Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita freelancereita paikalla, joita ahdistaa

Vierailija
13.09.2012 |

tää työtilanne? Etenkin kun pitäisi maksaa laskuja ja tilauksia ei virtaa sisään riittävästi.

:(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kirjoittavia ihmisiä tarvitaan todella paljon! Yrityksillä ja julkishallinnon yhteisöillä on monilla huutava tarve ihmisille, jotka laativat järkevää tekstiä. Jos journalisteille ei makseta, niin etsikää asiakkaita, jotka maksavat. Ei tarvitse löytää kuin muutama, niin työtä tulee sen verran kuin ehtii tehdä.

t. Kirjoittaja ja pienyrittäjä, laskutusta 7000-12000 €/kk (ALV 0%) ja leppoisa työtahti

Vierailija
22/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaako se todellisuutta friikkujen asemasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kirjoittavia ihmisiä tarvitaan todella paljon! Yrityksillä ja julkishallinnon yhteisöillä on monilla huutava tarve ihmisille, jotka laativat järkevää tekstiä. Jos journalisteille ei makseta, niin etsikää asiakkaita, jotka maksavat. Ei tarvitse löytää kuin muutama, niin työtä tulee sen verran kuin ehtii tehdä.

t. Kirjoittaja ja pienyrittäjä, laskutusta 7000-12000 €/kk (ALV 0%) ja leppoisa työtahti

laittamalla postia "Terve mitä tarttis kirjottaa, mä voin pistää tulemaan?"

Kysyy Riimi-Ripa

Vierailija
24/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy Riimi-Ripa

Mietin tahoja, joille voin perustellusti kehua itseäni (esim. tunnen toimialan hyvin, olen kirjoittanut siitä paljon) ja joiden uskon/tiedän tarvitsevan kirjoittajaa, ja pistän meiliä menemään. En ihan noin lyhyesti kuin Riimi-Ripa, mutta max. viisi riviä. Ja ne viisi riviä olen hionut ihan kohdalleen, niin että herättävät vastaanottajan mielenkiinnon ja toimivat samalla työnäytteenä. Toimii.

Vierailija
25/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy Riimi-Ripa

Mietin tahoja, joille voin perustellusti kehua itseäni (esim. tunnen toimialan hyvin, olen kirjoittanut siitä paljon) ja joiden uskon/tiedän tarvitsevan kirjoittajaa, ja pistän meiliä menemään. En ihan noin lyhyesti kuin Riimi-Ripa, mutta max. viisi riviä. Ja ne viisi riviä olen hionut ihan kohdalleen, niin että herättävät vastaanottajan mielenkiinnon ja toimivat samalla työnäytteenä. Toimii.

Vierailija
26/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitatko omilla kasvoillasi artikkeleja/kolumneja esim. vai jotain kasvottomampaa perussisältöä? Asiakkaiden sisäisiin julkaisuihin vai heidän asiakaslehtiinsä? Missä luokassa laskutuksesi liikkuu?

T. Kiinnostunut

Vierailija
27/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki tuon vinkin laajentaa asiakaskuntaa, mutta kyllähän siinä joutuu tekemään aika isoja kompromisseja aiheiden suhteen, jos alkaa tehdä "mitä tahansa" tekstiä firmoille ja julkishallintoon. Tietysti jos kokee olevansa ensisijaisesti hyvä kirjoittaja ja kielipoliisi, eikä haaveilee erityisen journalistisesta työstä, niin varmaan voi saada leveämmän leivän.

Vierailija
28/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitatko omilla kasvoillasi artikkeleja/kolumneja esim. vai jotain kasvottomampaa perussisältöä? Asiakkaiden sisäisiin julkaisuihin vai heidän asiakaslehtiinsä? Missä luokassa laskutuksesi liikkuu? T. Kiinnostunut

Teen varsin laajalla skaalalla viestintä-, markkinointi- ja kirjoitustöitä. Yleensä yhteistyö asiakkaan kanssa lähtee kirjoitustöistä, jotka saattavat olla mitä tahansa: tiedotteita, verkkosisältöjä, artikkeleita erilaisiin digitaalisiin tai painettuihin julkaisuihin, esitteitä, mainostekstejä, jne.

Vaatii myyntitaitoja varsinkin alussa, että voittaa asiakkaan luottamuksen. Muutaman kirjoitusprojektin jälkeen yhteistyö asiakkaan kanssa helposti lähtee syvenemään, ja olen ollut todella monessa mukana: viestinnän strategista suunnittelua, tulevaisuuden viestinnän konseptointia, kriisiviestintää, koulutuksia, lanseerauksia... Laskutukseni on siis tuossa 7-12 tuhannen välillä/kk, suurinpiirtein. Huonoimmillaan 5000.

Ja toiselle vastaajalle:

On totta, että jos intohimo on nimenomaan journalistisissa teksteissä, niin sitä tarvetta nämä työt eivät täytä. Itse kirjoitan muiden töiden ohella satunnaisesti aikakauslehtiin (harvoin) ja säännöllisesti blogia, jossa pääsen toteuttamaan tätä puolta itsestäni.

Vierailija
29/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kiinnostavaa tutustua blogiisi. Vaikutat mielenkiintoiselta tyypiltä! Ymmärrän toki, että et nyt ehkä halua jakaa siihen linkkiä, jos sitä kautta paljastuisi identiteettisi.

Harkitsen itse lisätulojen hankkimista kirjoittamalla, vaikka en ammattikirjoittaja olekaan. Monesti tekstejäni on kuitenkin luultu ammattilaisen tuottamiksi. Arveletko, että tuon mainitun luottamuksen saavuttamisessa olisi ratkaisevaa todennettavissa oleva ammattilaisuus, vai onko viime kädessä tehdyn työn laatu tärkeintä? Oletko laittanut hakemuksiisi mukaan näytetekstejä?

t. 31

Vierailija
30/37 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen itse lisätulojen hankkimista kirjoittamalla, vaikka en ammattikirjoittaja olekaan. Monesti tekstejäni on kuitenkin luultu ammattilaisen tuottamiksi. Arveletko, että tuon mainitun luottamuksen saavuttamisessa olisi ratkaisevaa todennettavissa oleva ammattilaisuus, vai onko viime kädessä tehdyn työn laatu tärkeintä? Oletko laittanut hakemuksiisi mukaan näytetekstejä?

t. 31

Mielestäni työn laatu on viime kädessä tärkeintä: esimerkiksi koulutustaustaa ei useinkaan kysellä. Tekstinäytteitä en ensimmäiseen viestiini ole laittanut, vaan toimittanut pyydettäessä - usein menee niin, että tapaan asiakkaan ja tutustutaan, ja sitten tapaamisen päätteeksi sovitaan, että laitan työnäytteitä tulemaan, jos muuten on vaikuttanut hyvältä molemmin puolin.

Työnäytteitä suurempi merkitys saattaa kohdallasi olla sillä, mitä olet tehnyt aikaisemmin. Jos olet toisen alan ammattilainen, tunnet tuon toimialan hyvin, on verkostoja tai muuta vastaavaa, niin siitä on valtavasti hyötyä myyntityössä. Onnea matkaan!

Vierailija
31/37 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että töitä on vain työpäiviksi ja viikonloput ja illat on vapaat. Kesällä oli pitkä loma ja eilen pidin aamupäivän vapaata ja siivosin.

Minulla siis töitä aina ollut liikaa. Nyt downshiftaan omasta halustani.

Vierailija
32/37 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä lapset oli kotona 4- ja 6-vuotiaiksi. Nyt työhuoneeni on koulun vieressä, joten lapset tulevat sinne kavereidensa kanssa.

Ja friikkuna olen tienannut parhaimmillaan jopa neljä kertaa enemmän kuin vakkarit.

Siinäpä syitä.

Vierailija
33/37 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla ihan vahingossa, mutta kun olen tienannut hyvin niin tähänpä jämähdin.

t. 36

Vierailija
34/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen käännöstöitä, niitä ei ole riittävästi.

Vierailija
35/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi palkata työntekijä, että selviäisi tästä työmäärästä, mutta en saa vielä itsekään palkkaa tästä! Tuntuu aivan kerta kaikkiaan mahdottomalta.

Vierailija
36/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten olette uskaltaneet aloittaa?

Aina hehkutetaan, miten itsensä toteuttaminen palkitsee ja on hyvä olla aikataulujensa herra. Mutta en näe tuossa järjen hiventäkään.

Vierailija
37/37 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei ihan sama ahdistus. Olen hyvä tekemään hommiani (kuvitus ja graafinen suunnittelu), mutta todella huono hakemaan/ hankkimaan uusia tilauksia... Jatkuvasti joku henkinen jarru päällä. Pitäis olla joku, joka tekisi sen puolen näistä hommista, mutta eipä tässä kovin nopeasti ole varaa palkata toista. Niin ja se vois hoita laskutuksen yms. muut mulla aina roikkumaan jäävät jutut myös -ah kuinka se oliskin ihanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän