Saako potkut jos koeajalla huomaa olevansa raskaana?! ev
Kommentit (24)
Todeta ettei homma toimi. Ei se riitä työnantaja on tiennyt raskaudesta koeajan työsuhteen purkaessaan, vaan se pitäisi myös todistaa, että raskaus on ollut syynä purkuun.
ei edes koeajan aikana. Silloinkin esimiehen tulee pyytäessä antaa riittävä syy ja perustelu työsuhteen purkamiseen, vaikka valloilla onkin yleinen luulo, ettei tarvitse. Syrjivä syy ei siis ole pätevä myöskään koeajalla.
Näin, eli työnantaja on se, jonka pitää todistaa, ettei ollut kyseessä syrjivä syy, eli raskaus, sukupuoli, sukupuolinen suuntautuminen, uskonto ja mitä kaikkia niitä onkaan.
Paha moka työnantajalla on ottaa heti uusi työntekijä.
syy. Toinen juttu on sitten se, miten työntekijä asiassa etenee jos työnantaja irtisanoo koeajalla ja työntekijä epäilee raskautta syyksi.
Silloin pitää (liiton tukemana, jos ymmärtää olla jäsen) lähte oikeusprosessiin, jossa työnantajan pitää todistaa, että syynä on ollut jokin muu syy kuin raskaus. Ei mikään helppo ja nopea prosessi kuitenkaan.
Joku vastaaja väitti, että koeajan purun syy pitää kertoa. Ei pidä, mutta fiksu työnantaja toki antaa palautetta ja syytä voi aina kysyä.
Mä olen ammattiliitossa töissä, ja mua välillä hirvittää, miten huonosti ihmiset on perillä asioista. Ja erityisesti hirvittää se, että neuvoja kysellään täältä, kun vastaukset voi olla ihan mitä tahansa taivaan ja maan väliltä.
Liittykää liittoon ja kysykää sieltä!
mutta minusta se alkaa näkyä lähes heti koska voin niin huonosti muutaman viikon päästä!:( ap
vaikka työntekijän mielestä ei tarvitse kertoa, niin käytännössä pitää kertoa työnantajalle, koska muuten työnantaja voi mennä sen taakse, ettei ole tiennyt raskaudesta siinä vaiheessa, kun purki työsuhteen koeajalla.
Sen jälkeisiä tapahtumia ei mahdollisesssa lakituvassa enää puida, vaan ainoastaan edeltävää tilannetta. Jos työnantaja ei ole tietoinen raskaudesta, työsuhteen purun voi tehdä koeajalla eikä ongelmia tule eikä ap:lla ole mahdollisuutta hakea korvauksia.
Toisaalta ap:n turvana on yleisesti työlaissa säädetty ilmoittamisvelvollisuus raskaudesta ja äitiysloman alkamisesta: hänen ei tarvitse tehdä sitä nyt, vaan viimeistään 2 kk ennen loman alkua. Mutta jos hän ei tee ilmoitusta nyt, hän antaa työnantajalle kaikki valtit käteen mahdolliseen oikeudenkäyntiin. Asia ei siis todellakaan ole niin yksiselitteinen kuin ylläolevat viestit antavat ymmärtää. Oikeudessa luetaan lakia kuten se on kirjoitettu ja se sisältää velvollisuuksia myös työntekijälle, ei pelkästään työnantajalle.
Ap:n ei kannata tehdä oletuksia huonovointisuudestaan, koska ei ole varmaa, kärsiikö hän raskauspahoinvoinnista. Minusta ap:n pitäisi nyt pitää turpansa kiinni raskaudesta ja katsoa, miten koeaika päättyy. Työnantaja voi hyvinkin vakinaistaa ap:n ja sitten homma on selvä: ap:lla on täysin normaali työsuhdeturva.
Olen itse ollut eräässä firmassa töissä ja varaluottamusmiehenä silloin kun siellä sattui samantapainen keissi, ja oikeus ratkaisi sen työnantajan hyväksi. Raskaaksi tulleen työsuhteen sai purkaa koeajalla, koska työnantaja ei ollut purkuvaiheessa tietoinen raskaudesta. Raskaus oli vasta alkuviikoillaan eikä työntekijä ollut kertonut siitä työnantajalle.
Tapaus löytyy finlexistä, kun laitatte hakusanoiksi koeaika, raskaus, työsuhteen purku. En kehtaa sitä tänne suoraan linkittää, kun en tiedä, saako niin yksityiskohtaisia tietoja levittää. Mut sieltä siis löytyy tämä ja muutamia muitakin vastaavia tapauksia.
Onnittelen! Ap on ehkä suututtanut työnantajan mutta on samalla onnistunut saamaan vakituisen työn!