HESARI: Laki velvoittaa jokaista työntekijää kohtelemaan tasapuolisesti ja Piste!
Oli keskustelua hesarissa siitä, täytyisikö lapsiperheet saada Aina kesä-elokuu aikana lomat ja hiihto sekä syyslomat.
Hiihto ja syyslomalla ei varmaan niin väliä, jos pitävät. Mutta KESÄ on kesä ja sillon JOKAISELLA työntekijällä on oikeus nauttia kesästä ja pitää silloin loma, eikä todellakaan tehdä kesän töitä sen vuoksi, että lapsia omistavat luulevat heidän elämänsä olevan jotenkin tärkeämpää kuin muiden.
Töissä on paljon nuoria ihmisiä, joilla ei ole vielä lapsia, heillä on puoliso ja lemmikkejä sekä ystäviä, joista elämä koostuu. Nuoret ihmiset ja pariskunnat matkustelee ja nauttii siitä nuoruudesta eli ts. Elää omaa arvokasta nuoren ihmisen elämää, johon kuului myös rakkauselämä.
Heidän elämä on vähintään yhtä tärkeää, kuin lapsia omaavien. Sitä ei voi kukaan lapsiperhe erikseen määritellä, sillä kaikkien elämä on yhtä tärkeä rotuun, sukupuoleen, ikään tai elämäntilanteeseen nähden.
Kyllä monet ihmiset haluaa myös puolisoiden kans pitää yhtäaikaa lomaa, aivan kuten äidit lapsiensa kanssa.
Meillä jokaisella on ne omat rakkaat ihmiset, joiden kanssa halutaan elää elämää. Ei kenenkään elämä voi vähätellä. Se joka vähättelee ja on itsekäs ja vaatii muita pitämään touko tai syyskuussa, voi katsoa peiliin ja miettiä, kukakohan siinä on itsekäs ja onko edes ihmisen arvoinen?
Ymmärrän, että vanhemmat haluaa viettää lapsiensa kanssa aikaa, pitää myös ymmärtää, että muutkin ihmiset on saman arvoisia ja haluaa pitää kesällä lomaa ja nauttia kesästä rakkaiden ihmisten kanssa. Sitäkin pitää ymmärtää.
Onneksi työnantajat ovat yleisesti aika tasapuolisesti kohdellut työntekijöitä, sillä jos tietyt ihmiset pitäisi aina kesäajan ulkopuolella "kesä"loman, niin kauan he katsoisivat sellaista touhua? En minä ainakaan! Siinävaiheessa työnantajalle tulee aika kinkkistä, kun ihmiset arvostaa enemmän omaa elämää, kuin toissijaisessa asemassa alaisiaan pidättävää työnantajan työpaikkaa.
Mitäs sitten?
Kommentit (2)
Itse teen vuorotyötä ja omassa työpaikassani on kiertävät lomavuorot: alku-, keski- ja loppukesä. Joka kolmas vuosi siis vaihtuu vuoro. Olen ollut neljässä eri työpaikassa ja joka paikassa on ollut sama systeemi eli lomavuorot ovat kiertäneet, en ole koskaan törmännyt ap:n kuvailemaan ongelmaan.
Systeemi on helppo. Kun tietää vaikkapa että kesällä 2013 mun lomavuoro on loppukesä, niin en sitten varaile matkoja alkukesäksi. Jokaiselle napsahtaa joskus ns. hyvän loma-ajankohdan vuoro ja joskus huono.
Ei oo ollu mitään ongelmia niissä paikoissa. Kaikki ihmiset joustaa, myös perheelliset. Kaikki arvostaa toisia, niin sen kuuluukin mennä. Epätasa arvoinen kohtelu esille vaan ja selvittämisen arvoinen asia. Kukaan ei ole ulkopuolinen!