Onko täällä ex-autolla-ajo-pelkoisia? Kertoisitteko miten pääsitte pelostanne? Ja miten tankataan?
Minulla on ollut ajokortti jo 10 vuotta mutta en ole ajanut. Noloa. No nyt ostettiin toinen auto kun oli hyvä tarjous ja mieheni sanoi että miksen minäkin ajaisi kun on kerran kaksi autoa ja voisin käydä yksin ostoksillakin kun lapset ovat koulussa. Se olisi kyllä paljon helpompaa, lasten kanssa on niin rasittava olla kaupassa.
Kuinka pääsisin vain tästä autolla-ajo-pelostani eroon?
Jos ajattelenkin istuvani auton rattiin, sydän alkaa tykyttää, kädet tärisevät jne. Pelkään, että aiheutan onnettomuuden.
Ajattelin ottaa ensin pari ajotuntia vaikka minulla onkin kortti. Mutta hävettää ihan kun olen niin peloissani ja mitä jos en osaa enää edes ajaa.
Pitää varmaan mennä yksin jonnekin pellolle harjoittelemaan ajamista ennen kuin kehtaan mennä ajokouluun.
Ja miten ihmeessä tankataan? Onko se vaikeaa? En ole tehnyt sitä koskaan.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (23)
etsimään sokkona kaikki nappulat. Osaat säätää katsomatta lämmön, radion jne.
Etsi asento, jossa sinun on mukava istua. Säädä peilit. Katso peilejen kautta ja opettele hahmottamaan autosi koko ja mitä näet, mistäkin kulmasta (muista, että peilistä ei näe kaikkea, eli kannattaa liikkua vähän eteen- ja taaksepäin kaistaa vaihtaessa).
Opettele seuraamaan liikennettä koko ajan. Tiedät, mikä auto on milloinkin takanasi ja sivullasi. Tämä auttaa, kun lähdet vaihtamaan kaistaa, ettei tarvitse viime hetkellä ruveta ihmettelemään, että mitäs tahtia tässä mennää ja tuleeko sieltä yksi, vai sata autoa.
Arvioi, paljon sinulla on tilaa auton edessä, takana ja sivulla. Astu autosta ulos ja tarkista, menikö arviosi oikeaan.
Ja pyydä nyt hyvänen aika sentään miehesi mukaan tankkaamaan! Ei kai se sua yksikseen jätä=)
Ja harjoittele ajamista illalla, kun on rauhallista. Ja ÄLÄ harjoittele sunnuntaisin. Sillon on kaikki ajotaidottomat torvelot aina liikenteessä ja kolarin riski kasvaa!
Syötä Visa Electron koneeseen
Valitse joku euromäärä joka riittää
Valitse mittarin numero (lukee mittarissa)
Ota kortti pois koneesta
Ota pistooli koneesta ja työnnä tankkiin
Tankkaa
Tässä vaihtoehto B:
Avaa tankki
Syötä koneeseen seteli
Aloita tankkaus
Ja C:
Laita huoltoaseman oma kortti koneeseen
Näppäile tunnuslukusi
Paina e tai mikä siinä sitten onkaan, eli
SEURAA KONEEN NÄYTÖSSÄ OLEVAA OHJETTA
Vielä vaihtoehto D
Tämä toimii vain sellaisella tankilla, jonka voi maksaa kassalla:
Mene tankille, avaa korkki, aloita tankkaus. Lopeta ja mene maksamaan kassalle.
Jokaisessa vaiheessa olennaista on
VALITA OIKEA POLTTOAINE.
Dieseliä vain dieselautoon, ja bensa-autoon oikeaa bensaa. Polttoainetiedon näet auton tankin korkista.
Lisäksi jokaisessa on yksi viimeinen vaihe: muista laittaa se tankkauspistooli takaisin paikalleen. Erityisen tärkeää tämä on silloin, jos omalla kortilla tankatessa polttoainetta ei tule.
mua pelotti ihan hirveästi vielä vuosi sitten, ja niin pelotti mun kyydissä olevia ystäviänikin, kun kyyditsin heitä saadakseni ajokokemusta. Oksetti suorastaan lähteä ajamaan. Pikkuhiljaa se pahin stressi häipyi. Vieläkään en ajamisesta nauti, mutta enää en joka sekunti pelkää että tapan jonkun tai itseni tai romutan auton.
Nyt on av:lla hyvä henki.
Minullakin meni monta vuotta kun kartoin rattia, mutta sitten jouduin uuden työpaikan vuoksi ajamaan. Suosittelen totuttelemaan ajamiseen pikkuhiljaa, jos se on mahdollista. Opettele vaikka ensin käynnistäminen, ajat vaikka omassa pihassa pikku lenkin ja parkkeeraat viikon verran. Sitten alat käydä pienillä ajeluilla rauhalliseen aikaan sellaisilla reiteillä, joilla ei ole vaikeita risteyksiä tai mäkilähtöjä tai muuta liian jännittävää. Sitä taas viikko pari ja sitten laajennat taas reviiriä... Kyllä se siitä. Minäkin nykyään jopa nautin ajamisesta, se on semmoista mukavaa omaa aikaa :)
Olin kymmenen vuotta ajamatta. Sitten kyllästyin pelkoon, hommasin työn kolmenkymmenen kilometrin päästä niin että oli pakko ajaa. Ensimmäiset kaksi viikkoa lähdin töihin melkein itku kurkussa, sen jälkeen helpotti.
Eli siis se keino on se pakko ja se säännöllinen toisto. Jos ajat vain silloin tällöin, et pääse kammosta koskaan.
mulla oli hermostunut ja kummallinen ajo-opettaja, joka hermostutti mutkin.
Mieheni jonka kanssa silloin seurustelin, opetti mut ajamaan saatuani kortin. Voi olla ihan hyvä ajatus ottaa pari ajotuntia. Ajele myös parkkipaikoilla ja hiljaisilla teillä vaikka iltaisin. Mieluiten ihan yksin, niin opit parhaiten. Peruuttele parkkiruutuihin, harjoittele erilaisia risteyksiä, ryhmittymistä, kiihdytä moottoritielle.
Onnettomuuden pelkäämisestä:
Yleensä onnettomuus johtuu liian suuresta nopeudesta. Ajelet rajoitusten mukaan ja risteysalueilla ihan hiljaa ja rauhassa. Käytät vilkkua jolloin muut osaavat ennakoida mitä olet tekemässä.
Tankkaaminen oli minustakin aluksi inhottavaa ja pelottavaa. Aloita tankkaaminen yhdeltä tutulta asemalta. Paina mieleesi kummalla puolella autoa on tankkiluukku ja ajat mittarin viereen sillä kyljellä. Voit avata korkin valmiiksi ja sitten menet mittarille, työnnät kortin sisään ja toimit sitten niinkuin automaatti neuvoo. Siinä on runsaasti aikaa. Jos on dieselauto, on tärkeää tankata dieseliä. Tai bensa-autoon bensaa.
Mun mielestä on upeaa että meinaat voittaa pelkosi, ajotaito kyllä laajentaa sun elämänpiiriä niin paljon että se kannattaa!
Itse tankkaan aina täyteen, ei sitä etukäteen voi tietää paljonko menee.
Ota kortti pois koneesta
Tankkaa
ja auto joutui lunastukseen, äitinikin oli hetken tajuton.
Rattiin vaan. Ekat kerrat meinasin tulla hulluksi ja ahdisti ja pelotti ja ajoin typerästi.
Joka kerta kun olen ajanut, se helpottaa.
Ota kortti pois koneesta
Tankkaa
Riippuisko bensa-asemasta. Kyllä abc:llä ainakin pitää valita kaikilla se suurin summa jonka haluaa kortilta veloitettavan. Se on siksi että jos perässä tulee joku nopeasti tankkaamaan on periaatteessa mahdollista tankata sen edellisen asiakkaan laskuun. Noin ei saa kovin paljon.
Tempaisin minäkin auton renkaalla ekalla tankkauskerralla siihen korokkeeseen - juuri se, ettei osaa aina arvioida ainakaan ison auton mittasuhteita alussa. Kun pelkäsin, ettei yletä letkuun..;) Hävetti ja nolotti mutta mies vaan nauroi.
Sama muuten koskee auton perää ja keulaa, parkkeeratessa aluksi jää herkästi liikaa tilaa tai ei ole varma, mahtuuko sisään tai ulos. Riippuu toki autosta ja uusissahan on kaikkia apuvälineitä.
t. se 10 vuoden tauon jälkeen uudelleen aloittanut, nro 6
en ollut ajanut n. 8 vuoteen ja pelkäsin ajamista paljon. Mä olen muutenkin arka luonteeltani. Aloin sitten ajaa, kun elämäntilanne vaati sitä. Pelosta pääsi eroon, ylläri ylläri, ajamalla. Vuosi meni ahdistellessa liikenteessä, nyt ei pelota enää yhtään.
Usein sanotaan, että pitää vaan mennä sinne vaikeimpiin paikkoihin (esim. Helsingin keskustaan ruuhka-aikana) ja yrittää selviytyä siellä - olen eri mieltä. Mulle tuo tuotti vaan lisää kammoa. Ajoin sitten helpoissa paikoissa ensin paljon ja toisaalta maantie-ajoa (esim. ajoin kaikki mökkireissut), mikä on helppoa muun liikenteen seuraamisen osalta ja antaa varmuutta auton käsittelyyn. Sitten vasta menin hankalampiin paikkoihin ja nyt voin ajaa tosiaan siellä keskustassakin ilman ongelmaa.
Mulle oli vaikeaa, kun tuntui, että muut ovat kärsimättöminä mun takana ja olen hidas. No näinhän se onkin, mutta kun tajusin, että liikenteessä on ihan normaalia, että jotkut ovat vasta opettelemassa (että autoilijat kohtaavat näitä hitaita tunareita päivittäin), niin olo helpottui. Tärkeintä on pysyä rauhallisena ja ajaa omaa vauhtia, ei voi välittää takanatulijoiden kiireestä.
Tankkaaminen ei ole vaikeaa. Harjoittele tankkaamista vaikka jossain rauhallisella ja tutulla asemalla. Mene mieluiten automaatille. Paina mieleesi, kummalla puolella autosi tankki on :)
Ehdottomasti kannattaa opetella! Mulle ajamaan oppiminen on tuonut suuren vapauden ja onnistumisen tunteen. Ja jos mä voin päästä pelostani niin säkin voit!
Ota kortti pois koneesta
Tankkaa
Riippuisko bensa-asemasta. Kyllä abc:llä ainakin pitää valita kaikilla se suurin summa jonka haluaa kortilta veloitettavan. Se on siksi että jos perässä tulee joku nopeasti tankkaamaan on periaatteessa mahdollista tankata sen edellisen asiakkaan laskuun. Noin ei saa kovin paljon.
Mieti mitä reittiä ajat ja aja reitti mielessäsi. Kaistanvaihdot ja kääntymiset jne. Ajele tutuilla seuduilla. Ensin vaikka lyhyempää matkaa ja sitten pidempää.
Ja ajat. Joka päivä. Säässä kuin säässä, mutta ajat. Siihen ajamiseen tottuu ja yht'äkkiä huomaat ettei se enää jännitäkään.
"osto katkeaa siihen kun bensapistoolin laittaa takaisin, ei voi kukaan ostaa edellisen laskuun"
Tuon takia tuo joka tapauksessa tuli muutama vuosi sitten.
ottaisit ja maksaisit parista autokoulun ajotunnista? Saisit opetella turvallisessa seurassa, että mitenkäs tämä nyt menikään. Siinä samalla voisitte katsoa kädestä pitäen tuon tankkauksenkin.
Ensimmäisenä ei varmaankaan kannata ampaista ison kaupungin keskustaan. Ajele hiljaisilla teillä, joissa saat keskittyä itse ajamiseen, eikä tarvitse heti stressata reittivalintoja.
Itsekin pelkäsin ennen ajaa. Sitten otin vastaan unelmieni työn, johon liittyy aina silloin tällöin yksin autolla ajettavia, pitkiäkin työmatkoja. Lisäksi työpaikka on sen verran kaukana ja syrjässä, että pakko sinne oli joka päivä autolla mennä. Alkuun olin kyllä kauhuissani. Luonteeni ei kuitenkaan antanut periksi myöntää sitä kenellekään. Melko pian sitten tapahtuikin se, mitä olin pelännyt: rysäytin toisen auton perään eräissä liikennevaloissa. Henkilövahinkoja ei onneksi sattunut, mutta oma autoni joutui melkoiseen remonttiin. Se oli ehkä paras autokoulu, sillä sen jälkeen todella tajusin, että siihen ajamiseen on pakko keskittyä ja turvavälitkin ovat olemassa ihan syystä.
Nyt en enää nikottele juuri mistään. Olen kuskannut täyttä pikkubussillista työkavereita, ajanut mitä erilaisimpia autoja, manuaali- ja automaattivaihteisia ja niin ison kaupungin keskustassa kuin maastossakin, missä ei oikeastaan voi edes teistä puhua ja säässä kuin säässä. Tätä nykyä olen varmasti jopa keskivertoa parempi kuski, uskallan sanoa. Vaikka tankilla käyntiä inhoan edelleen :)
Olen oppinut todella paljon uutta teiltä, av-mammat! :) Kiitos!!!
ap
Ne ovat melko tärkeitä! Netissä on kuvia niistä, opettele ne tärkeät ulkoa!
Turvallisinta jos siirryt taksin käyttäjäksi.
enkä sitä ennenkään ollut ajanut paljon. Ei minua kyllä erityisemmin jännittänyt - otin ukon pelkääjän paikalle ekoilla kerroilla.
Mutta eka tankkauskokemus oli hieman nolo, ei sinne mennyt bensaa sisään! Onneksi asutaan ulkomailla, ja äijä tuli auttamaan. No oma mies sanoi sittemmin, että se pistooli meidän autossa pitää työntää "just oikeella" tavalla, muuten ei virtaa sisään.
Aloita ihmeessä ajelu ja paras ottaa oma mies tai muu ajotaitoinen ja rauhallinen mukaan. Ei niitä onnettomuuksia kannata pelätä, todennäköisin voisi olla pikku peltokolari (joita sattuu monelle kokeneellekin). Ja peltiä saa uutta.
Tärkeetä on ajaa kaikissa olosuhteissa, myös pimeellä tai sateella, myös hankalampia tai ruuhkaisia risteyksiä. Ihan hyvin se menee, usko pois :)