Työhöntulotarkastus ja masennuslääke??
Kenelläkään kokemuksia?
Miten työhöntulotarkastuksessa suhtaudutaan siihen, jos syö masennuslääkettä? Minulle on määrätty escitalopramia ahdistukseen ja olen vaihtamassa työpaikkaa. Ahdistuin ja uuvuin vaikean työtilanteen (kiusaamista ym.) takia, mutta en ole ollut sairaslomalla asian takia.
Nyt pelottaa, että miten työhöntulotarkastuksessa käy? Kariutuuko työpaikan vaihto (=helvetistä pois pääsy) tähän asiaan? :(
Kommentit (24)
Työnantajalle menee ainoastaan lausunto, että olet terveydentilasi puolesta soveltuva työhön. Kielteiseen lausuuntoon vaadittaisiin, että olisit työkyvytön, mitä et ole.
Mitään lääkityksiä tai muita työnantaja ei saa tietää, ei myöskään aiempia sairauksia tai nykyisiäkään.
Masennuslääkkeiden takia ei saa kielteistä lausuntoa, eihän se tee sinua kyvyttömäksi työhön.
Ei niillä ole edes oikeutta kysyä mitään mikä ei suoraan ulospäin näy.
Jos pyydetään allekirjoittamaan joku paperi, että työterveyshuolto saisi hakea tietoja terkkarista tai yksityisiltä firmoilta, älkää vaan suostuko! Se ei perustu lakiin, eikä niillä ole oikeutta saada tietoja!
Taas mielenkiintoisia ohjeita täällä.
Työhöntulotarkastus on rutiininomainen terveystarkastus, eikä sun masennuslääkkeiden popsimisella ole siellä mitään painoarvoa. Korkeintaan kysyy syytä ja kun sulla on selvästi tilanne hallinnassa, ei puhu työnantajalle mitään. Ei toki muutenkaan puhuisi.
Työnantaja saa tarkastuksesta lapun, jossa lukee hyväksytty/hylätty - periaatteella, sovitko työhön. Mulla on ollut vaikka mitä hulluja töissä, mutta heistäkin jokainen läpäisi työhöntulotarkastuksen. Turha siellä mitään valehdella on.
Että josko nyt kymmenen vuoden jälkeen uskaltautuisit :)
Pointsi = miksi työnantajaa pitäisi kiinnostaa mikään lääke.
Se minkä pitäisi kiinnostaa voi olla että näenkö = olenko työkykyinen siltä osin.
JOten pohdin onko laillista edes kysyä niistä mun silmätipoista, ja onko väärin jos en niistä kerro.
Vastatkaapa, hr-tyypit ja juristit. Thanks you.