Suosittele hyvää oliiviöljyä
Mikä on mielestäsi parhaan/pehmeän makuista oliiviöljyä? Mielellään sellainen, jota saa ihan prisman/cittarin tms valikoimista. Kylmäpuristettu ja luomu. Minusta tuntuu, että aina onnistun ostamaan jotain kitkeränmakuisia puteleita, toki nekin tulee käytettyä. Käytän öljyä salaatteihin, ruuanlaittoon ja joskus itsetehtyyn voi-oliiviöljylevitteeseen.
Kommentit (5)
tuli jo monta hyvää suositusta. Ja ainakin tuota Ybarraa muistan kokeilleeni, en tykännyt minäkään.
ap
Oliiviöljy maistuu usein todella pahalta. Kokeilen ehdottamiasi tuotteita.
Parhaat kiitokseni!
- Agrinatvra, italialainen kylmäpuristettu luomuoliiviöljy extra virgin
- Rainbow kylmäpuristettu luomuoliiviöljy extra virgin (hyvä hinta-laatusuhde)
Nyt ostin kreikkalaista kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä Lidlistä, mutta en ole vielä ehtinyt maistaa sitä.
Ei yhtään kitkerää mutta siinä on selvä miellyttävä oliivin maku! Meillä syödään myös sitä niin, että lauatselle öljyä, suolaa ja mustapippuria ja siihen dipataan leipäpaloja!
Olen kotoisin alueelta jolla oliivi kasvaa joten olen tavallista suomalaista ehkä nirsompi öljyn suhteen... Useimmat täältä tavallisesta marketista saatavat öljyt ovat kamalia, happoisia ja epämiellyttäviä :(
Iloinen yllätys on kuitenkin ollut Knossos-merkkinen öljy, joka on sekä luomuna että tavallisena oikein hyvää! Niiden jälkeen ehkä parhaina Bertollin Robusto ja toisinaan Borgesin öljykin on hyvää mutta laatu vaihteele, koska sitä tehdään sekä espanjalaisista että afrikkalaisista oliiveista. Osa kalliista luomuöljyistä kuten Ybarra ovat kaameita ja kitkeriä.
Itse käytän useimmin erikoisiliikken öljyjä, vakiomerkki L'Albero d'Argento: Signori degli Ulivi, mutta Knossos käy arkiöljyksi jopa minulle oikein hyvin!