykseen, itse olen siis kolme lasta maailmaan saattanut, ja kaksi kertaa synnytys on epäonnistunut järkyttävästi - ja siltikin niiden osalta ollaan ihmiseksi kuntouduttu ja aika on parantanut muistotkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut juttuja joissa varsinkin kätilöt ovat olleet tosi töykeitä ja haukkuneet sektioäitiä. Samoin lääkärit vielä salissakin valittaneet sektioon menosta :(

Pelkään jo sitäkin tässä :( ihan kuin ei muuten joutuisi pelossa jo elämään.

ap

Vierailija
4/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten voi puudutus noin epäonnistua????

Eivätkö testaa ennen leikkaamista, että on varmasti puutunut?

No niin kiva juttu nyt pelkään sitten sitä sektiotakin kuollakseni.

Vauvasta tulee varmaan sairas jo sen takia, kun pelkään aamusta iltaan ja yöhön ja stressaan kaikkea.

ap

Vierailija
5/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten hyväksikäyttö liittyy synnytykseen?

Sektiosta tai alatiesynnytyksestä ei saa sellaista etteikö joutuisi paljastelemaan itseään.

No mutta, minua kohtaa oltiin nihkeitä vaikka minulla oli syy sektioon. Kyllä sen sai kun jaksoi tapella asiasta.

Vierailija
6/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin meni, leikkaussalissa oli suorastaan rento tunnelma. Osastolla kaikki oli ystävällisiä yhtä kätilöä lukuunottamatta, mutta se ei varmaan johtunut sektiosta vaan taisi olla väärässä ammatissa.

En huomannut mitään eroa verrattuna aiempaan, lääketieteellisestä syystä tehtyyn sektioon. Itse asiassa nyt oli kipulääkitys paremmin kohdallaan, viimeksi sitä joutui erikseen pyytämään, nyt sain pyytämättä.

Pääsin kotiin kolmantena päivänä, en ollut missään vaiheessa kovin kipeä ja kaikki sujui hyvin. Kannattaa lähteä liikkeelle mahdollisimman pian, se auttaa toipumisessa. Kipulääkkeillä kaikki kivut voi saada pois kokemukseni mukaan.

Vierailija
7/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sitä paitsi testataan ennen leikkauksen aloittamista. Hoitaja tai anestesialääkäri kysyy, tunnetko kun hän kokeilee vartaloasi jollain kylmällä. Leikkaukseen ryhdytään vasta, kun et tunne mitään.

terveisin se pelkosektioitu

Vierailija
8/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin on suhtauduttu. ainoastaan lääkärin kanssa on saanut vängätä,että sain sen.

mulla siis yks alatiesynnytys ja 3 pelkosektiota.

Vierailija
9/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyy synnytykseen niin, että pelkään kuollakseni sitä tilannetta, kun useampi ihminen olisi alapääni kimpussa... en osaa selittää, mutta pelkään sitä traumaa mikä siitä synnytyksestä tulisi.

Hyväksikäyttö jätti minuun syvän yli 10 vuoden vakavan masennuksen, jonka johdosta olin sairaalahoidossakin ja psykoosissa välillä.

En pysty edes kuvittelemaan, että menisin alatiesynnytykseen, josta tulisi minulle hyvin traumaattinen kokemus ja suurella todennäköisyydellä sairastuisin vakavaan masennukseen uudelleen, sen jälkeen ei vauvallani olisi enää äitiä :(

joten siksi sektio, ymmärrätte tai ette, aivan sama minulle. Minulle on tärkeää, että selviytyisin täysjärkisenä lapseni syntymästä.

ap

Vierailija
10/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alatiesynnytyksrssä ole useaa ihmistä alapään kimpussa.

Samallalailla sektiossakin joudut levittelemään. Tulee katetri, ajellaan karvoja mahdollisesti ja minäkin olin alapää paljaana koko leikkauksen.

Vierailija
11/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja toinen pelkosektiolla. Enkä huomannut mitään eroa suhtautumisessa minuun ts. mielestäni suhtautuivat minuun kuin kehenkä tahansa synnyttäjään. Itse asiassa aivan ihanasti. Älä siis pelkää, ovat ammattilaisia ja tietävät, että sektiolla on aina jokin syy + osaavat siihen suhtautua niin.

Vierailija
12/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavan tulehtumista voit estää suihkuttelemalla leikkaushaavaa pari kertaa päivässä. Kylvyssä ei saa käydä. Itse suihkuttelin tunnollisesti ja kuivasin aina huolellisesti eikä mitään ongelmia ollut.

Sänkyyn ei kannata jäädä makaamaan. Ekassa sektiossa makailin enemmän ja olinkin raihnaisempi kuin toisella kerralla, jolloin lähdin heti tilaisuuden tultua (katetrin poistamisen jälkeen) liikkeelle ja hoidin vauvan itse.

Vierailija
13/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et selvästikään ole kokenut vastaavia traumoja mitä minä, joten en jaksa alkaa vääntämään tästä asiasta enempää.

Pelkään kuollakseni alatiesynnytystä, niin paljon, että koko raskauden ajan se on ollut ensimmäisenä asiana mielessä herättyäni ja öisin näen siitä painajaisia.

Minä en siihen pysty, piste.

ap

Vierailija
14/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis se tapaus "epäonnistunut sektio". Ja minun tapauksessani puudutusta ei testattu kunnolla, pyyhittiin sellaisella vanulapulla ja kysyttiin että "tuntuuko kylmältä". Joka kerta tuntui, ja sanoin siitä, mutta anestesiologi vaan sanoi että "kyllä se nyt jo on noussut tarpeeksi, leikkauslupa annettu". No sitten kun leikkaus oli jo käynnissä niin kävihän se ilmi, että puudutus ei ollut mennyt selkäytimen molempiin kanaviin vaan ainoastaan toiselle puolelle.

MUTTA tämän voi välttää sillä että itse pyydät parempaa testausta, pyydä siis että nipistävät pihdeillä tai jollain muulla ja kovaa. Tämä on parempi testausmenetelmä kuin joku helvetin märkä vanulappu joka ei anna mitään osviitta tunnosta oikeasti.

Mutta jos siis tekevät jonkun vanulapputestauksen niin älä tyydy siihen!

Vierailija
15/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin riskit

Leikkaukseen liittyvät riskit: Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee n. 6 % potilaista, kun spontaanin alatiesynnytyksen jälkeen osuus on 0,4-0,6 %. Riski joutua tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu, on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna.

Tulehdukset: Keisarileikkauksen jälkeinen kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi alatiesynnytykseen verrattuna (2,6 vs. 0,2 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4-7 %:lla potilaista.

Keuhkoveritulppa: Vaara kuolla keuhkoveritulppaan on keisarileikkauksen jälkeen 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Joissain riskitapauksissa on mahdollista käyttää ennalta ehkäisevää lääkitystä (ns. tromboosiprofylaksia).

Seuraavat raskaudet: Keisarileikkausta seuraavissa raskauksissa poikkeavaan paikkaan kiinnittyneen istukan riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useampia sektioita naiselle on aiemmin tehty.[6]

Kuolema: Keisarileikkaus on Suomessa ja muissa länsimaissa turvallinen toimenpide. Raskaus-, synnytys- tai lapsivuodeajan kuolema on hyvin harvinainen tapahtuma. Kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneessä brittiaineistossa vuodelta 1999 äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500. [7]

Lapsen riskit

Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %).

Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[6]

Vierailija
16/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et selvästikään ole kokenut vastaavia traumoja mitä minä, joten en jaksa alkaa vääntämään tästä asiasta enempää.

Pelkään kuollakseni alatiesynnytystä, niin paljon, että koko raskauden ajan se on ollut ensimmäisenä asiana mielessä herättyäni ja öisin näen siitä painajaisia.

Minä en siihen pysty, piste.

ap

Itsellänikin on sektio takana, että varmaan tajuat etten aio siitä päätöksestä saarnata :)

Mutta varoitan vain, että saat olla aika itsepäinen kun sektiota vaadit. Riippuu paljon lääkäristäkin miten helppoa sen saaminen on.

Vierailija
17/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkö juuri sanonut etten kaipaa mitään moralisointia, olen tarkkaan harkinnut tämän asian.

Hoette leikkauksen riskejä, mutta kukaan ei ota tosissaan MINULLE tulevia riskejä alatiesynnytyksestä. Onko se todella lapsen ja äidin etu, jos äiti sairastuu alatiesynnytyksen takia uudelleen siihen vakavaan masennukseen, joka kohdallani kesti yli 10 vuotta????

ONKO SE TODELLA SEN ARVOISTA?

Kysyy kypsynyt ap

Vierailija
18/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat eivät pelkosektiota hyväksy, ei kannata lukea ilkeitä kommentteja. Tsemppiä sektioon! terveisin toinen pelkosektioäiti

Vierailija
19/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksissä riski kuolla oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000.

ELI ALATIESYNNYTYKSESSÄ RISKI ON PALJON SUUREMPI!!!

Vierailija
20/30 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni väärinpäin tuo edellinen riskihomma, sorry

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi