Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITEN NYKYAIKANA OIKEIN PAISTETAAN LETTUJA???

Vierailija
17.09.2012 |

KÄÄK!!!!!

Halusin ilahduttaa isompia lapsia kun meille on tullut uusi vauva. He tykkäävät letuista ja aloin sitten paistamaan niitä kun vauva oli päiväunilla.

Minulla on mummon perintönä oikea valurautapannu.

Paistelin siinä sitten ikkuna auki kuten aina ja järkytyin taas kerran sitä käryä mitä letun paistosta tulee!

Palohälyttimet alkoivat huutamaan ja vauva heräsi. Jouduin sitten paistamaan loput vauva sylissä.

Miten nykyaikana oikein paistetaan letut?

Eihän se käy että joka ainoa kerta tulee tuollainen käry!

Mistä se johtuu?

Teenkö jotain väärin?

Letut olivat kyllä hyviä mutta se käry!!!

Kai siltä voi nykyaikana välttyä jotenkin?

ap

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oppii vaikka mitä, kannattaa aina kysyä ekana av:lta :)

ap

Vierailija
22/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän liesituuletinta jos teen vaikka ruokaa mistä tulee vesihöyryä kuten kastiketta tai keitän makaronia.

ap

alkaa uusavuttomuus jo lähennellä avuttomuutta...

MISTÄ sä olet saanut päähäsi, että liesituuletinta käytetään vain vesihöyryn poistoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän liesituuletinta jos teen vaikka ruokaa mistä tulee vesihöyryä kuten kastiketta tai keitän makaronia.

ap

alkaa uusavuttomuus jo lähennellä avuttomuutta...

MISTÄ sä olet saanut päähäsi, että liesituuletinta käytetään vain vesihöyryn poistoon?

ei voinut ilmaista ystävällisesti, koska...?

Vierailija
24/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokkauksen ihmelapsi ( ihme-av-mamma :)

Vierailija
25/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätyt kyllä maistuu paljon paremmalta valurautapannulla paistettuna kuin teflonilla. Ja paistamiseen reippaasti voita. Poltatteko tupakkaa te jotka ette huomaa eroa maussa?

Vierailija
26/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n pannun ihan kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Todennäköisesti vanha rasva ja paperinöyhtä ym. karsta käryää...

Ei se pannu ruostu pesuainepesunkaan jälkeen, jos laittaa joksikin aikaa lämpimälle levylle kuivumaan ja sitten oljyää (hieman öljyä lämpimään pannuun ja vaikka pullasudilla levitys joka kohtaan). Jatkossa sitten kuumalla vedellä pesu aina käytön jälkeen ja tarvittaessa pyyhkäistään öljyä pintaan.

Isomummon vanha pannu on meillä käytässä ja hyviä lettuja sillä saa. Teflonit on ihan surkeita siihen verrattuna :)

Pyyhin sen aina talouspaperilla käytön jälkeen. Onko se ok?

ap

mutta pelkällä kuumalla vedellä. Kannattaa heti kuumana hanan alla tiskiharjalla harjaista, niin pannu kuumentaa veden, ja se lämpimänä kuivuu nopeasti. Ehkä käry johtui vanhoista rasvoista, jos aina pelkästään talouspaperilla pyyhit. Minä taas en koskaan pyyhi talouspaperilla, kun mielestäni pannuun jää nöyhtää siitä paperista.

Vierailija
27/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätyt kyllä maistuu paljon paremmalta valurautapannulla paistettuna kuin teflonilla. Ja paistamiseen reippaasti voita. Poltatteko tupakkaa te jotka ette huomaa eroa maussa?

ne palaa aina = tulee ruskea pinta

Vierailija
28/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne palaa aina = tulee ruskea pinta

Kyllä niissä vähän väriä pitääkin olla. Mä olen aina pitänyt niitä vaaleita lötköjä niinä epäonnistuneina. Eikä ne pala kun ei pidä liian kuumana pannua.

Vierailija
29/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paistajassa eikä pannussa, jos valurautapannulla palaa. Äitini käyttää yli 30 vuotta vanhoja valurautapannuja, eikä millään muulla saa niin hyvin paistettua. Pannut pestään aina käytön jälkeen ja kuivataan huolellisesti.

Jos ei osaa hoitaa valurauta-astioita niin kysykää vaikka martoilta.

Vierailija
30/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paistajassa eikä pannussa, jos valurautapannulla palaa. Äitini käyttää yli 30 vuotta vanhoja valurautapannuja, eikä millään muulla saa niin hyvin paistettua. Pannut pestään aina käytön jälkeen ja kuivataan huolellisesti.

Jos ei osaa hoitaa valurauta-astioita niin kysykää vaikka martoilta.

Vierailija
31/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempi lämpötila ja liesituuletin auki.

Vierailija
32/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liesituulettimella imaistiin käryt, niin haisi koko kämppä sen jälkeen.

Vierailija
33/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä on vaan pahoinpidelty ja siksi kaikki eivät paista kunnolla. Mutta kyllä hyvässä teflonpannussakin hätätapauksessa paistaa.

Ikkuna auki ja liesituuletin päälle on hyvä yhdistelmä hyvin käryävien ruokien kanssa. Jos hälytin ei ole keittiössä niin vielä keittiön ovi kiinni.

Vierailija
34/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi paistaa pinnoitetulla pannulla.

Vierailija
35/41 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pannun että välillä pesen pannun kuumalla vedellä ja kuivaan kuumalla levyllä, välillä taas puhdistan sen merisuolalla. Merisuola imee itseensä rasvan ja kun sitä talouspaperilla hankaa pannuun, se vie vie kaikki "jäämät" mennessään. Sitten suola vain viemäriin ja pannun pyyhkäisy, niin se on taas käyttövalmis. :)

Se mummon lettupannun perinyt.

Vierailija
36/41 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapannun ja valurautapadan puhdistus

Yleisohje valurautaisen kettoastian puhdistukseen on kuumalla vedellä pesu, käyttäen astianpesuharjaa. Normaalissa pesussa ei suositella käytettäväksi minkäänlaista pesuainetta, koska pesuaine poistaa rasvan, joka suojaa valurautapannun tai valurautapadan pintaa. Aika ajoin valurautapannu on kuitenkin hyvä pestä käyttäen astianpesuainetta. Tämän pesukerran ja kuivauksen jälkeen valurautapannu tulee käsitellä ruokaöljyllä, jotta pannun pintaan tulee suojaava rasvakerros.

Valurautapannu tai valurautapata on suositeltavaa pestä käsin, ei esimerkiksi astianpesukoneessa.

Valurautapannu tai valurautapata voidaan pesun jälkeen kuivata esimerkiksi käyttämällä talouspaperia. Normaalia tiskipyyhettä ei kannata käyttää koska valurautapannusta jää helposti ikäviä jälkiä pyyhkeeseen. Toinen tapa kuivata valurautapannu on laittaa se lämpimälle levylle (jälkilämpö) hetkeksi, jolloin lämpö haihduttaa veden pannusta.

Mikäli valurautapannuun on palanut kiinni ruokaa, kannattaa valurautapannussa keittää tilkka vettä (veden tulisi peittää koko pannun pohja). Tämän jälkeen ruoka voidaan kaapia irti käyttämällä lastaa.

http://www.siivous.info/siivousohjeet/valurautapannu-valurautapata-puhd…

Vierailija
37/41 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä käytän kyllä teflonpannuja lättyihin. Käännän ne aina heittämällä, teflonista irtoaa helposti.

Mulla on kolme pannua samaan aikaan hellalla. Laitan litran maitoa taikinaan ja tuon erän paistaminen vie aikaa noin 7 minuuttia.

Lätyt on hyviä!!

Vierailija
38/41 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enkä tiedä miten se sen tekee.... samoilla välineillä kuin minä ja mulla aina palovaroitin huutaa, miehellä ei ikinä ja sen letut on ihanan rapeita.

Paista ulkona muurikalla :)

Vierailija
39/41 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pannun että välillä pesen pannun kuumalla vedellä ja kuivaan kuumalla levyllä, välillä taas puhdistan sen merisuolalla. Merisuola imee itseensä rasvan ja kun sitä talouspaperilla hankaa pannuun, se vie vie kaikki "jäämät" mennessään. Sitten suola vain viemäriin ja pannun pyyhkäisy, niin se on taas käyttövalmis. :)

Se mummon lettupannun perinyt.

on hyvä vinkki jos paistaa pannullä jotain jälkiruoaksi tulevaa, suola poistaa väärät maut, esim. kalan maun pannusta.

Vierailija
40/41 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tulee lettuja paistettua ja aina välillä on palohälyttimet soimassa.. Ainakin mies tietää millon oon laittamassa ruokaa ;p

Laita liesituuletin päälle ja jos tuntuu et käryää edelleen paljosti ni ikkuna auki ja vähemmän voita pannulle. Tämä ainakin mulla toimii :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi