Miksi meidän yksivuotias ei vieläkään nuku kokonaisia öitä? :(
Tuntuu, että kaikkien kavereiden pienemmätkin vauvat nukkuu jo yönsä herämättä/herättämättä vanhempiaan... Mulla alkaa jo usko loppua, että meidän tyttö nukkuisi koskaan kokonaista yötä! Milloin teidän heräilijät on alkaneet nukkua?
Kommentit (40)
Meillä alkoi nukkua molemmat 1,5-2 vuoden iässä. Imetys ja päiväunet kun jäivät pois, yöunissa ei ole enää kuin satunnaista häikkää.
Näkee siis näin syksyisin painajaisia ja herättää joka kerta myös äidin :/
Ja muutan ihan normaali poika.
Yleisin syy uniongelmiin taitaa olla ns. uniassosioaatio. Eli jos lapsi on tottunut siihen, että nukutetaan = äiti / isä on vieressä kunnes lapsi nukahtaa, hän herää yöllä vaatimaan tätä samaa. Onko teillä näin? Jos on, kannattaa opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen.
Toki on liuta muitakin syitä, mutta tuo tuli ekana mieleen.
kokonaisia öitä 1,5-vuotiaana. Ja mun tuttavapiirissä on kyllä käynyt selväksi, että se on poikkeuksellisen aikaisin...
Ja onhan tuo varmaan myös yksilöllistä. Itse olen koko elämäni aikana nukkunut koko yön putkeen ehkä kymmenisen kertaa. Olen kolmikymppinen.
on valvottanut 2v-3v ikään saakka. Nyt teininä ja aikuisena nukkuvat sitten vaikka kellon ympäri.
Yleisin syy uniongelmiin taitaa olla ns. uniassosioaatio. Eli jos lapsi on tottunut siihen, että nukutetaan = äiti / isä on vieressä kunnes lapsi nukahtaa, hän herää yöllä vaatimaan tätä samaa. Onko teillä näin? Jos on, kannattaa opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen.
Toki on liuta muitakin syitä, mutta tuo tuli ekana mieleen.
Ja tämä on niin täyttä potaskaa kuin vain voi olla.
Suurin ongelma nimenomaan on siinä, että liian pieniä vauvoja jätetään nukkumaan yönsä yksinään.
Ottakaa ne pienet samaan huoneeseen koko yöksi - jo loppuu ongelmat!
Meillä nuorempi on 2v7kk ja heräilee vielä yleensä kerran tai kaksi yössä.
Näkee siis näin syksyisin painajaisia ja herättää joka kerta myös äidin :/
Ja muutan ihan normaali poika.
Apua, etkö ole nukkunut kymmeneen vuoteen kokonaista yötä?! :/
Itsellä olisi toisaalta jo halua yrittää sisarusta tälle vuosikkaalle, mutta miten ihmeessä jaksan heräillä kahden lapsen yöheräämiset, kun yhdenkin kanssa tekee välillä tiukkaa :( Ja jotenkin olen tosiaan jo toivoni menettänyt, kun aina vaan herättelee...
miksi pitää tehdä toinen lapsi jos yhden kanssakin tuntuu jo raskaalta? Tätä en voi ymmärtää.
Lapsi nukkuu tosiaan omassa huoneessaan, mutta ei sängyn siirtäminen meidän huoneeseenkaan auttanut, kokeiltu on.
Mitenköhän mun tuttavapiiriin on sitten valikoitunut noin kummallisia vauvoja... Alle puolivuotiaasta tuntuu kaikki nukkuvan aamuun asti.
ap
2,5-vuotiaana oppi vasta nukkumaan yönsä. Siihen mennessä putkeen nukutut yöt olivat laskettavissa yhden käden sormilla.
miksi pitää tehdä toinen lapsi jos yhden kanssakin tuntuu jo raskaalta? Tätä en voi ymmärtää.
Ei siis mikään pakko, ei kai kellään. Olen vain haaveillut isommasta perheestä ja nyt mietinkin, että jaksanko heräillä kahden lapsen kanssa. Tai oikeastaan mietin, että milloinkahan ne yöunet alkavat yleensä sujua.
kaksosten kanssa eka kokonaan nukuttu yö tuli kun olivat noin 3-vuotiaita.
Sen jälkeenkin useimpina öinä herätyksiä.
tossa vaiheessa vielä nukkuneet kiinteästi vieressä tissi suussa ja onnellisia, terveitä ja hyväntuulisia muksuja. Näin tuttavapiirissäkin paitsi tietysti nämä jotkut, joilla sitten on näitä "koliikkilapsia" kun juuri "pitäis kaikkee jo kolmikuisena, pitäis nukkua omassa huoneessa yksin ja nukahtaa jo puolivuotiaana jne. hohhoijjaa". Lapsiparat.
kun lopetin imetyksen ja luovuimme tutista.
Voin siis rehellisesti sanoa, että minulle on tullut yllätyksenä se, että yöheräilyt eivät loppuneetkaan yösyöttöjen loppumiseen. Ei ollut paljoa kokemusta vauvoista tai ihan pienistä lapsista ennen omaa lasta. Miten tätä voi jaksaa vuosikausia? Ja käydä ehkä jossain vaiheessa töissäkin samalla!
ap
4v noin viisi ja 2v noin kaksi kertaa yössä. Jos mölyävät herätessään, herättävät toisensakin jolloin heräämisten määrä kasvaa.
tossa vaiheessa vielä nukkuneet kiinteästi vieressä tissi suussa ja onnellisia, terveitä ja hyväntuulisia muksuja. Näin tuttavapiirissäkin paitsi tietysti nämä jotkut, joilla sitten on näitä "koliikkilapsia" kun juuri "pitäis kaikkee jo kolmikuisena, pitäis nukkua omassa huoneessa yksin ja nukahtaa jo puolivuotiaana jne. hohhoijjaa". Lapsiparat.
Sain tekstistäsi vaikutelman, että vähättelet koliikkia. Mä oon just tuollainen äiti, joka imettää taaperoa, nukkuu perhepedissä ym. Esikoisen kanssa kaikki meni hienosti, mut kuopus kärsi koliikista ja se oli oikeesti ihan hirveetä. Mikään ei auttanut, ei edes se "onnellisesti perhepedissä tissi suussa" menetelmä, jota mekin nyt koliikin helpotettua taas noudatetaan.
Enkä pitänyt mitenkään kummallisena. Siihen asti heräsi kerran tai pari yössä.